Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Surdegsbröd.

Av Persilja - 25 januari 2009 09:13

För några veckor sen började jag baka surdegsbröd. Rättare sagt på dagen innan julafton. Det gick att dela surdegen på tio delar och spara i frysen och sen dess har jag bakat en gång till.

(Bilden lånad.)

Det blir segt och gott. Jag älskar smaken och särskilt avsaknaden av jäst känns fräsch.

Men det blir väldigt kompakt. 

Jag antar att jag måste tillföra vetemjöl om än i liten mängd för att få det lite mindre kompakt.

Någon som har stor vana av surdegsbröd som kan ge något tips att få det att jäsa upp lite mer i bakningen utan att tillsätta vetemjöl?

Det jäser ju men det är som att inne i ugnen förmår det inte att höja sig.

Jag använder endast rågmjöl och dinkelfullkornsmjöl. Plus lite lite mörk sirap för jäsningsprocessen och så diverse smaksättare som pumpafrön, valnötter, svarta sesamfrön, anis osv.


 
 
Gry

Gry

25 januari 2009 10:44

Har tyvärr inga tips att ge... ville bara in och kolla vad du har för dig ;-)

Härliga tapetprover! Gillar också de två översta. Helt underbara färger. Kul att se ditt vardagsrum i januariskrud också. Skulle vilja slå mig ner där en stund och kanske bjuder du på en kopp kushmi te??

Kram

http://www.baragry.blogspot.com

 
TT

TT

25 januari 2009 13:00

Hittade massor med bra tips när jag googlade!

http://tyratok.blogg.se

 
Anna

Anna

25 januari 2009 13:51

Bröden ser underbart goda ut!

http://husprojektet.bloggagratis.se

 
Bagarberta

Bagarberta

25 januari 2009 20:41

Jag tror att min bagarson tillsätter lite vanlig jäst i degen. Han ställer också in dubbla plåtar i ugnen så de är tokheta och lägger sen dit degen lite snabbt. Sen har han en form han slänger in isbitar i...han har många knep.

http://blogg.passagen.se/sonbjo

 
Camilla

Camilla

29 januari 2009 12:12

Hei! Jeg har kjempelyst til å fosøke meg på surdeigsbrød, men aldri turt å prøve. Kjempefin blogg du har. :)

http://snostorm.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards