Direktlänk till inlägg 5 april 2008

Shopping=dåligt samvete.

Av Persilja - 5 april 2008 09:13

Fick ett mejl "Vi ska åka förbi IKEA, vill du att vi köper något?"

Det fanns inget jag behövde sådär direkt men jag gick in på hemsidan och spanade. Tänkte 150 spänn kan jag spendera. Unna mig.

Föll pladask för årets sommarsortiment. Slog dövörat till mitt löfte att inte köpa något jag inte behöver och släppte loss.

Detta fick jag igår:

Em polyetenkasse, alltså samma material som i IKEAs "tvättsäckar" ni vet, men i lite roligare mönster. Egentligen är det en yterkruka vilket jag tyckte var en rolig idé men jag kommer nog att använda den på annat sätt. Strumpförvaring kanske?

Samma mönster i annan färg på bricka. Man kan aldrig få för många brickor va?

Jag diggar enkla mönster utan för mycket krusiduller.

Och rosa/gult är en favoritkombination.

Sen blev det dessa birdies också. De är batteridrivna och kan tänkas stå utomhus på sommaren. Fast stora delar av vår sommar har vi ju ljust på natten så de kommer nog till användning på sensommaren först. Dessutom är det ju miljövänligare att ha dem utan batterier...

Usch vad mycket plast jag köpt nu!

Får alltid lite ångest när jag konsumerar så här onödigt. Dels onaturliga material, dels onödiga prylar och dels batteridrivna. En riktigt miljöskurk är jag.

Men jag sväljer det nu och tänker på alla gånger jag köper begagnat eller inte köper alls och så känner jag mig genast lite bättre.

Lever ni också med ett samvete på axeln som ständigt hackar på er?

Det kan vara bra.

Det skulle vi behöva jämt allihopa för klimatets skull. Men ibland slår man dövörat till. 

 
 
/B

/B

5 april 2008 10:01

Nämen vilka läckra pryttlar!
Jo, visst får man en dålig smk i munnen ibland om man överkonsumerat. Ungefär som om man ätit mer än man behövde, bara för att det var så gott.
Men du är ju vår secondhandqueenie och kan visst få unna dig lite plastlyx i vardan mellan varven. Doktor B rekommenderar:
Sänk axlarna & andas djupt. Njut av färgprakten och kitschen!
:-)
/B

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
/B

/B

5 april 2008 10:02

Doktor B ORDINERAR skulle det ju stå ...
;-)

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2008 10:11

B: Thank you girl! Ska andas enligt ordinationen! Känns redan bättre.Aaaaaaahh pfffufiiii aaaaah pffffuuuuuu

 
pysselmorsan

pysselmorsan

5 april 2008 10:27

Dåligt samvete??Vad är det? Finns inte i min vokabulär! *förnekar, förnekar*

http://www.pysselmorsan.bloggagratis.se

 
synne

synne

5 april 2008 10:49

brickor är ALLTID bra att ha. Så är det kul med mönster på dom. Den däringa påsen blev jag nyfiken på. Får titta nästa gång vi åker till Karlstad.
Gullestund med hund = viktigt.
Samma sak här.
Jycken kommer i full fart ner hit när hennes ägare släppt ut henne. Rätt in, sätter sig och "pratar" och ska bli kliad. Så en knäckemacka och full fart ut.
Så visst är det viktigt....
Ha en fin dag idag ni där långt upp i norr.
Kram Synne ;D

http://nabolandet.blogspot.com

 
lilla my

lilla my

5 april 2008 11:42

Säcken och brickan var det som nästan höll på att ta mig till ikea i morse,men jag hejdade mig.Men jag blev glad av färgerna.Passar utmärkt till dig..

http://myslivochhem.blogspot.com

 
agata

agata

5 april 2008 13:52

Jo, det dåliga samvetet har blivit större med åren. Och det bästa är att jag faktiskt inte bara slår bort det utan också låter bli att köpa en hel del prylar. För bara något år sedan slog det mig inte ens att all konsumtion faktiskt slukade massor av jordens resurser.
Men dina fynd var fina. Jag är också en riktig brick-samlare som emellanåt försöker tänka "jag behöver inte den här" men det funkar ju inte de gånger jag hittar något riktigt fint.

http://agata99.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

5 april 2008 15:06

Rensa lite och ta till Röda Korset. Ungarna har säkert lite leksaker som de vuxit ur eller du har kläder eller prylar du inte använder så ofta och kan avstå. Då kommer det att kännas bättre! Här snöar det, fatta, det var ju på väg att bli vår! Ja blir så förbnd...

http://mittlillahus.blogspot.com

 
maria

maria

5 april 2008 21:38

Hej
Jo mycket dåligt samvete får jag för shopping, bilåkning och sopberg. Så hörde jag på radio idag att vi flyger på utlandssemestrar precis som tidigare för det var en dålig sommar förra sommaren och då måste vi åka utomlands. Det spelar ingen roll hur mycket det förorenar, utomlands ska vi. Tänk om alla bara ändrade sig nu, eller iallafall gjorde ett litet försök. Jag tyckte det var lite shopping du gjorde för att vara från Ikea så det var helt okej.

http://mariasrum.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

6 april 2008 00:00

Pysselmorsan: Nä, det är nog lika bra att förneka! För sinnesfriden!

Synne: Mysigt!

Lilla MY: Det var fina grejer!

Agata: Man kan faktiskt minska ner konsumtionen och ändå må bra. Ögonshoppa funkar finfint!

Lisa: Jag gör det ofta! Så jag är nog ganska nöjd ändå. Snön är astrist!!!

Maria: Det är inte lätt att ändra på beteenden. Tänkte på det när vår tidning startade en klimatartikelserie. Serils värre och med massa allvarliga artiklar som man läste med andakt och verkligen fick sig tankeställar. Men på samma sida hade de sålt in annonser på utlandseresor "Thailand 2 v endast 5998 kr". Det kändes som vårt problem i ett nöstkal. Förfasa sig och få ångest men inte ändra beteende. Bara jag slipper. Det är tyvärr enfråga som inte går att lösa på frivillig väg har jag alltid sagt. Nej, politiska beslut måste till. Men inte ens miljöpartiet vågar göra sig så impopulära...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards