Alla inlägg under mars 2007

Av Persilja - 8 mars 2007 14:57

Åååh, vad skönt att komma hem till ett städat hem!!! Gick runt och njöt av hur fint det var! Tack för alla kommentarer jag fått medan jag varit borta! Jättejätteroligt som alltid att få läsa kommentarer på min blogg och mina tankar!

Stockholm är så härligt att vara i. Jag gillar Stockholm. Fast inte att bo i. Bara hälsa på i. Det går så fort där, och alla har så bråttom hela tiden. Man blir så trött av alla människor hela tiden. Och i tunnelbanan där ingen tittar på varann-alla bara stirrar tomt framför sig och ser oberörda ut. Jag blir så fascinerad! Jag glor säkert fastän jag försöker låta bli. Det är så mycket att se, mina ögon bara åker runt och tittar...
Och jag försöker också se världsvan ut (iallafall stockholmsvan) men så avslöjar mina barn mig hela tiden med alla nyfikna frågor; -Är det där kungens slott? eller "vad är gamla stan bor det bara gamla där?" osv. Och ingen ler eller ser road ut- de ser bara ut som "åååh, såna lantisar!!!" Vad är det med folk i Stockholm egentligen? Varför kan man inte bara vara avspänd?
Nej, jag vet att jag generaliserar! Alla är ju inte såna!
Det som är bra, mycket bra, är mångfalden. Alla och allt kan finnas, alla kan se ut som de vill. De extrema, de normala, de vackra, de fula, de intetsägande, de antisnygga osv. Det är så befriande!!!
Min 10-åring som har svårt att anpassa sig till vår lilla stads inskränkthet sa lyckligt "HÄR får man verligen se ut hur man vill och ingen glor!". (Han som inte kan gå till skolan i sina rosa tofflor och mammasydda rutiga brallor utan att få kommentarer så att han till slut slutar att ha sin egen stil.)
Jag både älskar och "hatar" Stockholm. Jag skulle gärna prova att bo där. Det skulle vara roligt att ha tillgång till utbudet ett tag. Men jag skulle ha svårt med tempot och attityden till livet. Men det vet jag ju inte utan att prova. Jag är en turist där och kan inte alls veta hur det är att bo och leva. Det skulle säkert vara spännnande att flyta med i det tempot ett tag!

Idag bakar mina pojkar havrekakor-internationella kvinnodagen till ära. De sa att vi skulle köpa tårta men då sa jag "Nej idag ska NI baka kakor till oss tjejer!". (Nu är det inte så att jag bakar kakor till dem alla andra dagar, jag bakar nästan aldrig utan när de vill ha bakverk bakar de faktiskt själva.)

Tusen tack "dubbelörnen" för din lista på mysiga affärer! Den gjorde min resa till en succé vad det gäller shoppingen!!! Jag gillade mest av allt RAJA! Så fantastisk underbar butik!!! En upplevelse!!! Ååååh, vad jag ville köpa mycket där. Shoppade dock bara med kameran och ögonen! Turqoise var också fin, men Indiska är nästan lika bra. Jag hann inte gå runt på alla ställen, men flera och jag är såååå nöjd!!!!!
Kommer att leva länge inspirationsmässigt på alla underbara butiker som jag sett!
Ett och annat inköp blev det. Men inget överflöd.
Sista dagen köpte jag en vietnamesisk lampa i Gamla Stan. Vi gick och väntade på att tåget skulle gå och promenerade till G.a Stan och förbi Kungsträdgården och dess isbana där barnen åkte skridskor.
Vi har haft en härlig tredagars tripp! Och det har INTE varit en massa bråk i tågkupén!!! Tvärtom-vi har haft trevligt!!! Det är faktiskt inte alls självklart! Tyvärr. Men när man inte har så höga förväntningar så går det ju oftast bra!
Visst har det varit bråk och gnäll och gnissel, men inte övervägande, det känns som att det varit mest roligt!

Men bebisen fick vi inte träffa; själva anledningen till resan...
Äldste och yngsta barnet blev nämligen rejält förkylda på resan ner och hostade och snorade och då ville inte förstgångsföräldrarna att vi skulle komma och smitta ner deras guldklimp! Så vi fick snopet åka hem utan att ha sett miraklet! Så kan det gå! Tur att vi hade så trevligt iallafall!!!
Bild: shoppingresultat dag 1. Den blommiga dynan från Turquoise...

Av Persilja - 4 mars 2007 17:31

Puh!!! Har nu packat allt, biljetterna ligger i väskan och visningen är över och jag är klar. Så skönt!
Nu är det bara resan kvar. Hoppas det inte blir syskonbråk i lilla kupén nu. Ibland är de som änglar och ibland är det som om djävulen farit i dem. Sist jag åkte tåg med dem, från K-a till L-å bråkade de konstant i 35 mil. Då lovade jag mig själv att det var sista gången.
Men bara därför blir det nog trevligt! Kanske kan vi gå och ta en läsk i restaurangvagnen bara för att få tiden att gå. Har laddat med pennor och ritpapper och kortlek...

Jag längtar redan hem till mitt nystädade hem!!!
Bild från "en japansk bok" , ännu ett färgglatt rum i min smak.

Av Persilja - 4 mars 2007 15:46

Nu är den klar, babymobilen och inslagen i paket-det ska packas ned snart. Vi åker 18.40 och jag har inte packat nåt ännu. Klockan 17.00 har vi visning av denna fina lägenhet. Det är kö på den, lyckliga dem som får den sen. Jag har städat hela dan, från klockan 08.00 till nu, alldeles nyss. Men då är här verkligen TIPTOP också. Ska nog gå runt och fota lite medan det ser ut så här-för det är ovanligt, mycket ovanligt (fniss!!!).
På tåget ska vi äta medhavda plättar och smörgåsar. Maken har stått och stekt. Vi har en liggvagn själva. Vi är ju sex personer så vi slipper dela. Perfekt! Man ligger bekvämare än i sovvagn, det är mer plats. För några år sen åkte vi alla sex i en (1) sovvagn. Det blev trångt, vill jag lova.
Nä, om man skulle gå och packa nu. Bäst att inte vara för cool.

Av Persilja - 3 mars 2007 23:29

Detta köpte jag på tradera ikväll. Jag lade ett bud i auktionens sista minut och vann! Hoppas den är lika fin som på bilden!
Det är lite gambling att bjuda på tradera. Man har ju inte sett varan annat än på bild. Men en textil kan man alltid tvätta så det brukar vara rätt säkert. Jag har två mormorsrutefiltar sen förr, men denna var lite annorlunda med vit bas. Den ska ligga på dotterns säng, tänkte jag. Är ruskigt svag för mormorsrutevirkade plädar, mest för färgkaskaden man får. Har sett att en del virkar med endast två eller tre färger och då blir resultatet SÅ tråkigt. Nej, tacka vetja när det är virkat med resgarner så att det vimlar av glada färger!

Av Persilja - 3 mars 2007 22:50

Har sytt och det blev bra. Ska fota, men är för sömnig nu. Gäääsp!Glömde dra ner rullgardinen i går och vaknade av solljus vid 07.30Maken har anlänt från hemstaden och allt är frid och fröjd. Det blåste nog sydliga vindar igår för här är varmt, endast -2 grader. Det var längesen!Få se hur varmt det är i huvudstaden. Måste nog planera vårlig klädsel, så vi inte ser ut som de lantisar vi är; med graningekängor och tjocka vinterjackor. Maken vill gå på båtmässa i Älvsjö. Inget för mig. Han får gå med pojkarna medan jag går på tygaffärer och inredningsaffärer. Och då menar jag INTE ROOM och dylikt utan de där mer inspirerande ställena som Turquoise och andra tips jag fått. Längtar...Vad duktig man känner sig när man gjort nåt med händerna. Nåt som syns. Min barnvagnsmobil blev så söt! Min lille systerson T (eller åtminstone hans föräldrar) blir nog väldigt glada. Tänk att möta en liten bebis som är så NÄRA släkt, för första gången. Det är stort! Många tar det för givet, men min syster har fått kämpa så det är en megahändelse! Nio år i förtvivlans längtan, och så kommer miraklet! Woaw!Trodde faktiskt inte att det skulle bli nåt! Så roligt!Här kommer mera färglada hem. Fortfarande ur någon japansk bok som utges i japan med svenska och skandinaviska hem. Underbara böcker verkar det som!

Av Persilja - 3 mars 2007 10:21

Nu ska jag gå på stan och komplettera lite sygrejer. Kom igång så bra och märkte att jag saknar brodergarn och filt och ev. tyglim. Jag sydde en liten filur igår men hade bara ljusgult brodergarn så det blev lite bleka ögon och jag skulle ha velat sy stora ögon med filt så att det blir lite färggrannt. Så medan inspirationen finns måste jag agera!Egentligen har jag inte tid. Borde städa, packa och tvätta. Fast tvätta gör jag under tiden, och städa får jag göra supersnabbt imorgon innan tåget går och packa-det gör jag också imorrn. Funderar på att ta med lite tyg, lite tråd och sitta och sy lite filurer för hand. Från Kiruna till Stockholms C är det 17 timmars tågresa (!!!) Vi är ett tålmodigt folk vi norrbottningar, eller hur!Har fått en fantastisk lista med tips på fina affärer i Stockholm! TACK SNÄLLA DU!!!

Av Persilja - 3 mars 2007 09:26

Den här typen av inredning är nog den som inspirerar mig allra mest. Jag blir så glad och just inspirerad av den. Men den är inte så lätt att åstadkomma alltid. Är man en stökig, rörig, slarvig familj som oss så ger dessa färgstarka miljöer bara en ytterligare dimension till ordet kaos. Tillsammans med alla färgglada kläder, leksaker. sportprylar, böcker, tidningar, pennor, tyger osv som flyter omkring till synes av sig själv, blir färggrannheten lite stresskänsla för den ovane besökaren.
Den vita lantliga stilen är ju bedårande och lugn och mysig och rogivande och jag skulle verkligen vilja ha så, men då skulle det bara se ännu rörigare ut. Då skulle röran verkligen synas i allt det vita vackra!
Nej, så länge barnen bor hemma och jag själv är så slarvig får jag nog hålla mig till den bohemiska lite trashiga stilen. Rörigt, javisst, men jag kan säga att det är vår stil! Haha!
Bild ur en japansk bok.

(Gud, snart blir jag åtalad för copyrightbrott, jag är alldeles för slarvig att komma ihåg vart jag lånar bilderna ifrån! Men räcker det kanske med att jag verkligen talar om att det INTE är min egen bild???)

Av Persilja - 2 mars 2007 23:46

Inspirationen bara forsar i mig!!! Det är så roligt! Jag har suttit och sytt hela kvällen. Ska ju till nya bebben och tänkte ta med mig något hemsytt. Fick inspiratonen på några bloggar. Och idén snodde jag från en traderasäljare som jag (förlåt!!!) inte kommer ihåg namnet på. Så jag påpekar extra noga nu : det på bilden har någon annan sytt. Jag har bara härmat. Fast jag sydde mjukisbokstäver som jag gör en mobil av. Ännu ej klart. Ska fota imorrn och visa.
Måste sova nu.
Här stormar! Snön yr, det snöar inte men all snö som ligger lös bara yr omkring. Det knakar i huset!

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards