Direktlänk till inlägg 3 december 2008

Nya idéer! Igen!

Av Persilja - 3 december 2008 08:41

Hallå!!!!

Familjen Persiljesson! Det är jul om några veckor!!! Ni ska ha en massa folk till jul! Har ni glömt det???

Vad händer när mannen i familjen smittas av fruns obotliga enstusiasm???

Ska hon börja bromsa då eller ska hon uppmuntra???

Hon borde bromsa i det här läget, men samtidigt är hon själv en sån obotlig optimist att hon tror att projektet ska ros i hamn innan jul...

Host host harkel.

(Sanningen är den att hon egentligen är inställd på en jul i byggdamm och stök, för då kan hon skylla på det istället för att "julstäda"...)

Under en av våra pratelipratpromendader kom vi på en lösning på "alla barn i sängkammaren problemet". 

Ett rumsbyte skulle lösa en del problem. Vi tar store sonens stora rum, där utrymme finns att bygga en halv vägg där dottern kan ha sin säng som i en slags egen sovalkov. Nära men ändå en vägg mellan. Detta rum ligger allra närmast mellansonens rum som då sover bättre med kortare avstånd ifall mardrömmar uppstår.

Detta tyckte mannen var så lockande att han fick lust att bygga allt så snabbt han kunde.

Han fick plötslig inspiration.

Så nu ska han snarast dra igång ett byggprojekt.

Jag får en ny vägg att tapetsera vilket förstås är hur skoj som helst. Det blir bara en kort vägg som är något bredare än en dubbelsäng med öppningar på båda sidor. Den ska heller inte gå ända upp i tak. En slags hög sänggavel, fast på andra sidan kan dottern ha sin tapet och sin säng på andra sidan. Smart va!

Det kommer förstås bilder så småningom.

Så här vackert blir det nog inte. Men jag älskar känslan i bilden så jag lägger in den som en inspiration för min näthinna. (Lånad från Hus&hem).

Väggarna i det snart nya sovrummet är målade i nyansen Vildros, en cerise färg. Tapeten jag ska sätta upp har jag inte valt ännu. Funderar faktiskt på nåt grönt, men jag vet inte. Det är nåt med mig och grönt nu. Någon brist eller håller jag på att förvandlas som en hulk fast till en persiljekvist???


Här är rosa väggen i det som ska bli vårt sovrum men nu är äldste sonens rum.


 
 
Stora E

Stora E

3 december 2008 10:06

Låter mycket smart! Vi försöker också skapa lugna nätter då alla sover. Sedan spelar det ju ingen roll egentligen hur och var man sover... Lösningen hos oss är att vi till 5 personer har 7 sängar. Ibland sover man här och ibland där...

Förresten hade jag den blommiga tapeten i mitt första egna rum under det ljuvliga 70-talet. Fast röd botten med vita blommor och det rummet var oerhört varmt och mysigt! Kram och hej!

http://www.mammanihuset.blogspot.com

 
rosalucia

rosalucia

3 december 2008 10:06

Spännande byggplaner!!! Mycket intressantare än julpysslande, tycker jag!!

Jag vet att du förmodligen dränks i awarder, men JAG VILL ändå ge dej en; som tack för enorm inspiration!!!! (Du bestämmer själv vad du gör med den..). Grattis. Kom in till mej å hämta den iallafall....

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
charlotte

charlotte

3 december 2008 10:29

Skojar du? Har du en make som får lust att göra saker bara för att ni pratat om det? Hurra!! Var hittar man sådana? Min mitt-i-tummen-make har inte lust alls. Hihi - igår nämnde jag att jag tagit bort de röda överdragen på kuddarna i soffan och han undrade "har vi sådana" nä inte alls de har bara funnits i ca 1 år. Våra pojkar sov i vår säng LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE.. jag hade inte hjärta att flytta dem. Äldsta sonen flyttade ut först och strax efter den yngsta, oj nu lät de som om de flyttade hur hus och hem men de flyttade in i sina rum bara. Jag hade ett annat problem än dig, maken skulle ha ett av våra fyra rum som gästrum och som en eloge till sina föräldrar. Det rummet fick jag inte göra om till ett pojkrum - så stod det i många år tills jag fick nog och frågade om vi verkligen skulle betala för en yta som vi aldrig använde! Bara för att hans föräldrar kom en gång om året. NUmera sover de på hotell, helt enkelt för att de tycker det är skönast så. Idag syr jag julgardin - har mina ryck jag med. Lycka till med sovrumsplaneringen och ombyggnaden. Det ordnar sig säkert och rätt som det är ha alla fyra stängt dörren till sina rum och man är inte välkommen. Visst är det sorgligt. Kom just på det, det är kanske i norrland man hittar dem! Min kusins make är väldigt händig. De bor uppe i Umeå.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persil,ja

3 december 2008 13:21

Stora E: Vi har 11 sängplatser alltid redo...:D

Rosalucia: Tack snälla!Blir så glad!

Charlotte: Du! Det låter som att du behöver göra lite revolution hemma! Ha ett rum för sina föräldrar. De får väl sova i barnens rum! Hm! Skulle vilja ha ett snack med honom! ;D
Det är mysigt att ha dem nära! Tids nog vill de inte som du säger!!!

 
Lisan

Lisan

3 december 2008 13:30

Gud va kul att din man är inspirerad, min bara håller med hela tiden. Fast han har faktiskt valt gardiner i vardagsrummet. Hur som hälst så måste du titta in på min sida NU.

http://www.grisstian.blogspot.com

 
Helena

Helena

3 december 2008 14:08

Ja men va fint , nu har ni lite att stå i så här innan jul... Men det blir säkert kanon bra ! Förstår att karln i huset har bråttom att få ur barnen ur sängen , finns väll ingen karl som inte skulle ha en baktanke med sitt snabba agerande eller hur ? ;)

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Tove

Tove

4 december 2008 21:23

Så koslig og fint det høres ut! Gleder meg masse til å se hvordan du innreder dette:)
klem

http://lykkeoglykkeliten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards