Direktlänk till inlägg 2 maj 2008

Toksnyggt!

Av Persilja - 2 maj 2008 08:41

Woaw!

Dagens Nyheter tipsade om denna keramiker. Jag är en keramiksucker och älskar keramik i alla former, lika lite som jag gillar stengods. (Hatar känslan av bestick mot stengods-ajjj i tänderna liksom.) Denna keramik är ju lite ovanligare med sitt romantiska uttryck. Faller som en fura för den blå skålen! (Fast hos mig skulle den vicka omkull alldeles för fort, vi är en sån rörig familj!) Kika in hos Maria Liliegren för att se mer.

Förresten, jag är ju ganska intresserad av språk och språkliga frågor. För något tag sen handlade det i DN om nya ord som "fett" och "sucker" och så vidare. En massa författare uttalade sig om att de tyckte det lät så illa med vuxna som använde såna ord. Okej, när det används på fel sätt och i överdriven mängd, då kan jag hålla med, men jag är en sån som älskar nya uttryck. Det är ju så kul med nya ord! Jag hör dem av mina barn och innan jag vet ordet av så använder jag dem. Jag tycker det ger en krydda till språket! Jag gillar visserligen "det gamla" men jag älskar att det hela tiden kommer in nyheter i min värld också!

 
 
Ingen bild

Annika

2 maj 2008 08:56

Språk är kul!
Jag flyttade hem till Sverige 1984 efter att ha levt i Hamburg i 15 år och gått i tysk skola också. När jag kom hem gick jag på en Folkhögskola och min mamma har berättat att rektorn för skolan ringde hem till henne i Hamburg och var alldeles lyrisk över mitt fantastiskt vackra språk. Inte en enda svordom och inte ett enda slang-uttryck. Jag hade ju endast pratat svenska med min mamma under många år och hon är lärare och den värsta "svordomen" hon tillåter sig är att säga "järnvägar!" Haha. Behöver jag tillägga att mitt språk nog inte är lika "vackert" idag!? :-)

 
Maria

Maria

2 maj 2008 08:58

Hej
Otroligt fin keramik Apropå språk så tycker jag att du är så bra på att införliva lite nytt språk i det redan hemtama "gamla" språket. Det blir så levande.

http://mariasrum.blogspot.com

 
essko

essko

2 maj 2008 09:51

Ja, ord är kul! Det är bara kreativt att krydda språket med låneord och modeord, bara resten av språket är någorlunda nyanserat och rätt (jag är en sån där jobbig typ som ryser av ord som används fel, försöker komma över det...). Jag har ologiskt (?) nog svårt med nyare försvenskningar av låneord, tex "mejl" känns riktigt fel - men det kanske är för att man vande sig att skriva "mail" från början? Jag tycker det är helt i sin ordning att svenskan tar in nya ord från andra språk, men jag tycker alltså inte det är nödvändigt att de följer svenska stavningsregler för uttal. Knasigt kanske. Men språk är så känslomässigt, tycker jag.

http://heminnerlig.blogspot.com

 
Charlotte

Charlotte

2 maj 2008 11:19

Mina ungar kom hem och sa det suger, äger och äger fett jag fattade noll! Men tack vara DN så har jag nu förstått vad saker och ting betyder. Svordomar, nja det är nog mest jag som svär i denna familj och yngsta sonen men det är inte så ofta tack och lov.
Vacker skål. Kollade hennes hemsida och såg att en av återförsäljarna finns i närheten av mig :-)

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anki

2 maj 2008 20:07

Håller med om stengods, tänk bara att skrapa av rester med en kniv från en stengodstalrik eller nån som frenetiskt rör i en stengodsmugg med teskeden...hurraburra va hemskt.Ryser bara jag tänker på det. Nä tacka vet jag porslin,gärna med ett fint blommönster. Ha en skön helg
Anki

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards