Alla inlägg den 30 april 2008

Av Persilja - 30 april 2008 21:18

Efter att ha varit på majbrasan gav jag mig ut på fotosafari här hemma, på jakt efter detaljer.

Det är detaljerna som gör det!

Välj detaljer med omsorg, såsom knoppar, krukor, vardagsporslin, ja allt som syns men inte direkt brukar vara det första man tänker på när det gäller inredning.

Telefonböcker som står bredvid telefonen. Vi har, efter att ha avverkat en massa bärbara telefoner som ständigt var borta och försvunna när det ringde, återgått till en hederlig fast telefon. Man ser inte vem som ringer, och framför allt; den står där den står så man slipper springa runt som en tok när det ringer. Denna är min allra första telefon som jag köpte (eller fick) med mitt första abbonemang. (OJ! För första gången på mycket länge kan jag inte se hur ett ord ska stavas. Abbonemang eller abonnemang...? Det första eller...?)

Ljusstaken kommer från Fide Fajans på Gotland och den där grejen med hål i kommer från nån släkting. Det är en sak man har i vaser och sätter snittblommorna i.


En av mina favoritkrukor. Den ser ut som en upp och nedvänd kjol som mössen sydde till Askungen.


Mormors broderade tavla är verkligen värd att studeras i detalj!

Vet inte namnet på denna krukväxt men jag är så förtjust i den! Det är något med formen på bladen ihop med dess bruna växtarmar...jag gillar den verkligen!

En favoritkomposition! En konstaffisch upphängd med häftstift på väggen, en lös tom ram över och runt den en ljusslinga och vips är affischen upphöjd till konst! Ovanför hänger min födelsedagsmobil från i fjol. Den är av papper och tunn tunn ståltråd.

Gardinen i badrummet är en gammal 40-talsgardin som jag bara hängt upp som insynsskydd över halva fönstret. Finare än den självhäftande plast som var klistrad på rutan förut.

Och såna här vardagsprylar som används flera gånger varje dag, de förtjänar väl att upphöjas till inredningsdetalj, eller hur!?

Av Persilja - 30 april 2008 21:15

Pling!

Dagens boktips!

Två inredningsböcker som verkligen får igång skaparlusten!

Rum der Rykker med ovanligt oprententiösa inredningar med mest fantasi och lite pengar och så Flea Market Style som ju som namnet antyder visar inredning med loppisfynd. I like!


Härliga böcker!!! 


Av Persilja - 30 april 2008 15:23

Maken är i onåd! Han hissar flaggan idag när kungen fyller år, men INTE i går när JAG fyllde år. Va?

Inte många popularitetspoäng där.

Vem hissar man flaggan för? Kvarteret eller sig själv? Jag gillar inte att hissa flaggan på allmänna flaggdagar. Det är anarkisten i mig.

Några poäng fick han dock för att han handlade hem grillingredienser och kom på att vi skulle grilla dagens värme till ära. Vi har för första gången detta år sommartemperaturer. Underbart!

Vi ska strax grilla spett med kyckling, fläskfilé, champinjoner, körsbärstomater samt halloumiskivor och det bästa av allt persikor med en skiva ädelost på. Nu fanns dock inga persikor så det blir ananasskivor med ädelost på. Det är såååå gott, prova! Brytningen med det salta mot det söta är fantastisk!

Mums, det kurrar i magen!

Denna tid är så fylld av förhoppningar inför säsongen som komma skall. Våren och sommaren. Ljuvliga tider.

I vår familj fyller alla utom 9-åringen år på vår och försommar. Det är ett skov med födelsedagar framöver. Näste man att fylla 12 är denne kille:

Det är endast en vecka kvar!

Nu ska bara snön försvinna så startar utesäsongen.

Men tills dess kan man njuta av att vara inne. Min nya läshörna är så skön. Jag ska sitta där efter maten och bläddra i två nya böcker som jag köpt. Tipset fick jag av Kicki, och det var mitt i prick. De är så lovande och roliga!!!

Ska visa bild sen för det är ett boktips som heter duga! Om man gillar inredningsböcker alltså.

Min forna läsfåtölj hamnade bredvid soffan för ett tag.

Ljusslingor är bland de bästa mysbelysning jag vet. Man kan aldrig få för många, men det har jag ju sagt förr.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards