Direktlänk till inlägg 8 juni 2008

Vindskyddet är tillverkat!

Av Persilja - 8 juni 2008 22:49

Ja, då har jag tillverkat det där vindskyddet jag hade i tankarna. Det blev bra, men hållbarheten kanske inte är den allra bästa. Först slog jag ner störar med en hammare. Fick ner dem kanske 2 dm i backen. sen satte jag upp tyget med häftpistol. Och sen har jag satt tunga krukor och stenar vid marken för att hindra störarna från att tippa. Maken tror att konstruktionen inte håller mer än nån dag. Jag tror (man är väl optimist) att den håller sommaren ut. Jag tog ett gammalt skruttigt påslakan som tyg, som var blommigt på ena sidan och randigt på andra. Jag tycker det blev riktigt bra!

Pommac använde platsen omgående för att få skugga så han var nog också nöjd. Framför allt ger det en rumskänsla vid utemöbeln. Det ger ro att ha en vägg bakom sig. Ställde dit en massa krukor också som  förhoppningsvis ska växa till sig under sommaren.

Jag har planterat i gamla stora konservburkar i plåt. Slingerväxter som jag tror heter klockranka. De ska slingra runt där och göra stegen alldeles grön i sommar. Bakom där har jag krasse i en korg som får klättra på grenar som är ihopbundna i toppen.

Fågelbadet har blivit Pommacs utevattenskål. Den gamla kopparkrukan har ett utloppsrör så att vattnet kan sippra ut om det regnar för mycket.  Där växer det mera slingerväxter. O, så smått allt ser ut såhär i början av säsongen. I korgen är det en narcissustobak.

Jag gillar skuggorna av de små björkplantorna bakom vindskyddet.


Nå, hur länge tror ni att vindskyddet står där det står? Står det kvar till midsommar? Eller till skolstarten?

 
 
Moster mjölgumpa

Moster mjölgumpa

8 juni 2008 23:06

Mysigt ser det ut iallafall. Men till skolstarten tror jag inte att det står kvar om du inte underhåller stommen något alls. Jag tror på den 4 juli klockan 22.18

http://www.mjolgumpa.blogspot.com

 
Peace

Peace

8 juni 2008 23:09

Vilken bra ide! Det håller så länge det håller och fint så länge det varar eller hur?

http://peacebloggagratis.se

 
Maria / Frøken Fryd

Maria / Frøken Fryd

8 juni 2008 23:18

Jeg tror det holder.. lidt i hvert fald. ellers må du bare sætte det op igen. Forstår det giver en god følelse at "rum" i naturen og skygge er viskelig nødvendig når det blir rigtig varmt.
det er fint og hyggeligt :-)

Billederne du viser herunder er skønne, sikke et hjem ! Og meget inspirerende ja.

Ha en god kommende uge,
klem Maria.

http://marias-sted.blogspot.com

 
susanne

susanne

8 juni 2008 23:45

håller det det håller en ide.. fins att köpa spec cement som du bara häller i ålen sen vattnar.. kanon prövat själv efter en fönsterbåge jag satt som växt stöd... som tippade å tippade.. men vem vet håller kanske hela sommaren... trägen vinner....
men så fint det blev!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

8 juni 2008 23:53

Susanne: Jo, jag vet, jag har sånt, men jag gjorde en provisorisk lösning eftersom vi inte vet riktigt hur och var vår uteplats ska vara. Så detta är en slags test inför the real one. DÅ gjuter vi förstås plintar och sätter rejäla bjälkar i osv...
Men ibland blir man förvånad, saker håller mer än man tror. Tyvärr tror jag inte jag får bli förvånad nu. Det är tunt tyg, halvruttna störar och ett enormt utsatt läge, så det blåser nog ner rätt fort. Men då har vi iallafall testat. Eller jag. Sen gillar jag den där förgängliga känslan. Gillar när det ser lite fallfärdigt ut. Många har svårt att förstå det, men så är det...Eller så är jag kanske jag skulle säga. ;D

 
Gry

Gry

9 juni 2008 00:26

Ett bra sätt att känna sig för lite, tycker jag. Spelar roll hur länge det håller.... Mysigt och skönt!

....och nu måste du ha lagt ut grejerna i verkstan, så nu går jag in och tar mig en liten titt!

Kramis

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Gry

9 juni 2008 00:28

Men vad f--n! Vad håller du på med??? Inget ute än!!! Skärpning, Persilja!

Slavdrivarn

 
Anna*

Anna*

9 juni 2008 00:48

Jag tycker att det är viktigast att du fått det gjort och att du kan få njuta av skuggan och känslan för stunden. Så håller det så länge det håller. Allt gott, Anna*

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

 
only

only

9 juni 2008 07:30

Åh så mysigt det ser ut, och av nån konstig anledning så påminner det mig om Måsen (dramat alltså) Jag minns en scen där de sitter ute trädgården, den stora, stora trädgården till någon herrgård eller så, och det bara ser så där tidigt 1900-tal ut med vita sommarkläder. De hade inget vindskydd i just den uppsättningen jag såg här på Östgötateatern, men om de hade haft det så skulle det nog ha sett ut som ditt :-)

http://inredningpagar.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

9 juni 2008 07:31

tänkte du har lagt ner så mycket jobb på det bara :) och naturligtvis behöver det inte vara så perfekt rakt osv... det rostiga som barna säger här ,är fint ger vilsamhet i sin enkelhet. men bra blev det! jag hoppas det håller länge..

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lucia

9 juni 2008 08:37

Jag är en lika stor optimist som du när det gäller hemmagjorda grejer så jag tror absolut att det håller. Det beror ju lite på hur kraftiga vindarna blir. Men om tyget spricker är det ju bara att byta ut. Det kanske du vill göra ändå om jag känner dig rätt : )), stajla om när du tröttnat till annan färg eller mönster. Jag är otrooooligt blogg-lat nu för tiden men jag finns här i bakgrunden och hänger med ändå. Får nog ett uppsving snart, hoppas jag.
Kramar från Lucia

 
Ingen bild

Lucia

9 juni 2008 08:39

Men oj jag glömde ju att säga att jag tycker det ser JÄTTEFINT och mysigt ut!!! Helt klart i min smak. Har också funderat på någon inramning kring utemöblerna på gräsmattan och nu fick jag inspiration!!
Kram igen!

 
Mynta

Mynta

9 juni 2008 08:41

Helhäftigt!
Äääälskar att du alltid gör dina egna patentlösningar! Sååå inspirerande! INGEN gör det som du!
Hade ditt vindskydd stått här nere i blåsiga Skåne idag (väderomslag på gång...), hade det varit tveksamt angående hållbarheten...men du - kanske hade vindskyddet blivit lite vindtåligare om man "perforerat" det på något vis - typ klippt ut lite små rundlar (eller blommor??), så att vinden kunde blåst rakt igenom...? (Tänker på demonstrationstågsfanor - då brukar man ju göra hål i fanorna för att de inte ska bli gigantiska vindfång...)
Gillar alla dina krukor, pottor & kärl - vilken härlig blandning. Pommacs vattenskål är ju sommarens snyggaste - endast det bästa är gott nog; eller hur??
Jag gläds åt att sommaren nått hem till er också nu - NJUUUT!! (Men det behöver jag nog inte säga...?)

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
kardemomme

kardemomme

9 juni 2008 08:43

Men så morsomt og personlig det ble!!!! Du er ikke tapt bak en vogn som vi sier på norsk..Betyr omtrent at du alltid finner løsninger..Hvis det faller ned har du ihvertfall prøvd, og så har du gitt oss bloggvenner noe fint å se på og kanskje en ide som vi kan omgjøre til noe som passer hjemme hos oss selv!! Takk!!

http://husetvedbekken

 
Ingen bild

Gry

9 juni 2008 10:48

Hjääälp! Säg inte att det snöat hos dig?? Såg snön i norra norrland i Aftonbladets nätupplaga. Brrrr.... Hoppas, hoppas du varit förskonad!!!

Kram vännen

 
A

A

9 juni 2008 10:57

Det ser fint ut!
Här blåser det STORM idag (nästan i alla fall). Kanske skulle även ditt vindskydd få ge vika...
Men som sagt, det ser fint och mysigt ut. :)

http://minsoffa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Eva

9 juni 2008 11:01

Du är sååå påhittig! Hoppas att det håller hela sommaren!
/Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards