Direktlänk till inlägg 3 augusti 2007

Bokhylleordning.

Av Persilja - 3 augusti 2007 00:40

Mitt i natten har jag precis blivit klar med ett uppackningsprojekt. Känner mig nöjd och duktig och ryggen värker. De sista kartongerna med böcker är uppackade! Jippi! De har stått på mogning i garaget. Hyllan var full när jag började och jag hade då  sju stycken flyttkartonger att packa upp. Jag har stuvat och packat och rensat och jag känner mig urduktig då jag lyckats rensa bort två fulla flyttkartonger med böcker. Jag har lyckats klämma in fem flyttkartonger med böcker tack vare noggrann stapling. Just nu ser hyllan pedantiskt ut. Så gör den inte länge till eftersom alla går och plockar böcker och sitter och bläddrar. Det känner jag djup tillfredsställelse över-när något av barnen tar en bok och sätter sig och bläddrar eller läser. Då har jag dels lyckats överföra ett bokintresse vilket är en glädje man har hela livet, dels har jag lyckats möblera så bra att det känns lockande för dem att sitta och läsa, dels har jag lyckats uppfostra dem så att de verkligen tar sig RO att sitta ner med en bok. Det är tre saker att glädjas åt! Då gör det inte ett smack att hyllan inte länge kommer att se ut så här pedantisk.

Här kommer den nu i ett betydligt mjukare och mer inbjudande sken:

Jag föredrar blixtfria bilder, även om skärpan blir därefter. Det blir så kalla hårda bilder med blixt.

Men NU är jag så trött att jag stupar i säng! 

 
 
Ozzy da svenskafröken

Ozzy da svenskafröken

3 augusti 2007 10:52

Duktig mamma! Tänk om alla föräldrar var såna, så mycket lättare vårt jobb skulle bli då.

http://clownozzy.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

3 augusti 2007 10:55

Ozzy: Tack flöken!

 
maria

maria

3 augusti 2007 10:59

Hm, två av fyra barn som läser mycket, det är väl rätt bra va om jag betänker att de andra två skriver mycket istället, låttexter, dikter och annat men vill inte läsa böcker.... Visst är böcker vackra?!

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

3 augusti 2007 11:59

Härligt med böcker :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

3 augusti 2007 12:09

Maria: Bra jobbat! Jag tror man komemr långt med att ha böcker tilgängligt hemma!!!
Hannele: Ja! Böcker är en skatt!

 
/B

/B

3 augusti 2007 15:41

Vilket sammanträffande! Jag packade också upp 6 banakartonger med böcker i dag i varmförrådet. Hade det inte varit för att vi behöver kartonger till mammas lägenhet så hade nog de där sista sex kartongerna stått ouppackade än ...

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
IT-mamman

IT-mamman

3 augusti 2007 16:13

Fantastisk bokhylla med så mycket innehåll! Maria, att skriva ska man inte underskatta. Så var du nöjd med dina barn som gör det. Och de kanske läser annat. På min senaste svenskkurs pratade läraren just om att man ibland stirrar sig blind på att barnen måste läsa böcker. De läser kilometervis med text i textremsorna på tv, de konsumerar också text på datorn. Självklart är det bra med en och annan bok ibland, men läsupplevelse kan man få på andra håll också. Det är vi vuxna som bestämmer vad som är fin litteratur. En setietidning kan vara en störtbra väg in i läsandets konst. Heja dig!

http://itmamman.wordpress.com

 
IT-mamman

IT-mamman

3 augusti 2007 16:15

Glömde säga att jag också vill ha en sån stor bokhylla. Ett riktigt bibliotek. En dröm.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

3 augusti 2007 17:17

B: Behöver ni fler kartonger så finns här i överflöd! Bara att hämta!

IT:mamma: Precis så har jag alltid hävdat. Serietidningar var mn inkörsport till läsning, så också Lottaböcker och Kittyböcker. Att stoppa Ivanhoe eller Dickens i händerna på ett barn som inte är mogen kan skapa motstånd till läsning i stället för tvärtom. Vilken bra fröken du är! (Det är det jag alltid sagt!) Min 13-åring får läsa hur mycket KalleAnka pocketar han vill. Och Tintin, Spirou, Asterix och Lucky Luke (som vi har alla av) är finkultur enligt MITT sätt att se!!!

 
IT-mamman

IT-mamman

3 augusti 2007 23:05

Tack Persilja, lite pep talk är vad jag behöver nu när jag snart ska börja arbeta! Måste säga att du verkar vara en förträfflig mamma och det är synd att skolan inte har en sån som dig som lärare. Nej, inte högfärdig nu! Jante du vet. Det var bara en ärlig tanke, inget annat.

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards