Direktlänk till inlägg 7 november 2008

Nej!

Av Persilja - 7 november 2008 14:36

Jag tränar mig att säga NEJ.

Det är fan i mig inte lätt!

Just nu sitter dottern och är ömsom arg ömsom ledsen för att bästa kompisen inte får komma hit. Eller jo, hon får komma hit men jag ids inte hämta henne.

Denne kompis är här alla dagar i veckan året om. I princip.

Idag fick hon inte komma, (dottern ringde på morgon och frågade och hennes föräldrar sa nej). 

Så för första gången på hemskt länge kom dottern ensam från skolan och jag upptäckte hur trevligt det var att få en pratstund med henne i "lugn och ro". Det är trevligt när de kommer tillsammans också, inte för det, men att ha full fokus på bara dottern kändes helt okej.


Varje gång det frågas om hon får vara med kompisen säger jag ja. Varje gång.

Nu ringde kompisen vid tvåtiden och frågade om hon ändå fick komma, och jag sa som vanligt ja. Men då sa kompisen att jag var tvungen att hämta henne. (Hon bor i en by 1 mil bort.)

DÅ sade jag nej.

Nej känns konstigt.

Alla argument dottern nu öser över mig är logiska. "Det tar bara fem minuter", "Du brukar ju kunna hämta annars", osv osv.

Det känns jäkligt ovant att säga så här bestämt nej. Det är det jag övar mig på. Ett nej som är beständigt. Jag är alldeles för förhandlingsbar. Kommer barnen med tillräckligt goda argument kan jag alltid ändra mig.

Det vet de.

Det utnyttjar de.

Jag lider inte av det. Det är helt okej för mig att vara sån. Det känns till och med bra att vara sån.

Men jag har fått erfara att jag måste lära mig att säga nej och stå fast vid det. Därför tränar jag mig nu på barnen.

Jag är nämligen en sån som alltid säger ja när någon ber mig om något och ibland säger jag ja till alldeles för mycket.

Så nej kan vara bra att kunna.

Och nu måste jag skriva om det för att stärka mig. Jag är sååå nära ett ja annars!

NEJ! 

NEJ!

NEJ!


 
 
Ingen bild

Johanna

7 november 2008 15:04

Oj, det skulle jag också vilja bli bättre på. Stå på dej. =)

 
positiv energi

positiv energi

7 november 2008 15:57

Kloka ord! Jag känner igen mig... Det är svårt att säga nej till barnen och det är ännu svårare att stå fast vid det.
Jag har också alltid svarat ja till allt och alla och det har halvt tagit knäcken på mig. Nu fick jag mig en tankeställare och påminnelse om att det är viktigt att säga ifrån. Säga NEJ då och då. Tack!

http://www.positivenergi.blogspot.com

 
Rosa

Rosa

7 november 2008 16:54

Lykke til!! Jeg håper du ikke gir deg. Jeg er også akurat sånn...bra nok argumenter så vips har det blitt et ja. Trenger i grunn ikke være så BRA argumenter heller ; ) jeg er rett og slett svak for dem. Ikke på saker som går ut over dem, men saker som gjør at JEG blir lei...sånne som det her. Så stå på ditt!!!

http://www.cafelatter.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

7 november 2008 22:26

Jag håller också på att träna mig på att säga NEJ. För man måste träna. Det kommer inte av sig självt. I alla fall inte för mig. Ibland går det bra, ibland lite sämre. Men för varje gång jag säger ja då jag egentligen vill säga nej, så blir jag lite mer peppad att säga nej, nästa gång.

Ett nej varje dag håller doktorn borta!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Cecilia Löfholm

Cecilia Löfholm

9 november 2008 09:57

Visst är det sååå mycket lättare att säga JA än att säga NEJ! Även till annat än barnen. På arbetet, till vänner, till nån som ber om en tjänst. Jag är också JÄTTEdålig på att säga nej, men måste bli bättre!
Kram cissi

http://zizzi-zizzi.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards