Alla inlägg under mars 2007

Av Persilja - 13 mars 2007 22:17

Jag (vi) har ett skåp. Ett skåp med glasdörr. Det var min bröllopsgåva till min man på vår bröllopsdag. Den har ett hjärta på krönet och vårt datum inhugget. Det är fint. Det hänger på väggen i vardagsrummet. I det samlas allt som är nostalgiskt. På ena hyllan finner man ett buddhahuvud (som suttit på en kropp som gått sönder), en kinesisk urna som jag ropade in på auktion för över 20 år sen-som jag fått för mig är värdefull-fast det är den nog inte...Där finns ett timglas som är ett kärt minne från min mans farmor. Där står också en present från min man till mig. Från den tiden då han verkligen lade ner möda på att hitta passande presenter till sin fru. Den där figurinen med hästar och vagn och 1700-tals folk har han köpt på en dyr antikaffär i staden vi bodde och det första jag såg när jag fick antikviteten var kedjan av...plast. Det är så typiskt honom att missa en sån sak. Han blev nog rejält lurad av antikhandlaren... Men jag har aldrig sagt att det är plast. (Fast det läser han kanske nu...) Den är söt- men absolut inte min stil-har aldrig gillat prydnadssaker-det vet han ju numer. Men det är fin nostalgisak! Där finns dotterns älskade groda och några barnskor och nån vacker glasbit och en buddhistklocka från Kambodja och lite annat. Hyllan nedanför rymmer än mer. Nostalgi.

Av Persilja - 13 mars 2007 19:23

Tack för alla urgulliga peptalks och kommentarer!!!
Det känns redan bättre. Lagade en "himmelsk" kycklingsoppa och alla åt med god aptit och INGEN klagade. (De vågade nog inte...)
Och efter maten diskade mannen (diskmaskinen fortfarande paj) OCH (håll i er): TORKADE BÅDE DISKBÄNK OCH BORD MED EN DISKTRASA. (Gissa nån som läser "fyrabarnsmammans blogg" i smyg!!! Hahahaha!)

Av Persilja - 13 mars 2007 15:46

Näe, nu ger jag mig! Idag var ingen bra bloggardag för mig!
Känner mig så gnällig och skitirriterad på allt och alla!
Jag ska gå och smälla och skrälla lite med kastrullerna och spilla lite ris på golvet och bränna mig på varmvattnet och laga himmelsk mat som ändå NÅGON kommer att klaga på och sen ska jag gå och dra nåt gammalt över mig...dock ej maken!

Av Persilja - 13 mars 2007 10:03

...när man kan gå på gratis bröstförlängning!
Jädrar vad de drar och sliter i brösten! Man riktigt känner hur huden tänjs ut när de först drar med händerna och sen pressar ner plexiglasplattan och pressar och pressar och pressar till bröstet är lika platt som ett tefat (eller tallrik då beroende på hur stort/löst bröst man har...) Och man försöker ställa sig på tå för att minska slitet i huden. Och kanten på mackapären som pressar ihop bröstet skär in i sidobröstbenet och det är riktigt obehagligt en liten stund.
Och så är det över.
Lite obehag, men GÅ DIT! Det räddar liv!!!

Det blir en särskild sorts samhörighet i det pyttelilla väntrummet i den lilla mammografivagnen. Alla är kvinnor, alla vet vilken särskild sorts utsatthet som väntar (ta av kläderna på överkroppen och småprata naturligt samtidigt som en sköterska klämmer dig på brösten) och av vetskapen att vi allihopa ska göra samma sak blir stämningen riktigt "familjär".
Detta är något EXTREMT ovanligt i denna stad! När man kommer in i väntrummet säger alla "hej!" Bara det! Och de ler! Och när en efter en kommer ut efter undersökningen ler de lite till liksom i samförstånd och när de bylsat på sig alla vinterkläder säger alla "Hejdå." (!!!) Otroligt!
Till människor de inte känner! (Prova bo i Kiruna ska ni få se hur otroligt unikt detta är.)
(Säger man hej till någon man inte känner (sen generationer) får man en kall blick på sin höjd... NEJ förlåt! Nu överdrev jag. Det var elakt...)
Nästa gång det är dags för mig bor jag i Luleå och slipper "den mobila enheten". Synd, det är riktigt mysigt att klämma ihop sig med främmande kirunakvinnor och känna kvinnlig gemenskap. Vi och våra bröst.

Av Persilja - 13 mars 2007 06:42

Ja, så var det en ny dag.Får se om det hjälper... Håller på att koka broccoli till dottern. Min dotter vägrar all frukt. Blä, äckligt! Men broccoli, som verkligen har en speciell smak och rätt äcklig doft-det älskar hon! Så till fruktstunden har hon ofta en burk broccoli med sig! Underlig tös va? I natt har det varit trångt om saligheten. Först kom äldstingen tassande till "sin" säng. (Har ställt in en permanent extrasäng därinne för att slippa få så trångt i sängen.) Efter några minuter kom tvåan och lade sig mellan sin ömma moder och fader. Dottern ligger redan i egen säng bredvid vår och hon är den enda som aldrig kommer över. Men då låg hon också konstant i vår säng fram till sexårsdan. Sen fick hon nog verkar det som. Till sist, vid 6-tiden kom trean tassande. Han fick ligga en stund bredvid mig men sen steg jag upp, det blev så trångt!Så denna morgon kanske inte blir så stressad! Om man ändå orkade stiga upp en timme tidigare varje morgon!Men det är en utopi. Född morgontrött-alltid morgontrött?Klockan 09.15 ska jag på mammografi. För andra gången i mitt liv. Något för oss 40-plussare enbart. Sist kände jag mig så ung bland alla tanter i väntrummet. Hoppas den käslan kvarstår! Här i hålan mammograferas vi i en buss. Eller ett släp till en buss.En vecka per år kommer den hit och kallar alla tanter till sig. Denna tanten också!Bild: en vacker tapet...

Av Persilja - 12 mars 2007 22:28

På torsdag testar Insider alkomätare! DET blir intressant. Jag såg vår skymta förbi i vinjetten. Men de verkar fokusera på alkomätare som inte varnar fast man är berusad. Min är ju tvärtom verkar det som; varnar när man borde vara grön. Den är med andra ord supersäker! Hihi! Dottern ville blåsa i morgonens kaos. Den pep och blinkade rött. Jag tog mig tid att blåsa jag också och jag var grön. Märkligt! Vad har min dotter som inte jag har???
Bild av yngste sonen.

Av Persilja - 12 mars 2007 21:30

Det är så man har lust att få en bebis till! Bara för att få byta blöjor så tjusigt!
Tänk vad inredningsutvecklingen gått framåt bara sen 90-talet! Mina barn är födda -94, -96, -98 och -00 och visserligen var MITT inredningsintresse stort redan då, men utbudet var ju bara i sin linda då. Hur många inredningstidningar fanns det? Hus&Hem, SkönaHem, AlltiHemmet, Elle Interiör...fanns det nån fler? Sen på några år har intresset och utbudet bara exploderat! Roligt! Nu får man ju hålla sig från att förköpa sig på inredningstidningar. Det finns FÖR många!
Min absoluta favorit är Bolig. Den är dansk och ljuvlig. Precis så inspirerande som jag gillar. (Oftast-den har sina svackor den också.)
Sen har vi ju alla inredningsprogrammen och alla inredningsaffärer och alla inredningsbloggar och alla inredningsnätbutiker! Hjälp! Det är svårt att vara inredningholist när det i varje gathörn lockar nya faror!!!
En sak har jag dock lärt mig. Man behöver verkligen inte trilla dit och köpa allt man ser. Nejdå, det går precis lika bra att sno sakerna! Ja, lugn nu, jag menar idéerna. Man snor idéerna och fixar nåt liknande på samma tema med nåt gammalt eller nåt hemgjort. Det är dessutom mycket roligare. Det går inte att köpa lycka. Men det går rätt bra att snickra/sy/sticka/pyssla/måla den! För då blir man lycklig på vägen dit!
Äkta vardagsfilosofi á la fyrabarnsmamman!
Bild lånad från Bolig magasinet.

Av Persilja - 12 mars 2007 18:42

Äldste sonens bidrag till familjens konstskatter. Denna är också flera år gammal, men jag diggar den skarpt! Den är verkligen fulsnygg för att återvända till det temat!

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards