Direktlänk till inlägg 12 juli 2007

En reflektion... Martyr??? Jag???

Av Persilja - 12 juli 2007 22:40

Ja, se karlar. Eller kanske: ja, se min karl. Det är en särskild sort. Iallafall min. Ska inte dra er alla män över en kam. Verkligen inte. Men det verkar finnas några fler än min.

När han ska göra något så vill han ha:

1. Publik.

 2. Sällskap.

3. En hantlangare.

4. Djup beundran i form av beröm och hänförda suckar.

5. Tacksamhet. 


Suckar kan jag bjuda på, men av fel orsaker.

Nyss skulle han (äntligen!!!) sätta upp en rullgardin i mellansonens rum. (Han med rosa väggar i rummet.)

Han går då till sonens rum och ber mig hämta borrmaskin och skruvar och borrar.

Jag muttrar men går.

Hantlangar.

Sen måste han stå på en stol för att nå och ber mig gå och hämta en.

Nu säger jag dock nej. Varför ska jag? Han står ju bara där och gör inget. Varför går han inte själv???

Då skickar han sonen.

Sonen går.

Han får stol.

Ställer sig på stol.

Ber någon räcka honom rullgardin. Stööön.

Får rullgardin.

Javisst, rätt gissat! Ber någon skicka skruvar.

Skruvar upp ena sidan.

Ber någon kolla hur rakt det är.

Ber någon hålla medan han själv (woooaw) flyttar stol.

Skruvar nästa sida.

Kikar om någon beundrar mr handyman.

Ingen kikar.

Ropar.

Ber oss komma och beundra hans insats. 

Vi applåderar och tjoar och ber att få ta kort och kysser hans fötter och...

Nej, just det...det gör vi inte alls...


Jag lagar mat flera gånger om dagen, handlar hem den, dukar bort, dukar fram, diskar, torkar, tvättar, hänger, viker, bär, skruvar upp hyllor, målar väggar, planterar, bär 20 kilossäckar med jord, bär vatten, gräver, baxar sten, skjutsar barn, hämtar barn, skurar toaletter och handfat, dammsuger, bäddar rent, vädrar, skurar golv, skakar mattor, betalar räkningar, ordnar tillställnignar, är värdinna, är fru, mamma, dotter, syster, faster, moster, vän, anhörig med allt vad det innebär, och så vidare och så vidare i all evighet amen.

Utan publik.

Utan tack,

Utan beundran.

Utan hantlangare.


Alltid. 



 
 
Ingen bild

elaina

12 juli 2007 23:46

Äras den som äras bör:
Stående, och bestående, ovationer till DIG,
i evighet,Amen...
=0)

 
Ingen bild

Persilja

13 juli 2007 00:16

Elaina: Thank you thank you thank you! Eakt vad jag behövde! Hahaha!

 
Ingen bild

vinterhimmel

13 juli 2007 00:52

jag var gift med en av samma sort...
faktiskt en exakt beskrivning...

 
maloppa

maloppa

13 juli 2007 08:34

Det är väl inte för inte som Gud skapade kvinnan efter mannen, han insåg att lite mer simultanförmåga och ödmjukhet behövdes *fniss*....
Näe, din beskrivning låter som mitt ex men han satte inte ens upp rullgardiner så det gör jag själv - utan assistans! Vid ett tillfälle gjorde jag en lång lista på saker som behöver göras i ett hushåll med barn och hus och så kryssade jag för vem som utförde sysslorna. Det var en av få gånger som jag kände att han kanske insåg att jag gjorde lite i mesta laget och han för lite. Testa det!
Ger dig en stor styrkekram och hoppas du orkar ta dig framåt. Det låter som om du skulle behöva lära dig att säga nej, jag är precis likadan men nu har jag hittat en mer "jämlik" man som tur är.

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
maria

maria

13 juli 2007 09:16

Jag måste ju erkänna att de äldsta barnens pappa var likadan förutom att han dessutom hade tummen mitt i handen oh kastade alla saker på mig när han inte lyckades.....

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

13 juli 2007 09:23

Vinterhimmel och Maloppa: Gulp...menar ni att jag måste byta karl för att få bukt me´t?
Jobbigt.
Tänk, min man var jämlik en gång i världen. Nån gång längs vägen smög alltmer över på mig och sakta ändrades jämvikten. Det behövs tyvärr mer än ett uppvaknande tror jag. Det behövs revolution! Gerillakrig!

 
maria

maria

13 juli 2007 09:53

Jag önskar dig lycka till med gerillakriget!!! Maken min idag är en guldgosse han kanske har några tips...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

13 juli 2007 10:12

Maria m fl: Det verkar som om knepet är att "byta upp sig". Att de härsknar efter ett tag och då måste man byta...fniss!!!
(Skulle en karl skrivit detta då jäklar!)

 
Ozzy

Ozzy

13 juli 2007 10:55

Alltså jag hade blivit TOK! Och jag antar att det inte funkar att berätta detta för honom för då gör han väl ingenting? Fast... han behöver nog höra ett och annat. Han låter faktiskt som klippt och skuren ur "Den nya kvinnostaden" jag läser nu... Där beskrivs hur allt som kvinnor gjort under alla tider inte räknats, och hur männen satt upp regler när kvinnor väl börjat lyckats med någonting. Typ om någon skrev en symfoni i riktig Beethovenstajl så betraktades hon som manlig och dålig. Och sen sa männen att det finns inga kvinnor som är så bra som Beethoven. Typ. Din man behöver få sig en omgång tycker jag. Ska jag ta på mig boxhandskarna och komma?

http://clownozzy.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

13 juli 2007 11:25

Ozzy: K-O-M-! Välkommen! Sätt knogjärn i om du vill, mouhahahaha!
Men det paradoxala med min man är att han VARIT fruktansvärt arbetsam, både i hem och på jobb men sen det blev stiltje på jobb och farten sänktes var det som om han upptäckte att det där med gliiiida i låg fart var riktigt skönt. Han kanske använt upp de resurser han hade när han som nystartad egen jobbade från cirkus 7 om mornarna till omkring 01 på natten. Detta vet jag ju och kan tycka att han behöver vilan. MEN, ej att förglömma när han jobbade så som jag beskrev, vem jobbade då hemma med fyra (4) barn under sex år och häcken full och inget socialt liv och ingen vila ens på natten (ammande) och mitt har fortsatt trots jobbstiltjen. För mig förvann kanske 30 procent av arbetsbelastningen (firmajobb), men i och med flytten ökade hemarbetet väl med 175 procent eller nåt typ. När ska JAG vila då???
Så kom du och boxa vett i karln!
Han kan behöva lite fågelkvitter så att han ruskas om tillbaka till den han var...


 
Maria- Jag blommar

Maria- Jag blommar

13 juli 2007 19:43

Hej! Jag känner igen mig med din uppräkning av allt DU gör. Min man jobbar mkt så han gör ju iochförsig mycket men inte hemma...
Apropå hemsida så har jag inte gjort den helt själv utan bara varit med och "tyckt". Jag har fått hjälp av min svåger som jobbar med sånt...Jag måste dock lära mig snart så att jag kan lägga in nya saker själv.
Och, jag är från K-X men bor i P-å!

http://jagblommar.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

14 juli 2007 09:43

Har precis läst "Ett tal till min systers bröllop" av Linda Skugge. Läs den och känn igen dig i Sylvia Svensson!;-)

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persiilja

14 juli 2007 09:49

Maria-j.b: Synd att jag inte har någon sån svåger...

IT:mama: Blir jag knäckt eller lyft?

 
Anette

Anette

14 juli 2007 12:36

Undrar om det ligger i generna hos männen? Eller är de bara så dumma? Mitt ex var precis likadan.
Anette

http://anette.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

15 juli 2007 14:34

Igenkänningsbok och lite skratt här och var. Men man kan också bli lite karlarg, så du kanske ska hoppa över den just nu...

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards