Direktlänk till inlägg 26 januari 2008

En lugn vrå.

Av Persilja - 26 januari 2008 12:11

Röran kvarstår (men jag jobbar på det)! Upptäckte dock ett lugnt hörn i vårt vardagsrum och tänkte att jag ska träna på att fästa blicken där när jag går in i rummet. Så att jag fylls av lugn.

Skygglappar helt enkelt.

Har sån lust att börja om. Tömma rummet huset helt och så börja från scratch. Bara ta in det allra nödvändigaste.

Det vore skönt, men ack så jobbigt.

Men rensas ska det!!!

Nu ska naturligtvis ni också få se mitt lilla lugna hörn, eller det är inte ens ett hörn, men en liten del iallafall:

Visst ser det inte så belamrat ut? Okej, kikaren kunde gott stå någon annanstans men jag går och väntar på att få se en älg nere på ängen, eller en räv eller allra helst (eller kanske inte?) en björn. Fast då får jag vänta till våren. (Men jag vill nog inte ha en björn så nära huset.)

Jag har kommit på det ultimat säkra stället för små klenoder som man är rädd om; i brist på vitrinskåp; mellan ytterfönsret och innerfönstret. Och man behöver inte dammtorka heller!

Sen vill jag bara påpeka att den där stjärnlampan har jag framme året om. Jag betraktar inte den som julpynt. Även fast den är köpt bland andra julstjärnor på julavdelningen nån gång. Jag tycker inte att stjärnor bara hör julen till. Stjärnor finns det året om!  


Apropå mitt nosande på Feng Shui; undrar vilket område det här lilla hörnet som alltid håller sig fritt från bråte hör till. Måste genast försöka ta rätt på det och se vad det är som flyter bra i mitt liv...

Återkommer! 



 
 
m a r i a k o d e n

m a r i a k o d e n

26 januari 2008 12:46

Hej!!
DUUUU!!!
Akuuut!
Har du receptet på den där filèn med soya å creme fraishe å grädden...?
Tänkte göra den idag men grys länk funkar inte...
kan du berätta hur man gör den så e jag sååå tacksam!!!!!!!

http://www.mariakoden.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

26 januari 2008 13:16

Maria: Har akutmejlat dig!

 
/B

/B

26 januari 2008 14:52

Det är ett vackert hörn!
Men du har ju en härlig energimix i hela huset!
/B

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
Malou

Malou

26 januari 2008 14:59

Jag har också såna fönster, och det är så bra! Till jul och påsk stod barnas "toarullstomtar" och "toarullstuppar" där, i köksfönstret står en liten Kajsa Varg och tittar på mig - och i badrumsfönstret simmar en liten mullig tant med randig baddräkt :-)

http://www.enjoydiary.net/no/malou

 
Gry

Gry

26 januari 2008 15:09

Bra att du fokuserar på det positiva! Det är ju ett bra förslag, att inte låtsas se elendet och bara stirra på det som är vackert och rofylld, hi,hi... Det ska jag prova idag. Har vinterkräksjukan (som om inte 1½ månad med körtelfeber, vanlig feber och förkylningar räcker...) och vill gärna fokusera på trevligare saker, som att våga äta själv till exempel! Har smygit ut på stan och varit inom en loppis idag, var bara tvungen att se annat!

Ha en finfin lördag! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Garbo

Garbo

26 januari 2008 19:13

Förstår så väl vad du menar med att vilja rensa o börja om,vi har haft det exakt lika här hemma,vi rensade o fyllde 15 kubik! med allt vi samlat på oss o spart...det var svårt att skiljas från vissa saker men vi gjorde varsinn "nostalgipåse" och sparde det som lixom var som milstolpar igenom livet,saker är trots allt bara saker...ehum!:/
Jag är som en ekorre samlar o samlar...men nu var det tvunget att göra sig av med eftersom vi ska byta ut allt,renoveringen fortskrider...se gärna bilder i min blogg :)

/Kram

http://garbo.webblogg.se

 
Ingen bild

Lucia

26 januari 2008 19:53

Oj va mycket det händer hos dig när man är borta en hel dag. Nu vill jag bara säga att jag inte alls gillar Feng Shui. Det är inget för mig säger jag med bestämdhet i rösten. Skulle möjligen vara att rensa i källaren då. Feng Shui är alldeles för trist och renrakat inredningsmässigt. Självklarheter som att inte sitta med ryggen mot dörren och liknande OK. Nej jag är en stor förespråkare av LEVANDE hem, som ditt. Jag älskar ditt stök!! Trivs själv bra i en lagom kreativ röra, vill dock ha rent hemma.Om jag får välja att gå på "hemmahosbesök" gör jag det mycket hellre hos dig än hos någon som har Fengshuiat hemma. Där har man ju gjort hela huset på en kvart. Hemma hos dig finns ju massor att se och upptäcka och inspireras av. Kanske är det min konstnärliga bohemsjäl som talar, den får inget syre i för sterila miljöer : ) Självklart är det skönt att röja upp emellanåt men när saker och ting rör på sig i huset och byter plats så skapas positiv och kreativ energi. Tjoflöjt! Det var min syn på saken. Vet att de flesta inte håller med, men det har jag inget behov av : )Ha en härlig kväll i ditt charmiga, levande och kreativa hem Persilja!
kram från Lucia


http://www.gavleveckan.se/blogg/visablogg.aspx?guid=5dae6606-65f9-41c1-ac00-ed22dfb43007

 
Ingen bild

Persilja

26 januari 2008 21:11

B: Thanks! Men du har ju bara varit här när jag har röjt och städat inför plåtningar!!! DÅ är det lagom mycket grejer framme! (och tyvärr endast då!)

malou: Kul!

GRy: Å, måste hälsa på och se om du visar nåt fynd.

Garbo: Kommer nu!

Lucia: Åh, jag blir SÅ glad över dina ord! Men du är en unik människa som kan se förbi denna eviga röra. Det är alla de andra som kommer hit och blänger som stressar mig. INTE alla förstås men ytliga bekanta som en del av barnens föräldrar osv-du vet, såna man vill ge sken av att vara en rejäl rekorderlig familj och inte en bohemslarvfamilj.

 
Plingen

Plingen

26 januari 2008 21:40

Hej, jag måste faktiskt hålla med Lucia....
Visst är det väl härligt med hem där det syns att det är folk som bor och lever. Det finns inget värre enligt mig än "hotellhem". Där det inte syns ens att någonting har varit rört , typ nånsin! Nä tacka vet jag lite stök och lite skit i hörnen.

http://plingen.blogspot.com

 
synne

synne

27 januari 2008 03:51

Egentligen håller jag med Lucia.
Det ska vara ett "levande hem" där man törs röra sig utan att vara rädd för att flytta på saker och störa den goda enerigin. Sen har du fyra telningar hemma. Det ska synas, för att inte tala om jycken Pommac.Jisses, man tycker det känns som man känner varandra fast man aldrig möts....skum känsla.
Du har en rekordelig familj Persilja.
Du är dig själv. Var stolt av det.....
Från förra inlägget, visst är det kul att lära sig nya ord, hehe. Själv har jag svårt att lära mig gamla,det vill si at eg glemmer mange svenske ord av og til. Har antaglivis bodd for mange år i Norge.
Så klem från mig till dig.
Synne :)

http://nabolandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

27 januari 2008 10:37

Plingen: Jag håller med! Jagtrivs bäst hos folk som har lite rörigt och odammsuget...då törs man hälsa på med hund och barnaskara utan att vara rädd för incidenter...

Synne: Jamen man känner nog varandra lite ialafall! Fast på ett nytt sätt. På ett skönt sätt! Tack för dina gulliga uppmuntrande kommentarer-de värmer! (Vi har -20 så det behövs! ;D)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards