Direktlänk till inlägg 20 november 2008

Nya hyllor på färdigmålad vägg.

Av Persilja - 20 november 2008 08:49

Dagarna går i rasande tempo.

HUUUR ska man få dem att kännas längre?

Det är så paradoxalt! När man vantrivs med livet och allt känns som skit då vill man inte vakna på morgon och man tycker att det aldrig blir kväll så att man får sova igen.

När man sen trivs med varje sekund av livet, ja då hinner man knappt njuta förrän kvällen kommer och det återigen är dags för sängen. Varför kunde det inte vara tvärtom? När man lider kan man snabbspola och när man njuter kan man få dan att gå i slowmotion. Jag bara undrar!


Nu är ena väggen ääääääntligen färdigmålad med den lååångsamt torkande linoljefärgen.  Så nu har jag satt upp lite småhyllor. Jag tog faktiskt ikeas tavelhyllor Ribba eller vad de heter och smackade upp. Perfekt för brickor och skärbrädor och kryddor och annat smalt man har i ett kök. Kul att få ha fina brickor och skräbrädor framme när jag nu ändå lagt ner lite möda på att ha fina såna!

Rakt under ska jag ha en bredare hylla där vattenkokaren och mixern ska få stå. Till vänster om lilla lampan. Visst är det lite "dansk stil" att ha en lampa på arbetsbänken!Har fått för mig att man ofta ser det i danska hem. Dock gärna med en sån där fin veckad papperskärm. 

Jag är nöjd med mina små hyllor. Nästan endast till lyst men likväl med en funktion.

På andra sidan, där vi inte rustat klart ännu, där jag håller på att måla blåa luckor och där maken ska höja bänkskivor och diskbänk och vi ska kakla eller sätta glasskiva med tapet bakom eller vad vi nu hittar på, där satte jag också upp en tavelhylla. Perfekt bredd för kryddor som man använder ofta. Hos oss är det chili, ingefära, curry och spiskummin.


Jag var på Indiska häromdagen och insöp den ljuvliga atmosfären. Jag var ensam och fick gå i maklig takt och nypa och känna på allt. De har fått in superfina adventsljusstakar i snirklig stil. Typsikt Indiska att komma med nåt riktigt snyggt. Nu har jag adventsstakar och köper inte nytt bara för att jag ser nåt som är snyggare. På så sätt är jag trogen mina gamlingar. Det är en gång valda med omsorg, så de duger gott!

Men för er som saknar advenstljusstakar, gå till Indiska!  De har snyggast!

De hade mycket annat fint också!!!

Den här kom jag hem med. Kunde inte motstå. Det är ett smyckesträd, men jag gillar det precis som det är. Kanske får det flytta in i badrummet så småningom så kan jag hänga mina ständigt förlagda ringar där.

Annat pyssel som pågår i det persiljanska hemmet; jag målar möbler. Har äntligen börjat målningen av en gammal skänk som varit trären (någon dåre som avlutat den) och så målar jag en tallrikshylla som också varit trären och därför aldrig fått flytta in här i huset. Maken bygger superfina fönsterbrädor i de flesta rum. De ska målas vita.

Så de senaste kvällarna och några kvällar framöver ses jag med en pensel i högsta hugg.

Ska, tror jag, måla skänken grön. Om jag lyckas blanda en fin grön. Annars kanske den får vara vit. Eller så kanske jag målar den lila...hm...

Wait and see!


 
 
Lotten

Lotten

20 november 2008 09:35

Vad fint det blev med småhyllorna på väggen! Jag håller oxå på med mina gamla avlutade trämöbler... sakta men säkert blir de målade en efter en... Smycketrädet var jättefint! Indiska har såå mycket fint!! Jag har redan adventstakar och stjärnor.... men det andra julpyntet var fint dom hade med!!

Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
kardemomme

kardemomme

20 november 2008 09:37

Helt helig sprudlende kjøkken med glade fargeklatter!!! Så mange fine brikker du har! jeg har en som er maken til din rosa og gule bortsett fra at min er rød og turkis..Nå vil jeg heller ha rosa og gul ;)
Fine funn du gjorde på gjenvinningsmarkedet forrige dagen! den lilla stjerna var herlig!! Angående Lotta-bøkene du nevnte lurer jeg på om det kan være bøkene som på norsk het Trulte? Jeg elsket de bøkene også..De var ikke spennende som Nancy Drew, mer i den morsomme genren..Jeg lo alltid og moret meg stort over Trulte som dumpet opp i de mest utrolige situasjoner hihi!!
Ååå, så koselig å mimre over barndommens leseopplevelser :)Ha en fin dag der nord i Sverige! Klem fra Kardemomme :D

http://hsetvedbekken

 
Losarinas mor

Losarinas mor

20 november 2008 09:56

Du har altså energi som 10 mennesker!
Du burde komme her hjem til mig- jeg kunne godt bruge dig og din malerpensel :-)
Dit køkken er så fint, varmt, smukt og meget hyggeligt!

http://wwwkrlighedsagdelosarinasmor.blogspot.com

 
Lisan

Lisan

20 november 2008 11:43

Oj oj oj va fint ni får det och vad duktig du är! Jag är helt slut när barnen har somnat så jag bara sjunker ihop i soffan. Tur då att man blir så glad och inspirerad när man tittar in hos dig.

http://www.grisstian.blogspot.com

 
Mynta

Mynta

20 november 2008 12:46

Det är ju DU som går fram i ett rasande tempo - inte dagarna!! =)

Ert kök blir bara finare och finare! Tycker du är rolig (och modig) som målar resten av luckorna i köket blå! Ser väldigt lovande ut på bilden du visade! (vid kryddorna)
De mest använda kryddorna här hemma (när JAG lagar mat) är timjan, svartpeppar, örtsalt samt olivolja (som också ger smak utan att vara en krydda).
Du - fler färgförslag till spisen kommer - ska bara få tag på dottern (och hennes tid), först...
Smycketrädet var jättevackert!

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
/B

/B

20 november 2008 13:37

Det blir så fint, så fint så fint!!!
:-)
...Inga hårtstrån i bullarna! Apropå din fråga på min blogg. (Och inga basillusker heller!) Haha...
/B

http://lyckligagatans.blogg.se

 
anna

anna

20 november 2008 14:17

Jag tycker Ikeas tavelhyllor är bästast, funkar till nästan allt och så billiga dessutom, jag har massor hemma :)

Finfint blev det!!

http://salhuset.blogg.se

 
Johanna

Johanna

20 november 2008 16:05

Vet du, jag var på Indiska häromdagen och köpte en adventsljusstake. De är urfina! Och vet du en sak till? När jag såg de där träden, då tänkte jag: dem hade Persilja gillat! =)

Vad rätt jag hade!

http://pantarholmskajen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

20 november 2008 17:43

fiiint!!
ditt kök e så härligt.
indiska!! åh det var ju dit jag skulle idag på em.
vilka juste loppis fynd,sällan man hittar nått här längre
i 08 hålan.

 
Mari

Mari

20 november 2008 19:55

må bare kommentere her også. Jeg blir nemlig aldri lei av å se bilder av det nyoppussede kjøkkenet ditt!! Det er så herlig!

http://www.maris-fargerike.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards