Direktlänk till inlägg 9 april 2008

Jag spyr över ALLT!

Av Persilja - 9 april 2008 09:25

Vissa dagar är bara sådär obeskrivligt inspirationslösa. Såna dar där man får gå på ren viljekraft. Men om man saknar viljan samma dag då, hur gör man då??? Önskar jag kunde bli duktigare på att bara acceptera faktum och ta en rejäl vilodag. Inte vara så förbenat duktig jämt. Men är inte det en kvinnogrej? Duktighetssyndromet?

Vi tillåter oss inte att slappa för att omgivningen förväntar sig inte det. En man kan slappa och alla tycker att "det är han värd"- "som han sliter". Oavsett om han sliter eller ej. En man förväntas slita och sen passar den schablonen på  alla män. En kvinna sliter aldrig. Det är ingen schablonbild. Trots att det är det enda hon gör. Hela tiden. Men hennes arbete förväntas av henne. Efter en heltidsdag på jobbet förväntas hon fixa att alla kläder är rena, att maten lagas, att disken diskas osv osv. (JA! Jag vet, jag generaliserar men låt mig göra det nu! Man måste generalisera ibland! Det finns alltid undantag, men det är inte de jag talar om nu.)

En kvinna som bara går och lägger sig från allt, mitt i röran, är en svikare.

Då måste hon minst ha migrän eller nåt. En man kan tillåta sig en tupplur varje dag. Det bara förstärker bilden av hur han sliter.

Visst är det underligt!

Allt det här bidrar vi själva med. Dessa bilder och förväntningar. 

Och nu blev jag bara så innerligt trött på mig själv, min blogg, mitt liv, min person, min hela existens så jag loggar ur och tappar gnistan och skiter iallt! 

ALLT för kvinnosakens skull! Halleluja! 



 
 
Charlotte

Charlotte

9 april 2008 09:59

Jag kan följa med och fiska! Förstår precis vad du menar och vill säga, och det är underligt att schablonbilder stämmer så jäkligt bra med verkligheten. Det är väl inte så mycket inspiration här heller för jag måste göra "nytta" jag som inte jobbar... jag vill lata mig, läsa en bra bok, sy och sticka... blä för livet just nu och alla "måsten". Men tjänar man inga pengar får man inte lata sig kanske, jag känner det så i alla fall...men i alla fall jag hoppas du får tillbaka inspiration och glädjen igen... varma kramar från en snövit huvudstad.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Helen

Helen

9 april 2008 10:21

Ja, vi är ju ofta uppfostrade så....och det är så svårt att bryta det mönstret.
Jag kan komma på mig själv många ggr att jag försöker uppfostra min dotter så där "duktigt".
Men vi vet ju inget annat.....alla kvinnor och flickor ska ju vara så här......eller???
Ska vi bryta oss ur det och börja uppfostra våra tjejer som killar. Tja varför inte....o vad är skillnaden egentligen?
Hur uppfostrar man sin dotter som en son?
Tål att tänkas på.
hejs

http://gussilago

 
MILLER MÅLARKLUDD kan skriva en del oxå

MILLER MÅLARKLUDD kan skriva en del oxå

9 april 2008 13:35

*FNISS* jag har skrattat en del, det verkar som om alla kvinnor idag har en BAD DAY, vadan detta??
jag vaknade och var på ett hisklans humör!
Är det kanske ett DATA-VIRUS! h ha ha ha ha

http://www.miller.bloggagratis.se

 
Andie

Andie

9 april 2008 19:24

Amen to that!!!
Vi kvinnor borde kollektivt gå och ta oss en tupplur när vi kommer hem från jobbet för att se om männen fixar alla hemmet sysslor.

http://www.andie.bloggagratis.se

 
lilla my

lilla my

9 april 2008 22:54

Vi har ju tusenåriga traditoner att bryta oss ur precis som männen och det är ju inte gjort i en handvändning.Vem kan vi förändra och kommer kraven från oss själva eller "bara" från omgivningen?Jag kan bara förändra mig själv och (försöka) sänka mina krav på mig och det är så svårt men jag jobbar på det. I dag har jag legat och sett på tv medan mannen har spikat lister och visst kom tanken att jag latar mig men jag kunde slå bort den ganska bra...oj,vad bra jag kommer vara på att lata mig bara jag tillåter mig att träna ;)

http://myslivochhem.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards