Direktlänk till inlägg 15 april 2007

IcaÖstlunds.

Av Persilja - 15 april 2007 11:04

Mitt nästa "guldkorn", som dessutom ser hyfsat trevligt ut är ICAÖstlunds matvaruaffär. Det är en anrik affär som funnits länge, länge. Om jag inte är helt felunderrättad kallades den för Ivans förut, åtminstone i folkmun.

Där har många generationer (åtminstone tre) kirunabor handlat sin mat. När man handlar i charken där bjuder de alltid barnen på en falukorvbit. Detta har de tydligen gjort i alla tider så det är en stark tradition! Trevligt!

Det är en butik där man blir igenkänd och mycket vänligt bemött. Den butiken ser man från vårt fönster.

Nära och bra!

Närbutik!

 
 
Clara

Clara

15 april 2007 15:03

Kanon att ha en butik så nära! Låter mysigt med charkdisk och allt...sånt där finns ju knappt nuförtiden! Synd.....jag minns när jag var liten och mormor skickade mig till "speceriaffären" som dom kallade den och där hade de en kassaapparat med vev på och som plingade när kassalådan åkte ut....och när man skulle köpa kaffe så hällde de bönorna i en apparat som malde dem till pulver....det luktade så gott! När jag beskriver det här så tror väl folk att man är över 100 år !
Ang din länk till Tradera annonsen så funkade den och jag förstår att du tycker att jag ska sätta mig och sy en Blekinge dräkt! Driver du med mig eller är du allvarlig....ibland vet man inte var man har sin lilla tokiga Vildpersilja någonstans!
Kram på dig ....du lilla systeryster!

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

15 april 2007 22:43

Vår lilla by med 700 invånare hade 4 mataffärer, en järnaffär, en sportaffär, en kiosk och post när jag var liten.
I mataffärerna såg det ut som det Clara beskriver. Man kunde handla ALLT i dom, från en korvbit till gummistövlar. Jag undrar var sakerna hamnade när dom la ner. Måste ha varit massor med braatthagrejer som bara försvann.

http://estersmamma.blogg.se

 
Ozzy

Ozzy

15 april 2007 23:24

Jag tänkte faktiskt på dig när jag var inne på Konsum Avenyn nyss (söndag, tjugo i elva på kvällen, helt normal tid att handla på!). Tänkte att jag måste skriva om att i den här världen kan man gå och storhandla mitt i natten. Det är ju helt tok. Och för modligen tokannorlunda mot när ni kan handla. Fast man fick ingen falukorvsbit. Man fick däremot en misstänksam blick av dörrvakten. Nu börjar den här kommentaren bli så lång så den börjar likna ett blogginlägg istället, så jag kanske ska blogga om att handla på natten dårå.

http://clownozzy.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

16 april 2007 06:58

Vad gulligt! Att du tänkte på mig på Avenyn! Nu ska jag dock krossa din något idylliska(?) bild på oss i norrbotten. Civilisationen har faktiskt nått hit också. Vi har också Konsum som håller öppet till 23.00 Trodde du inte va? Här finns också nattöppna Statoil och OKQ8 osv. Dock inga dörrvakter...
Plus att vi har såna söta butiker som den jag skrev om.

 
marie

marie

17 april 2007 00:41

Så var det hos min farmor där jag tillbringade alla mina somrar. Alla visste vem man var!

http://carpediem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards