Direktlänk till inlägg 30 april 2008

Detaljer!

Av Persilja - 30 april 2008 21:18

Efter att ha varit på majbrasan gav jag mig ut på fotosafari här hemma, på jakt efter detaljer.

Det är detaljerna som gör det!

Välj detaljer med omsorg, såsom knoppar, krukor, vardagsporslin, ja allt som syns men inte direkt brukar vara det första man tänker på när det gäller inredning.

Telefonböcker som står bredvid telefonen. Vi har, efter att ha avverkat en massa bärbara telefoner som ständigt var borta och försvunna när det ringde, återgått till en hederlig fast telefon. Man ser inte vem som ringer, och framför allt; den står där den står så man slipper springa runt som en tok när det ringer. Denna är min allra första telefon som jag köpte (eller fick) med mitt första abbonemang. (OJ! För första gången på mycket länge kan jag inte se hur ett ord ska stavas. Abbonemang eller abonnemang...? Det första eller...?)

Ljusstaken kommer från Fide Fajans på Gotland och den där grejen med hål i kommer från nån släkting. Det är en sak man har i vaser och sätter snittblommorna i.


En av mina favoritkrukor. Den ser ut som en upp och nedvänd kjol som mössen sydde till Askungen.


Mormors broderade tavla är verkligen värd att studeras i detalj!

Vet inte namnet på denna krukväxt men jag är så förtjust i den! Det är något med formen på bladen ihop med dess bruna växtarmar...jag gillar den verkligen!

En favoritkomposition! En konstaffisch upphängd med häftstift på väggen, en lös tom ram över och runt den en ljusslinga och vips är affischen upphöjd till konst! Ovanför hänger min födelsedagsmobil från i fjol. Den är av papper och tunn tunn ståltråd.

Gardinen i badrummet är en gammal 40-talsgardin som jag bara hängt upp som insynsskydd över halva fönstret. Finare än den självhäftande plast som var klistrad på rutan förut.

Och såna här vardagsprylar som används flera gånger varje dag, de förtjänar väl att upphöjas till inredningsdetalj, eller hur!?

 
 
Ingen bild

Anne

30 april 2008 21:49

God is in the details, heter det ju. :)

 
Ingen bild

Persilja

30 april 2008 21:52

Anne: Åh, så vackert sagt!

 
Johanna

Johanna

30 april 2008 22:04

..."det är detaljerna i hemmet - som gör det!"... (ska sjungas med 5 myror är fler än 4 elefanter-melodin, du vet)

ps. abonnemang är det rätta =) ds.

http://pantarholmskajen.bloggagratis.se

 
Maria / Frøken Fryd

Maria / Frøken Fryd

30 april 2008 22:27

Nøøøjjjjj, hvor er jeg gået glip af meget de sidste dage her.

Aller først - hjertelig STORT tillykke med dagen, hurra hurra hurraaaaaaa *smil*. Fejret med bravour, selvom manden ikke hejste flaget for dig, sikke et skarn han er ;-)

Dernæst - uhh, jeg elsker dine detalje billeder, og dit læsehjørne i stuen. Det ser virkelig hyggeligt ud. Sådan en krog man rigtig kan krybe sammen i, og fordybe sig i. Så er det passende med dine nye indretningsbøger. Lækre bøger !

Må også sige jeg blev en anelse misundelig når jeg så dit fine skab med farverigt stof/tekstiler. Det ser flot ud, og vidner om kreativitet og ide`rigdom.

Og du - jeg lover dig, Koldskål ER lækkert, eller også er det bare fordi jeg altid har spist det om sommeren, og har minder om det.

Til slut, hi hi. Jeg smiler over at du slog et af mine ord op i leksikonet - jeg vidste ikke hvad det hed på svensk, så nu har jeg også lært lidt idag.

Klem Maria

http://marias-sted.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards