Direktlänk till inlägg 6 november 2008

Besök på övervåningen.

Av Persilja - 6 november 2008 13:07

Det är inte ofta jag visar foton från övervåningen. Dels vistas jag inte där så mycket, mest på kvällen och dels är det alltid så förbenat stökigt däruppe. Det är som att nedervåningen håller oss så sysselsatta jämt så övervåningen har vi bara till att slockna utmattade i. Eller nåt ditåt.

Men nu gör jag ett besök där iallafall.

Vårt sovrum är ett mysigt och stort rum.

Det är väääääldigt mycket trä därinne och jag har aldrig varit någon träfärgsälskare. Jag vill ha färg. Målat trä. Inte rent trä. MEN det stora rummet skulle kanske inte alls te sig så mysigt om det var vitmålat. Såå mycket vackrare, men säkert kyligt och omysigt. Så nu leker jag med tanken att måla träet i någon varm nyans...

Det är som att ligga i en stuga. Stugkänsla året om. Mysigt. Men det kliar i målarnerven! På bilden ser det kanske inte så stort ut, men det är tre fönster, två låga och ett stort, och mittemot sängen ryms både kontor och extra säng för nattvandrande barn. Bakom vår säng står även en säng för fler nattvandrande barn. Ofta när vi vaknar på  morgonen är vi sex stycken i sovrumme, Pommac oräknad.


Så här bäddat är det aldrig annars. Jag bytte rent i sängarna i går (i ren lycka för att tvättmaskinen fungerade) och det är i princip ENDA gången som täckena ligger så här prydligt.

Sängborden har väntat länge på  färg. Så lite tid, så mycket idéer!Utanför sovrummet har vi en fotovägg. Blandad kompott. Där hänger ännu en franslampa. Älskar fransar!!!

I sonens (den 12-årige) står en loppisfyndad byrå. Den var oemotståndligt målad i guld. Hela byrån. En guldbyrå. Sånt går bara inte att motstå! Dessutom var det en fin modell och lådor som gled lätt.

I samme sons rum frossas det i orange. Hans absoluta favoritfärg. Han har två oranga lampor så hela skenet i rummet blir varmt och myyysigt. Tur, eftersom hans väggar är kyligt ljusblå.

Nu har jag gått ner igen. (Resten var inte fotovänligt...(stökigt).)


I köket har vi en sambandscentral. Där samlas alla papper, laddare, tidningar och diverse prylar som behövs dagligen.

Det är bra att samla allt på ett ställe. (Visst låter jag ordningsam nu!)

Det slog mig plötsligt idag att mina kära flamingosar inte är rosa!

De är ju vita! Fast de har rosa ben och rumpor.

Det här har slagit mig länge; hur tom kylen och frysen ser ut. Vita och... ...tomma. Några kylskåpsmagneter blir det inte, men jag funderar på att klistra på nåt. Antingen stora bokstäver som säger KYL och FRYS eller så något annat roligare budskap. Till exempel ÄT och NJUT...

 
 
Ingen bild

Ellen

6 november 2008 13:51

Hva med å beise veggene i soverommet istedet for å male? Så synes treverket gjennom. Da kan du også få en lunere opplevelse av rommet selv med en kaldere farge.

:)

 
Lotten

Lotten

6 november 2008 14:41

Vitbetsa tak och väggar om du inte vill måla! På landet hade vi förut en kaskad med furu... och nu när vi målat det mesta så märker man hur mörkt det faktiskt är....

Varför inte märka med "kallt" och "kallare" eller "iskallt".... eller rosa flamingos ;-)

Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
Brigg

Brigg

6 november 2008 15:13

ååå du har så mange fine farger og lamper og en fantastisk FLAMINGOTAPET!! Nytelse for øyet mitt;-)

http://briggslekehus.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

6 november 2008 16:02

Preciiis såna sänglampor vill jag ha. Får jag dom?

Jag har en tävling hos mig som du kanske vill vara med i. Fast det kanske är för lätt för dig?

http://mittlillahus.blogspot.com

 
fru M

fru M

6 november 2008 16:18

Hej!
Ser dina kommentarer hos andra ofta och har besökt din verkstad. Men jag tänker alltid på att din kommentarsnamn är felstavat, det står Perislja. Du förstår, jag har jobbat med korrektur ganska många år så jag är hopplös med sånt här... ;) Blev bara nyfiken på om det var med mening, haha.
Ha en härlig vecka!

http://michelinfamily.blogspot.com

 
Gry

Gry

6 november 2008 17:12

Ett riktigt drömrum! Visst, det ÄR mycket trä, men det går att ordna ;-) Har själv aldrig provat (har bara gått på med pensel förut) men det går att sprutmåla. Det finns sprutor som inte är så dyra. En sånn kommer vi att införskaffa när vi ska måla flera trärena tak i vårt nya hus. Fast det blir inte på en gång ;-) Testa du, så kan jag få lite tips sen, haha.

Vi har också en extrasäng i vårt sovrum. Fast den gästen sover där permanent. Det är Lilleman som delar rum med oss, än så länge. Kommer få göra det ett tag efter flytten också, men till sommaren är det dags att ställa iordning ett eget rum till han.

Ja, då är det bara till att sätta sig och titta efter den gula bilen igen då ;-)

Ha en skön kväll! Å, måste berätta. Förutom att jag ska greja lite till, så ska jag göra ordning lite glögg och pepparkakor till kvällsmys efter sonens hockeyträning ikväll. Premiär på både glöggen och pepparkakorna. Smakar alltid bäst såhär innan jultider!

Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
carina

carina

6 november 2008 17:16

På panduro kan man köpa väggdekerationer typ wallies för en liten slant, det kanske vore något för kylskåpet`?

http://badankansblog.blogspot.com

 
Tant Grön

Tant Grön

6 november 2008 19:52

Så mysigt ni har det där uppe. Vilken bra idé med bokstäver på kyl och frys. Roligt med ät och njut :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
m a r i a k o d e n

m a r i a k o d e n

7 november 2008 00:00

Hejhej...
Måste bra berätta att jag såg din kommentar på en annan blogg...där du förklarade det här med att det står Periljsa..tyyyp.....
Vad lustigt, men jag har aldrig sett att det står så! Har bara läst Persilja!
Det var bara lite kul...ville bra säga det....å önska dig en trevlig helg å en god natt å kram på dig!

http://mariakoden.blogg.se

 
susanne

susanne

7 november 2008 06:49

köket är husets nav.. där rör sig alla--- så varför har man fleravåningar? kanske för att få pusta ut.. när du tar dig an furun så vet jag att det blir underbart... med spänning väntar man.. men eftersom man nyttja övervånngen ( samma här) så dåligt så .... kommer den sist.. förutom V han håller på att längta sig galen efter sitt rum--- har en önskan .. kan man få egen kyl och micro? sa han.. nej sa jag du ska inte ockupera rummet....

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Gina

Gina

8 november 2008 16:11

Hejhej! Första gången jag kikar in här & vilken mysig blogg du har! Jag va less på min kyl/frys oxå så jag tog & pimpade det själv:) Skickar med länken så du kan kolla. Det är vanlig kontaktplast jag använt.

http://alskadeunderbara.blogspot.com/2008/04/mjorajag-kan-nog-vnja-mig.html

http://alskadenderbara.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards