Direktlänk till inlägg 12 april 2008

Tom Ka Gai

Av Persilja - 12 april 2008 11:09

På begäran:


Thailändsk kycklingsoppa á la Persilja:

5-6 portioner

Kycklingfiléer 5-6 st 

Chilifrukter  typ 2 större

2-3 vitlökslyftor 

1 burk kokosmjölk (ej light!)

1 liter kycklingbuljong

1 tsk råsocker

ev. chilipulver

2 tomater


Gör så här:


Strimla chilifrukterna, ta ej bort kärnorna om du vill ha hetta, riv eller pressa vitlöken, strimla kycklingen i ungefär lika stora bitar. 

Fräs detta tillsammans i t ex olivolja tills kycklingen fått färg.

Slå i kokomjölken och buljongen. Låt puttra ca 10 minuter.

Skär under tiden tomaterna i små bitar.

Dra grytan av plattan och smaka av med chilipulver och salt. (Om hettan inte känns tillräcklig.)

Tillsätt råsockret och tomaterna och rör om.

Servera!

Enligt originalreceptet ska det även vara citrongräs, men eftersom flera i vår familj inte gillar det hoppar jag över.

Ibland sätter jag i lite rivet limeskal.



 
 
Susanne

Susanne

12 april 2008 12:32

den ska jag pröva ... citrongräs är inte gångbart här helle..ler..

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Sayo

Sayo

12 april 2008 14:31

MUMS! Den där såg god ut! Nu blev jag hungrig :D

http://sayo.blogg.se

 
fru Pink

fru Pink

12 april 2008 18:36

Mmm, den så skikkelig yummy ut! Thaimat er fabelaktig godt. Og indisk..
Her baker vi svenske kanelbullar i dag, mmm:)

http://www.flittiglisene.blogspot.com

 
synne

synne

12 april 2008 19:36

Det där får bli middagen imorgon tror jag. Det lät så gott....
Hoppas du kommit opp ur geggan nu.
Kram Synne :D

http://nabolandet.blogspot.com

 
Charlotte

Charlotte

12 april 2008 19:39

Det såg gott ut, det måste jag prova någon dag. Jag har aldrig ätit citrongräs, hur smakar det egentligen? Tycker de små grässtrån som ligger på hyllan i butiken ser så torra och ensamma ut. Hoppas du mår bättre snart, och kommer ur din geggamojja... jag har fastnat i min dimma.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Maria / Frøken Fryd

Maria / Frøken Fryd

12 april 2008 20:28

Uhhmmm, det ser godt ud. Den opskrift må jeg bare gemme, for den er jeg helt sikker på blir et hit her i huset. Lækkert !

Jeg må lige medgive dig en ting. Du skrev tidligere at du selv føler dig bedre, når du ved andre har det lige så slemt som du selv. Sådan har jeg det også. Jeg troede ikke der var mange der følte sådan, og blev rigtig glad over at læse det. For føler mig ærlig talt lidt stygg ved at have det på den måde. Men sådan er det bare, det er en form for trøst synes jeg.

Og ang min strejke... uha, du kan tro vi skal stå på, og holde på vores. Men vi får at se hvor længe det varer. For egentlig har jeg ikke lyst til at strejke, det er ikke godt for nogen af parterne. Vi vil bare høres nu, og så blir det sådan !
Nemlig.
ha ha...
Klem Maria

http://marias-sted.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

12 april 2008 21:18

Slurp va gott! Måste gå att laga med quornbitar istället för kyckling kan jag tro. Vill också ge dig lite tröst och styrka. Alla stora konstnärer och kreatörer har ju sina downperioder. De behövs för att de bättre ska explodera ut i nästa kreativa blomning. Så hav bara tröst. Du laddar nu och har en fantastisk period framför dig.
Kram Lucia

 
Gry

Gry

12 april 2008 22:38

Mmmmm.... låter gott, jag har skrivit upp det och ser fram emot att testa ;-)

Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Maria

Maria

13 april 2008 09:04

Hej
Nu har vi ätit din soppa. Först knorrade barnen när de såg att det var soppa, men sedan tystnade de och åt.
Det var jättegott. Tack för inspirationen.

http://mariasrum.blogspot.com

 
Linda m. 4 barn

Linda m. 4 barn

13 april 2008 09:52

Åh tack !!!
har allt hemma utom kycklingbuljong och chilipulver...attans med.
Får köpa det och så gör jag denna gryta imorgon. Ska bli såååå gott!

http://Lillith76.bloggagratis.se

 
Anki

Anki

13 april 2008 15:03

Tack gulledig!
ska prova den här i veckan när jag är ledig!!!

http://hundgarden.zoomin.se

 
MILLER MÅLARKLUDD kan skriva en del oxå

MILLER MÅLARKLUDD kan skriva en del oxå

17 april 2008 06:58

fy fan va gött!!!!!½
tack tack!!
kram från mej!

http://www.miller.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards