Alla inlägg under augusti 2007

Av Persilja - 5 augusti 2007 09:15

Måste göra (fniss) en "att göra lista".

1. Skriva "Att göra lista".

2. Inte tappa bort "Att göra listan".

3. Skriv den på bloggen!

Ok.

Börjar nu:


-Röja vardagsrummet/bomba?
-Hitta/söka plopparna till Cd-hyllans hyllplan som försvunnit
-Packa upp cd-skivorna

-Alternativt skaffa ny cd-hylla (eller nya ploppar...)


-Få ner plantor i rabatten mellan regnskurarna


-Rensa bort 2789 stycken brännässlor så att jag kommer fram i tid till vinbären innan de är övermogna.


-Ta in lakanen som hängt ute på tork skölj i en vecka.


-Ordna en sovplats åt lille Pommac/inte köpa/använda något gammalt roligt/tänka!


-Fixa färdigt dotterns rum så att man kommer in där dvs ta bort den gamla spisen som hamnade där och blev en fast inventarie/måla leksaksskåpen vit/tapetsera om/skaffa nya möbler/vinna på lotto/få fler timmar på dygnet/sluta sova.


-Packa upp/slänga/elda upp ouppackade flyttkartonger.


-Sätta grus på golvet i växthuset och bygga hyllor, prioritet 1, få maken att förstå det; viska det i hans öra varje natt när han sover/hota med AK4/muta/sparka i baken/göra det själv

-Komma på den ultimata försörjningsmetoden som kräver minimal frånvaro från hemmet/ vinna på lotto/ råna en bank/ ärva pengar/skaffa rik släkting/ gifta om sig/prostitution i härbret kanske?/ uppfinna elixir som ger evig skönhet/virilitet/


NEJ! Nu får jag skärpa mig! Dags att sluta maska! Mot flyttkartongerna. Här ska ske underverk! Listor sucks!

Börjar NUUUUUU!

(ska bara dricka kaffe...)



Av Persilja - 4 augusti 2007 23:08

Ja, ni tror nog inte att jag är klok, och det är jag väl inte heller. Smått galen måste man väl vara för att palla med dylika saker. Det är så att lokaltidningen ska komma och göra ett "hemma hos-reportage" hos oss om inte mindre än ca 10 dagar...

Ja, haha, garva ni! Jag garvar inte just nu. Jag känner plötsligt en stor matthet och en viss bävan. Vad har jag gett mig in på?

Ska jag skämma ut mig och familjen fullständigt?

Kolla in vardagsrummet till exempel: Sen så har vi kök med rivna tapeter, bucklig diskbänk, bucklig kylskåp (jag vet inte vad förra ägarna hade för matlagningsmetoder-hmhm-kanske bara ett väldigt hett sexliv...eller...???)

Antingen måste fotografen vara en väldigt skicklig illusionist och ta bilder ur bra vinklar eller så måste jag jobba häcken av mig framöver...

Känner jag mig själv rätt hinner jag nog trolla lite med vissa trick. "Städa där det syns" är ett bra sånt trick. "Släpp inte in någon på dumpningsställena"..är ett annat.

Men skoj ska det bli iallafall. Något att se fram emot. Dock med viss stress och bävan, det måste erkännas.

Som tur är kan vi skylla på att vi är "nyinflyttade". Kan man skylla på det hur länge som helst? Ja, iallfall kan väl tre månader räknas som acceptabelt att man inte hunnit tapetsera? Eller? Men att man fortfarande har över 50 kartonger ouppackat vet jag inte...

Men de kan jag gömma. Eller de flesta står redan (gömda-bortglömda) i garaget.

Men så har vi ju underbara saker som fingerborgsblommor (här fotat utan blixt kl 23 på kvällen med stativ) ...och de kan väl förföra vem som helst!!! Finns det någon mer magisk växt? Att den sen är så giftig gör den bara mer spännande och magisk. Vet ni att man fortfarande använder den som ingrediens i hjärtmedicin?

Jag har experimenterat med kameran ikväll, försökt ta bilder trots kvällsmörker, med hjälp av stativ och det blir sånt magiskt ljus!

Färgerna blir enorma! Och tack vare den något suddiga skärpan som blir känns bilderna mer som målningar än foton. Ja, det kanske inte framgår av dessa små bilder...

Här en något städad fläck i huset... Nu borde jag städa men jag är trött och vill nu gå och soooova. Städa får jag göra en annan dag. Jag har ju ca 10 dar på mig...fniss!

Av Persilja - 4 augusti 2007 20:18

Jag var på auktion i morse här i byn. Eller jag gick faktiskt innan auktionen ens börjat. Det fanns visserligen en del fint, men jag kände att suget att köpa något är noll, när jag inte ens packat upp alla grejer vi redan har. Men det var ändå kul att gå dit och se på visningen innan. Det är alltid kul att se och känna på gamla grejer.

Hade jag varit en gammal tant med bara mina pelargoner att pyssla med då hade jag definitivt köpt denna:En blompiedestal för sju krukor.

Men jag ser framför mig hur barnen busar och råkar springa förbi den lite för vålsamt och då ser jag plötsligt att det blir så mycket mera blomjord att sopa med sju krukor. Jag ser också en glad svans som viftar lite för glatt...

Nä, mitt liv passar inte för denna praktpjäs.

Hade jag haft plats och ork att skrapa bort all flagande färg då hade jag köpt detta skåp i två delar:Det var jättefint och under den gula färgen fanns brun originalmålning... Men jag har varken plats eller ork.

Sonen hade gärna bjudit på denna coola pryl!

Men vi gick hem. Åt frukost och for sen i samlad trupp in till lulebornas mecka Storheden. Gick på Jula och köpte ett nytt skottkärrehjul och sen på Djurmagazinet och köpte ett koppel till Pommac.

Sen handlade vi fikabröd och for hem och fick Pitefrämmande som vi fikade och surrade bort några timmar med.

En lugn och skön lördag.

NU ska jag försöka puffa undan lite kläder från garderobensoffan och sätta mig och se en DVD på datorn. "Efter bröllopet" med Rolf Lassgård och Mads Mikkelsen bland andra. En dansk film.

Älskar som regel danska filmer! Så det blir nog en högtidsstund!

Av Persilja - 3 augusti 2007 23:20

Åååå, jag har blivit utmanad från två håll. En ÄRA utan dess like. Jag är mycket hedrad och glad över att ha blivit utvald av Maloppa och Maria-jag blommar.

Nu har jag dock ett dilemma att välja ut fyra och med andra ord välja bort de övriga. Jag pallar inte det. Och dessutom har många redan varit med en runda. Så förlåt Maloppa och Maria men jag passar. Jag säger så här istället: klicka på vem ni vill i min länklista så hittar ni absolut någon ni fastnar för. Det finns så ofantligt många bloggar som är bra! Jag har mina favoriter, ni vet ju själva vilka ni är, och det är en hel del, men det finns dessutom ännu fler! Världen är full av bra bloggar! Tänk vad många människor som sitter och skriver och lägger ut bilder och skapar sina egna världar. Vad härligt det är!

Ett bra tips att hitta nya bloggar är ju att gå in på någon favoritblogg och så klicka in sig på deras favoritsidor. Det brukar ju vara liknande sidor man hamnar på. Det blir liksom ringar på vattnet som aldrig slutar pulsera.

Imorgon är det auktion här i byn. En riktig gårdsauktion. Jag ser fram emot den! Ska stiga upp och gå på visningen till klockan 10. Kameran följer förstås med!

Så bäst att inte nattuggla för länge ikväll.

Har förresten nu tömt de sju extra kartongerna.



Av Persilja - 3 augusti 2007 17:46

I natt trodde jag det var klart!

Men så kommer maken in och frågar om han ska köra in de övriga flyttkartongerna med böcker till vardagsrummet. (iiiiiiizzhhhhhh!!!)

Jag fick nästan spatt. Men behärskade mig och frågade lugnt och belevat "vilka övriga kartonger".

"Ja, de sista tillbokhyllan!" svarar han som om det vore det självklaraste i världen...

Så nu står här, framför en pedantiskt ordnad, nästan knökfull hylla, sju stycken ouppackade kartonger med hyllinnehåll.

Wish me luck... 

Av Persilja - 3 augusti 2007 00:40

Mitt i natten har jag precis blivit klar med ett uppackningsprojekt. Känner mig nöjd och duktig och ryggen värker. De sista kartongerna med böcker är uppackade! Jippi! De har stått på mogning i garaget. Hyllan var full när jag började och jag hade då  sju stycken flyttkartonger att packa upp. Jag har stuvat och packat och rensat och jag känner mig urduktig då jag lyckats rensa bort två fulla flyttkartonger med böcker. Jag har lyckats klämma in fem flyttkartonger med böcker tack vare noggrann stapling. Just nu ser hyllan pedantiskt ut. Så gör den inte länge till eftersom alla går och plockar böcker och sitter och bläddrar. Det känner jag djup tillfredsställelse över-när något av barnen tar en bok och sätter sig och bläddrar eller läser. Då har jag dels lyckats överföra ett bokintresse vilket är en glädje man har hela livet, dels har jag lyckats möblera så bra att det känns lockande för dem att sitta och läsa, dels har jag lyckats uppfostra dem så att de verkligen tar sig RO att sitta ner med en bok. Det är tre saker att glädjas åt! Då gör det inte ett smack att hyllan inte länge kommer att se ut så här pedantisk.

Här kommer den nu i ett betydligt mjukare och mer inbjudande sken:

Jag föredrar blixtfria bilder, även om skärpan blir därefter. Det blir så kalla hårda bilder med blixt.

Men NU är jag så trött att jag stupar i säng! 

Av Persilja - 2 augusti 2007 17:13

Uppehållsväder, in my dreams! Det har öst ner sen jag skrev de raderna i morse. Riktigt hundväder och då passade det ju utmärkt att hälsa på hos hundarna. Vår valp fick en filt att ha från oss. Barnens bebisfilt. Nu är det bara 11 dagar tills vi får hem honom. Vi längtar! 13-åringen längtar mest. Det är längesen han längtade så efter något. Han vill helst åka till valpen varje dag...

Men snart får han gosa med den varje dag. 

Jag skrev igår att vi hittat på ett namn på T med nio bokstäver. Hm! Vi har ändrat oss. Det blev några tveksamma (jag bland annat) som ångrade oss och idag kom ett nytt förslag upp. Jag tror inte att vi ångrar oss nu så därför gör jag det "officiellt" här och nu.

Vår valp kommer att heta:   (taaa-daaa)


POMMAC


Take it or leave it. 

Gårdagens förslag var Trocadero. Men det smälte inte in och eftersom alla barn gillade det så skarpt tog vi läsktemat och hittade då Pommac!

Så från och med nu kommer jag att benämna nya familjemedlemmen med hans rätta namn Pommac.

Här har ni Pommac i sin filt. Söt Pommac!


Av Persilja - 2 augusti 2007 10:21

Hurrej! En dag med upphållsväder. Ska nog ta på gummistövlarna (det gäller att va beredd) och gå ut och se till att få ner några plantor jag tiggde till mig hos min trädgårdsrike pappa innan det börjar ösa ner igen.

Idag börjar Lulekalaset, en festival som så många andra, men nu i den eminenta staden Luleå! Vi hade eventuellt tänkt åka båt dit och ankra och sitta och tjuvlyssna på artisterna från vattnet. Snålt, javisst! Men trevligt. Det är många som gör så och så slipper man trängas med alla fulla skräniga människor. Därute på vattnet brukar det bli feststämning också. Många båtägare kopplar ihop sina båtar med fendrar (gummigrejer som hänger i snören för att skydda skroven från skavmärken) emellan.

Hoppas alltså på sol och värme! Annars ids vi inte gå.

Men jag åker nog på att gå på tivolit med barnen på dagtid. Don´t like it. Been there-done that. Verkligen. Seen them all. Finnns det nåt tråkigare än ett omkringåkande tivoli???

Fast det tycker ju inte barnen. Det är LIIIIKA roligt varje gång och lika spännande att fiska en blank tjusig påse och få en skumgummifigur. Vinst varje gång!  Precis som det är liiiiika deppigt att försöka kasta ner de där burkarna för att vinna en lite större skumgummifigur.  Och alltid misslyckas. Och jag står där och tycker att det vore lika bra att ge pengarna direkt till han eller hon där bakom disken istället för att drabbas av den där tråkiga förlorardeppen. Looserkänslan. Men nej, hoppet lever, det SKA gå att få ner de där jädrans burkarna!!! Och tjugorna fladdrar iväg.

Tivoli i ett nötskal.



Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards