Direktlänk till inlägg 4 november 2008

Äntligen lite rikedom!

Av Persilja - 4 november 2008 09:15

Detta får mig att känna mig rik som ett troll.

Vi staplade ved i går eftermiddag efter att maken åkt båt till stugan för att hämta stugans ved. Vi har inte hunnit (?) fixa någon ved och så här i sista sekunden innan isen lagt sig överallt kom vi på att vi kunde ta av den vi klyvit, sågat och staplat i stugan.

Nu blir stugan utan men vi slipper frysa och framför allt KÖPA ved.

Så vad är lite äventyrlig båtfärd på ett hav med is lite här och där mot att fylla huset med denna rikedom?


Maken sjösätter båten, kör över havet, hämtar veden i stugans vedbod, bär ner den till båten, fyller båten så mycket han törs, kör båten till land, drar upp båten på båtsläpet, kör hem med båten, backar den utanför vardagsrumsfönstret, plockar famnen full med ved, går fram till fönstret, klättrar upp på en liten stege, överlämnar veden till lilla frun (alltså jag)  -jag droppar veden på golvet och staplar in den i fina staplar bakom spisen där vi har en stor nisch. Och ja, vi struntade i alla råd om att inte ha veden där för efter att ha vråleldat i spisen och konstaterat att svalaste stället i rummet är just bakom spisen. Brandrisken är minimal. Det är betydligt farligare att ha veden framför, dit det lätt kan sprätta iväg en gnista.

Idag kommer han att göra en tur till så att vi fyller upp hela nischen.

Detta är TYPISKT för oss.

Vi hade lätt kunnat fixa ved under sommaren och staplat i vår vedbod här. Och hade vi inte gjort det hade vi lätt kunnat hämta stugveden medan det var varmt ute och ingen is i sikte. Men jag tror att vi gillar umbäranden. Det ska vara lite sport över det hela.

(Det låter bättre än att vi är så förbaskat lata eller oföretagsamma.)

 
 
Lisan

Lisan

4 november 2008 10:34

Vilken modig man du har! Själv törs jag knappt åka ut till stugan om vattentempen är under 15. Blir nog ingen löjfiskare av mig...

http://www.grisstian.blogspot.com

 
Tant Grön

Tant Grön

4 november 2008 10:37

Håller helt med, finns inget bättre än ett välfylt vedförråd. Vi fryser som gnuer (fryser dom, jag vet inte) här hemma, och mannen ska promt köpa värmefläkt. Är du inte klok skriker jag. En värmefläkt kan inte värma upp hela huset, och all energi den drar då. Vi kan väl elda föreslår jag. Men han är så himla envis den karln, hoppas han inte gör något dumt bara...

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilaj

4 november 2008 10:45

Lisan: Jättemodig! Faktiskt. En riktig machoman. ;D Som älskar rosa! Inte för att det är nån motsats i det...

Tant Grön: Såna idéer kan min man också komma med. Men det tar stopp där. Ty jag är (en)visare än honom! :D

 
Ingen bild

Mamma Mia

4 november 2008 11:33

Alla sätt är bra utom de dåliga.
Mamma Mia

 
Lotten

Lotten

4 november 2008 12:44

Sådan härlig lyx att kunna elda med ved;-) Förstår att du känner dig rik.... härlig känsla!

http://ornnastet.blogspot.com

 
susanne

susanne

4 november 2008 13:44

ja mysigt blir det som vanligt i din hörna!
Ved ja vi kämpar och tömmer den klyvna veden från piteå sen har vi massor oklyvt! det är en rikedom att ha ved så.. sen ser det kanske inte så mycket ut just när man staplar så där snyggt! men det är många dagar det där i att hålla huset varmt!

http://supermamman.bloggagratis.se

 
funkismamman

funkismamman

5 november 2008 09:44

Vi kommer också ha vackra fina och underbart doftande vedstaplar i framtiden. Visst är det rikedom. Vilka staplar ni har - det vet jag inte om våra kommer bli. Något att lära sig "stapla ved".

http://www.funkisfamiljen.blogspot.com

 
Synne

Synne

5 november 2008 19:48

Ni är ju rika som troll alltså.
Klart det ska vara lite sport över det hela. Kan inte vara för lätt ju.
Nu får ni ta med ved till stugan i stället. Sport åt andra hållet hehe.
Elda på nu.
Kramen.

http://nabolandet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards