Direktlänk till inlägg 2 maj 2007

Persilja på tjuvjakt!

Av Persilja - 2 maj 2007 17:20

Jag har varit på tjuvjakt!

När 10-åringen kom hem från skolan berättade han att en tjej i hans klass hade sett hans cykel på någon annans gård.

Jag ringde genast tjejen och frågade om hon kunde visa vart hon sett cykeln.

Jag tog bilen och plockade upp tjejen och hennes kompis och fick gården utpekad för mig. Endast två gator bort från där vi bor!

Där hade båda tjejerna sett sonens cykel i flera dagar. De visste däremot inte om  att den blivit stulen förrän i morse när sonen berättade i skolan.

Nu var cykeln inte där längre MEN dotterns lilla cykel låg slängd därinne på tomten!

Hurra!

Mycket bestämt stegade jag in på gården och ringde på  dörren. Tyvärr var det ingen som öppnade.

Nu blev jag plötsligt osäker på om jag kunde gå in på deras gård och ta en cykel, även om jag visste att det var vår. Jag tog för säkerhets skull och ringde polisen och kollade hur jag skulle göra.

Blev kopplad till Luleå och fick där rådet att vänta medan han sökte en polispatrull.

Nu blev tjejerna i bilen alldeles lyckliga av all spänning som plötsligt befann sig i deras annars ganska stillsamma vardag. De satt och fnissade och byggde upp stämningen med alla möjliga scenarior.

Till saken hör att gården där cykleln låg är en lite annorlunda gård fylld med bråte av alla de slag och där ägaren brukar ha en tam ren inhägnad vissa år.  (Exotiskt eller hur alla sörlänningar?!!!) Nu ska ni ha klart för er att det betraktas som något unikt även i denna stad.

Det hör inte till vanligheterna att man har renar inne i stan. (Inte isbjörnar heller.)

 

Så kring denna gård kunde man lätt fantisera ihop de mest fascinerande historier om lik i källaren och stöldgods på verandan och mörka hemligheter i källaren och stulna cyklar i trädgården vilket flickorna i baksätet också gjorde.


Nu ska ni veta att det inte vimlar av polispatruller i denna stad. Visserligen har staden en polisstation och egna polisbilar vilket inte hör till självklarheterna i Norrbotten.

Men ingen polispatrull fanns i närheten. Skönt! Det skulle onekligen ha känts oerhört pinsamt att behöva poliseskort för att gå in på tomten och hämta dotterns cykel!

Jag fick tillsånd att gå in på gården och ta vår egen cykel i brist på poliser.


När jag gick från bilen sa jag till flickorna;

-Om jag blir indragen i huset måste ni ringa 112! Lova det! (Haha! Man måste ju bjuda på lite spänning i deras vardag!)

Deras ögon spärrades upp och båda fiskade upp mobilerna ur fickorna. Redo att ringa!

Sen gick jag in och tog vår cykel och hängde upp den på cykelhållaren utan minsta dramatik.

Tjejerna såg besvikna ut.

Sen körde jag dem till blå kiosken och bjöd på en glass.

Då såg de glada ut igen.

Klart de skulle ha hittelön!

Sonens cykel då?

Jo, jag fick leka lite detektiv, eller i allafall utredare, och fick då fram att cyklarna (båda) legat på tomten i flera dagar. I huset bor en man som inte har några barn så de grannar jag intervjuade hade alla undrat över cyklarna.

I min utredning kom jag fram till att cyklarna antagligen blivit stulna av några klåfingriga som sedan slängt in dem på denna stökiga tomt.

Där har de legat sen i söndags natt.

Men någon gång idag har sonens cykel försvunnit därifrån.

Vad som hänt med den kan jag bara spekulera i.

Jag ska senare åka ner till det huset igen och prata med mannen som bor där och höra om han vet något.

Så om ni inte ser några fler inlägg från mig på, låt oss säga 14 timmar, kan ni ju  ringa 112!



 
 
maria

maria

2 maj 2007 19:08

Jag lovar Persilja!!! Jag ringer 112...

Faktum är att det var en tuff polis som sa åt diga att ta cykeln för man får inte göra så. Har hört talas om fall där den ursprungliga ägaren har tagit tillbaks sitt gods och sen blivit polisanmäld och åtalad för stöld!!! Det är helt vrickat, alltihop.

Kram på dig och som sagt: Jag ringer...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

2 maj 2007 19:24

Men nå så spännande!
Fast vore jag Du sku jag nog inte gå dit alldeles själv...
=0§
PS:vi ringer redan ikväll om Du inte rapporterat nå´t här, för då vet vi att nå´t är galet!

http://elaina.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

2 maj 2007 19:28

Så spännande!! Som värsta deckaren! Jag väntar med spänning på nästa "avsnitt"!

http://mimosan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

2 maj 2007 19:28

haha! Maria och Elaina ni är ju minst lika tacksamma att elda upp som flickorna i baksätet! Hihi!
Jag går nu! Synkronisera klockorna! 19.30 exakt!

 
Hemliga T

Hemliga T

2 maj 2007 19:29

Lycka till, lova att komma med uppdateringar i frågan!

http://hemligarummet.bloggagratis.se

 
Pippi

Pippi

2 maj 2007 19:50

Klockan är nu 19.50 Väntar med spänning på att få veta hur det gick! Vilken tur att dotterns cykel fanns kvar, men desto tråkigare att sonens försvunnit igen. Hoppas verkligen att ni hittar igen den! Du gick väl inte ensam? Visserligen tror jag att en Persilja med ruter i och mängder med civilkurage räcker långt, men... Tänk om det är ett helt koppel med bovar och banditer som håller till där... ;-)

http://pippi.blogg.se

 
helga

helga

2 maj 2007 20:04

Du skriver så bra så man bara måste fortsätta läsa. Spännande. Hoppas sonens cykel också dyker upp!

http://helga1.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

2 maj 2007 20:29

Det här var värsta rafflande mysteriet! Jag höll nästan händerna för ansiktet när jag läste, för jag är så feg av mig. Men du, åk inte dit ensam! Människa, han kan ju vara farlig! Skriv åtminstone ner adressen på en lapp till din man innan du åker. Adjö. Det var roligt att lära känna dig.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Pia

2 maj 2007 21:14

Tur att du ringde polisen i alla fall, för som sagt så får man inte ta sin egen cykel om den e polisanmäld som stulen men nu sa han ju att det var ok så vi får hopas att an avanmälde den också så det inte blir strul på den punkten med. Men vilken tur att en är återfunnen, nu hoppas vi på samma tur med den andra o persilja, fortsätt i samma detektivanda älskar att läsa sånt;) spännande.:)

 
Ingen bild

Persilja

2 maj 2007 21:17

Åsa och Pippi: Jag har hoppet kvar att hitta den nu när jag vet att den är kvar i stan! Nu kan ni också hålla korpgluggarna öppna!

HemligaT och Helga: Roligt att ni är roade!!!

IT:mamman: du kan få ärva min blogg när jag viker hädan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards