Direktlänk till inlägg 12 mars 2007

Rea på barn-endast idag-passa på!

Av Persilja - 12 mars 2007 17:49

Såg Lantlivs fina äppelträd och kom ihåg min idé jag fick för ett tag sen. Att låta varje barn välja varsitt träd och plantera på tomten dit vi flyttar. Jag visar vad som finns och vad som går och så väljer de. Jag hoppas ju på körsbärsträd, äppelträd, syren (räknas syren som träd eller buske?). Det finns rätt många träd på tomten redan; stora gamla rönnar, stora hundraåriga björkar, stora hundraåriga tallar, aspar, alar (blä) och säkert nåt annat jag inte hunnit se.
Varsitt "vårdträd"-för nu ska vi bo där! Vi ska komma hem. (Tror jag...)
Kanske ska jag låta dem välja varsin växt istället och i ordet växt ingår allt; buskar, träd, perenner. Så får de större valfrihet. Kanske vaknar trädgårdsintresset hos dem. Min 10-åring (som är intresserad av allt) har redan grävt sin första rabatt i stugan. Den blev orange, hans favoritfärg, med kejsarkronor (som vi kallar den oranga liljan häruppe) och oranga ringblommor. Den blev så fin! Dottern har också visat lite trädgårdsintresse. Sätter frön från allt.
Det ligger nog i generna. Min mormor var genuint blomintresserad. Min morfar odlade massor (han var bonde) och min mamma och pappa är entusiastiska amatörodlare; pappa av blommor, mamma av grönsaker, kryddor, rotfrukter och dylikt. Min farfar och farmor (som bodde i Skåne lyckostarna) hade också en fantastisk trädgård.
Min syster har också en fantastisk trädgård i sörmland (lyllo). Jag är avundsjuk på alla med lägre växtzon än jag.

Den här dan började struligt. Men jag vände den rätt. Nu verkar den dock vilja bända sig tillbaka till strulläget. Barnen är alldeles omöjliga! Skriker, busar, leker stojigt, jagar upp varandra, skriker åt varann, och med jämna mellanrum råkar de i luven på varann och skriker på mig för att jag ska komma och döma i skuldfrågan. Suck!!!

Någon som vill köpa fyra underbara barn? De är billiga i drift, självgående, underhållsfria och alldeles, alldeles bedårande.
Det är specialpris idag. Passa på! Endast 50 öre styck!
Äh, jag är inte knusslig, jag prutar gärna. Ni kan få kläder och leksaker och sportutrustning på köpet!


 
 
Lantliv

Lantliv

12 mars 2007 18:33

Hej. Dina barn är ju lite äldre än mina så skicka hit dem jag kan nog sätta dem i jobb - hota dem med det Hi,hi

Mycket bra idé med träden!! Jag vill också ha rönnar, de är så fina på hösten (och lönnar - idé till barnen).

http://lantliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

12 mars 2007 18:36

Går det bra med bussgods???

 
Clara

Clara

12 mars 2007 19:07

Bussgods är väl det billigaste sättet...hihi :)
Vilken underbar bild du hittat här...den tog andan ur mig!
En perfekt idé med vårdträd till barnen!

http://claraslinneskap.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

12 mars 2007 19:14

Lönnar! Ja! De är ju vackra!!! Visst går de i Lule? Jo, jag har nog sett dem här och där. Men det måste vara gynnsamma lägen tror jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards