Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Var god dröj!

Av Persilja - 15 april 2008 08:06

Hjälp! Vi har fått ett tonårsmonster!

Från en lagom grymtig trettonåring börjar det nu låta mer som att en mullrande uppretad babianhanne huserar i husets övre regioner. Det låter så illa ibland att man hoppar till av förskräckelse. Men det är nog en vanesak, det är ännu så nytt! Jag trodde att vi skulle komma lindrigt undan, det har känts så, men jag börjar ana att jag ropat hej lite för tidigt...

Det är kanske nu det börjar? Han har kanske bara varit sen. Som han växt på sista tiden kan jag förstå att allt känns som kaos inom honom. Har det växt lika mycket inne i honom som utanpå så förklarar det en massa.

Första utbrottet kom som en blixt från en klar himmel. Hjälp! Vad är det som händer? Äh, det är ju bara ett normalläge från en tonåring i utveckling...

Men jag kände intinktivt att jag skulle vilja trycka in en knapp som tänder en lampa under en skylt där det står "Var god dröj".

Var god dröj tills mammamonstret orkar axla sin mantel. Mammamonstret är en gråtmoster för tillfället så det är inte så kompatibelt just nu.


 
 
Gry

Gry

15 april 2008 08:40

Låter som en bra konklution av forskarna det där....Det kan förklara en hel del av omoget beteende hos många, även i de första åren efter tonåren. Tänker på just USA där åldersgränsen för bilkörning är 16 (för det är den väl fortfarande?) och åldersgräns för alkohol är 21. Lite kontrasternas värld det där.

Lite spännande är det väl också med tonåring "på riktigt", eller? Din son som du känner så väl håller på med sin transformation till att bli en vuxen, mogen, ansvarstagande människa- och vägen dit är inte lätt. Även för den som står bredvid... Du och maken är säkert viktigare än någonsin nu, även om det kanske inte verkar så. Det är vad jag TROR, då mina inte kommit i tonåren än... tycker det är tillräckligt med utbrott, men förstår att det hamnar på en helt annan nivå senare.

Tror nog ganska bestämt att monstermamman ska få ordning på monstersonen ;-)

P.S Lycka till med Rusta, ha,ha.. Du får ta på dig jättestora solglasögon och hatt. Väcker inte ett dugg mistanke då, onej....D.S.

kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
synne

synne

15 april 2008 09:31

Ja det är nu det börjar hehe....
Säger bara Lycka till....
Kram Synne :D

http://nabolandet.blogspot.com

 
SerineX

SerineX

15 april 2008 09:43

Velkommen i klubben! Jeg hadde et praktbarn til han ble 14 og da.....! Puh. Spurte også kyndige personer om dette og fikk beskjed om at konsekvenstenkningen ikke var ferdigutviklet før de var ca. 25. Så det er bare å være tålmodig,- VELDIG tålmodig. Og tenke litt tilbake og prøve å huske på hvordan man var selv (og skamme seg litt over det...).

http://www.fliff.weblogg.no

 
Carina

Carina

15 april 2008 09:51

Hej..finns ett monster här också. Sonen är nyss fyllda 14 och han börjar bli "jobbig". Ena stunden mysig kille som vill kramas och nästa värsta tuffa killen som tycker mamma är urtöntig. -jag säger typ -dra upp byxorna- ett antal gånger per dag. Han drar upp dem men det händer inget, de sitter liksom kvar där nere ändå. Det blir en spännande tid framöver...

http://var-gard.blogspot.com

 
Helena

Helena

15 april 2008 11:10

Mullrande uppretad babian hane, låter nästan farligt ?!Fniss... Har en tonårs dotter hemma , hon låter inte så mycket men ack så förb_ _ _ at slarvig hon är. Får spunk ! Vi kanske ska göra ett utbyte ? Haha.

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Dockmamman i Jämtland stickar upp

Dockmamman i Jämtland stickar upp

15 april 2008 11:35

Ja, dessa tonåringar, jag har en 14 årig dotter som har alltid varit så snäll och inga tonårsfasoner men så PANG så kom allt och det blev så fruktansvärt knaggligt för jag var inte beredd.
Åh, många ggr blir det både skratt och gnabb/Lycka till med din tonårig *ler*

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
malin

malin

15 april 2008 21:48

*S*
Ja, vad säger man ?
Vi har haft jordens snällaste, klokaste, roligaste, gulligaste,lugnaste tjej.
Men så plöstsligt som i ett trollslag förvanlas hon till en TONÅRING
6 åringarna skrattar ibland så de nästan ramlar omkull för dom tycker att hon beter sig så dumt.
Jag tycker väl inte det är fullt lika roligt, men jag kan ju se det komiska i det hela :)
Som tur är så finns den goa tjejen kvar där bakom tonåringens ilska och tittar fram imellan varven.
Man får vara tacksam för det lilla.

http://pillris.blogg.se

 
Hannele

Hannele

16 april 2008 08:17

Extra mycket mat behöver de också, när de växer så, mätta och belåtna blir det lite lugnare.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

16 april 2008 08:43

Som de växer, behöver de mycket mat också, mätta är de mer belåtna och lätthanterliga.

http://hannelesparadis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards