Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Grönt är skönt och ålder är skönt.

Av Persilja - 26 november 2008 22:33

Operation galenskapen har växt.

Alltså, jag vet inte riktigt hur min hjärna fungerar. Men en sak vet jag att mellan tanke och handling ligger inte många sekunder. Jag funderar sällan länge. Gruvar mig aldrig. Bara tutar och kör. 

Ommöbleringen svällde lite. Dels kom Billyhyllorna upp bakom soffan. Sen skulle jag montera ner den där lagerhyllan vi haft, men så insåg jag att jag inte klarade av att rensa så mycket böcker som det behövdes. Jag klarade inte av det!

Så jag monterade ner hyllan och flyttade den till väggen mittemot. Men jag tyckte den såg så blek ut.Den framhävde liksom smutsigheten på fultapeten. Det är vi som laserat den vit en gång i världen. Maken har skruvat ihop den i hörnet och jag gillar funktionen hos hyllan. Så jag bestämde mig för att måla den. Grön.

Kromoxidgrön.

Det var ett tidsödande jobb. Jag började vid tretiden och blev nyss klar.

Pust!

Är lite öm i vänsterhanden. OCh grön överallt är jag. Taadaa! Visst är den snyggare i grönt!

Nu får vi vänta i några dagar innan det går att lasta grejor i den. Det är linoljefärg som är torr efter tre dagar ungefär. Jag tror och hoppas att jag bara behöver måla ett varv. Det såg ut att täcka bra.

Möbleringen är långt ifrån klar. Massor av böcker på golvet i staplar. Och syhörnan är ofärdig. 

Men det ser ut att bli fint.

Nu längtar jag till helgen när jag kan göra klart!

När man flyttar bokhyllor kommer det fram en hel del intressanta dokument och böcker och papper. 

Jag hittade ett foto på mig själv som jag hade glömt. Ett foto från tredje året på gymnasiet. Det är omkring 28 år mellan bilden och hon som håller i bilden...Det känns som att det är två olika människor. Vem var den där unga tjejen? En sak är klar. Jag är betydligt lyckligare, klokare och mer harmonisk idag än vad jag var då. Visserligen hade jag träffat min man och blivit ett par, vi var på väg att flytta ihop, men jag hade ingen aning om vem jag egentligen var, vad jag ville eller vad jag tyckte.Det är skönt att åldras! Det är en ynnest!!! En gigantisk gåva!

 
 
Rikke

Rikke

26 november 2008 22:59

Tadah! Du er ferdig =)

Hyllene ble tøffe som grønne, de tar seg mer ut, og tåler absolutt å vises fram! Gratulerer med ferdig arbeid =)

http://www.fargesirkelen.blogspot.com

 
mizziz

mizziz

26 november 2008 23:02

Ja det är som de säger..
Grönt är skönt!
Är himla imponerad att du klarar av ett sånt projekt :)

http://mizziz.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

26 november 2008 23:13

Åh, sötis vad fin du var och så lik Molly! Eller hon dig rättare sagt!

Hyllan blir ascool! Och det blir ingen bio, far inte förrän på fre. Lö och sö är det marknad utanför museet. Kommer du dit?

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Lisan

Lisan

26 november 2008 23:32

Håller med grön är skönt, det blev jättefint! Vad gäller åldrandet så har jag ju sagt det förut, jag hoppas att jag blir som du när jag blir "stor", hihi. Jag hoppas på att barnen kommer att hålla mig ung och vital. Är det så eller gör dom en gammal i förtid? Trötthets rynkor och avslitet hår ger dom en varjefall ;)

http://www.grisstian.blogspot.com

 
Kerstin

Kerstin

27 november 2008 00:49

Wow, jag tycker du är så fin! Det där långa röda håret, det skulle vilken kvinna som helst ge...nåt värdefullt...för...

Hyllan blir schysst, gillar alla dina färger och små grejer, nycker och påhitt!

Kramar Kerstin

http://ljuvligaliv.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

27 november 2008 06:51

Rikke: Ja, de blev liksom lite mer karaktär på dem. Mindre lagerhyllor mer möbel.

Mizziz: Jag är impad själv att jag iddes! ;D

Lisa: Ja, det kanske jag gör!

Lisan: Jag tycker definitivt att de håller en ung. Fast ibland blir man gammal och trött av dem. Men mest ung och pigg! I skallen alltså.

Kerstin: Tack så rara ord! :D

 
Mynta

Mynta

27 november 2008 07:14

Vilken uuunderbar färg på håret - och lockarna...ögon djupa som brunnar...FÖRSTÅR ju att du redan var "tingad"!! GUUD vad vacker du var!!

Och gud vad vacker du är IDAG!!
På fotot från gymnasiet är du bildskön.
Idag är du störtskön. När man liksom nu (bloggledes) fått en samlad bild av dig som mamma,hustru, matte, entreprenör, kreativ bomb, filosof,kock, målare (!),feminist, inspiratör, mm,mm så är du faktiskt ÄNNU vackrare - OCH störtskön!!
Puss på dig för det.

Vad härligt också att du nu kunde få ett kromoxidgrönt utbrott - fast på bokhyllan ist för på spisen! Blev lite fnissig - kan nästan HÖRA hur du tänkt angående färgen!
Håller med dig; grönt ÄR skönt!

Glömde säga att du är helt galen också.
På ett extremt uppfriskande sätt.

Puss igen.

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

maria

27 november 2008 07:43

grönt e skönt,bokhyllan blev jätte fin!!ser fram emot
fler bilder.
du var söt för 28 år sen men vackrare idag,super snygg!!

 
Ingen bild

Persil,ja

27 november 2008 08:51

Mynta: Vill du gifta dig med mig???

Maria: Äh!

 
rosalucia

rosalucia

27 november 2008 10:14

SNYGGT!!!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
A

A

27 november 2008 10:42

Vad häftig hyllan blev!
Vi har en omålad hylla i vardagsrummet. Tråkig ser den ut.
Visst har jag tänkt att jag skulle måla den någon gång...men du, du bara tar tag i saker och GÖR DET! Vilken energi! Och vilket mod!
Och så blir det ju så snyggt!

http://minsoffa.blogg.se

 
kardemomme

kardemomme

27 november 2008 10:56

Så morsomt å se før og nå bilde av deg Persilja! Håret ditt er jo helt fantastisk!!
Dessuten ser du like vakker ut som du gjorde for 28 år siden, bare med klokere (les vakrere) øyne ;)Ha en herlig dag :)

http://husetvedbekken

 
kardemomme

kardemomme

27 november 2008 10:59

Grønt er skjønt!Ingen tvil om det, men jeg er overrasket! Jeg var så sikker på at den skulle bli rød og blank hihi!! Du er virkelig et arbeidsjern uten like Persilja!
Og alltid noe morsomt på gang hos deg..
Kos deg videre med ominredningen og så gleder jeg meg inmari til å se ferdige bilder etter hvert! Klem herfra :)

http://husetvedbekken

 
essko

essko

27 november 2008 11:22

Vrålsnygg grön färg! Och effektivt arbetat, vem har tid att maskera omkringvarande möbler och väggar?;) Sådär gör jag också, ska det bli så ska det ske på inspiration!

http://heminnerlig.blogspot.com

 
Anna

Anna

27 november 2008 11:39

Persilja, du är nog den vackraste kvinnan jag har sett.

http://www.annastilla.blogspot.com

 
Tant Grön

Tant Grön

27 november 2008 11:46

Du åldras bra, syns ju knappt någon skillnad. Det skulle va frisyren isf.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

27 november 2008 11:47

Åh, glömde ju bokhyllan, den blev jätte läcker och taklampan, snygg!

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
linn

linn

27 november 2008 12:57

for en fantastisk blogg du har! utrloig inspirerende! her kommer jeg igjen..og hylla ble veldig fin i groenn!!

http://linnmarit.blogspot.com

 
Lotten

Lotten

27 november 2008 12:58

Vilken babe du var i skolan! Förtår att mannen din knep dig fort som attan;-) Jag gillar din hårfärg!! Jag har alltid önskat mig den färgen på håret... jag föddes för övrigt med en kopparröd kalufs!

Oj, vad grön hyllan blev! Du är ju helt underbar med din impuls-målning av möbler.... jag hade nog funderat istället och till slut fegat ur ;-) Det skall bli roligt och se hur det blir med böcker och annat på plats.... Kör hårt!!

Kram Lotten

http://ornnastet.blogspot.com

 
Cissi

Cissi

27 november 2008 13:06

Oj vad får du all energi ifrån? Haha vad du måste inspirera dina barn mycket, härligt!!
Såg att du hade länkat till mig men sen tagit bort det?!
Vad jobbar du som annars?
Många frågor haha!

http://cisan.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

27 november 2008 14:15

Jag hatar den där gröna färgen. Men gud vad snyggt det blev =)
Jag älskar dina färgkombinationer. Vad inspirerad man blir.
Och så de där visa orden på slutet som pricken över i:t

http://liteeljest.blogspot.com

 
Ingen bild

Lotti

27 november 2008 18:07

28 år sedan. Ja herregud! Det har hänt mycket sedan dess. Du är dig lik måste jag säga. Kan tyvärr inte säga detsamma om mig själv... Jag vill absolut inte tillbaka till tonåren igen utan håller helt med dig - det är skönt att ha kommit till den åldern då man vet vem man är, vad man vill och vad man är och vad man står för. Fast vi hade ju roligt under gymnasietiden också!!

Vilket ryck du fått - vad fint det blir med den gröna hyllan!

Kramar

 
Helena_v

Helena_v

27 november 2008 19:42

Haahahhaaa, du är helt underbar! Jag önskar att det fanns fler i världen som du. Kram, Helena.

http://blogg.passagen.se/fettbramat

 
molle

molle

27 november 2008 20:00

men va tjusigt det blev

http://bobmarleys.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

27 november 2008 22:21

Rosalucia: Ja visst blev det lyckat!

A: Jag känner inte efter så mycket. Bara grabbar penseln liksom! :D

Kardemome; Jaså du tippade på rött. Ja, egentligen blev jag förvånad själv! På morgon när jag vaknade igår hade jag ingen aning om att jag skulle ha en stor kromoxidgrön skapelse i huset. Men nöjd är jag!Tack för komplimangen snällis!

Essko:Fniss! Gissa om det blev några gröna fläckar...fast jag lacknaftade bort dem fort!

Anna Stilla: Jag friade förra gången också men fick aldrig något svar!Nu har jag dock nyss fria till Mynta. Men jag har dig i reserv! :D

Tant Grön: Äsch så säger du till alla 46-åriga tanter!!!!(Och hyllor och lampor.)

Linn: Tack!

Lotten: Jag ser på bilden att det grånat en del sen gymnasiet. Jädrar vad rött jag haft!

Cissi: Oj, du talar med en senil som inte kommer ihåg vilken säng hon ska sova i i natt. Vet inte varför jag skulle tagit bort dig. Det får vi ordna!

Linda: Jaså du hatar den fina färgen!:D

Lotti: Jo, nog hade vi rätt mysigt ihop! Den där sorglösheten och ta dagen som den kommer och allt skoj vi hittade på! Men ÄNDÅ är jag glad för idag. Tänk om man hade ågren och längtade tillbaka. Det vore ju hemskt!

HelenaV; Det var en fiiin komplimang!!!!! Tack!

Molle:Kul att du gillar det!!!

 
Sofia

Sofia

28 november 2008 00:20

Vad fin du var/är! :)

http://sofiasko.bloggagratis.se

 
Ulle

Ulle

28 november 2008 10:14

Åh vad läcker bokhyllan blev! Fotot på dig som ung (yngre, hihi) är ju en kopia av dina barn! Framför allt en av sönerna tycker jag!!! Wow, det är häftigt att se hur man för vidare sina arv. :D


Ha en mysig första advent i det persiljanska hemmet! KRAM!!

http://lillaunika.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards