Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Perspektivändring.

Av Persilja - 5 november 2008 18:47

Ibland flyttas perspektivet rejält. När det gäller stora viktiga frågor är det fantastiskt när det händer, som att man blir frisk från en svår sjukdom till exempel. Plötsligt ser man livet som den gåva det faktiskt är.

Men perspektivet kan även flyttas när det gäller små vardagliga ting.

Ta tvättstugan till exempel. Som jag suckat över att behöva ha tvättmaskin och tumlare i badrummet. Ständigt är det stökigt med smutstvätt på golvet och  ren tvätt i staplar på bänken. Dammigt, stökigt och trist. Inget badrum man njuter i precis.

Men så gick tvättmaskinen sönder för tre dagar sen. Den vägrade avsluta programmen. Stannade utan att tömmas.

Som vi bänglat. Tömt filter, tagit loss grejor som inte borde tas loss. Och precis när jag skulle felanmäla och såg tusenlapparna fladdra iväg kom jag på den goda idén att kolla på nätet efter felsökning på just denna maskin. Hittade felet och beskrivningen på hur man åtgärdade. Fick maken att kolla avloppslangen och där satt felet. En rund plastbit som slunkit genom alla filter och stoppade allt vattenflöde. 

 Nu funkar maskinen igen.

Det känns som att vi tjänat en massa pengar och dessurom har fokus flyttats från att vara irriterad på alla högar till en glädje över att maskinen faktiskt bara fungerar. Den snurrar och tvättar och sköljer och centrifugerar. Halleluja! Vad mer kan man begära? Nu ska jag besegra tvättberget de närmaste dagarna! Jippi!

Men drömmer vidare om en tvättstugeoas, det gör jag nog snart igen.

Bild från elfa.


 
 
Lotten

Lotten

5 november 2008 19:30

Åhh en tvättstugeoas låter fint! Det vill jag oxå ha ;-) Min tvättstuga är ett katastrofområde.....

http://ornnastet.blogspot.com

 
malin

malin

5 november 2008 21:36

Tvättstugeoas... jo jag tackar jag:)
Förmodligen har min tvättstua alla förutsättningar för just det.
Men inte tusan funkar det med 4 ungar och en stundtals heltidsjobbande morsa.

Fast att fixa en tvättmaskin helt själv , det är lycka.
Både tvättmaskiner och elektriker är dyra

http://pillris.blogg.se

 
susanne

susanne

6 november 2008 06:12

haloj.. ja tvätt.. jag kommer få en tvätt stuga och det är lycka håller med.. men att maskinen går sönder är hemskt .. för två månader sedan var vi i huset i piteå och jag skulle tvätta där.. då gick maskinen där sönder.. vi drog av det på priset.. det är så viktiga saker att ha i funktion och så tråkiga pengar att lägga ut! vad bra att ni fick i gång den!
Kanske du kan ta och göra lill toan uppe till tvätt stuga ?

http://supermamman.bloggagratis.se

 
maloppa

maloppa

6 november 2008 11:20

Ja visst är det bra att det händer saker ibland fast det inte är så kul när man är mitt uppe i det. Som nu när vi har avfuktaren i vardagsrummet så dånar den så man kan inte vara där inne och slappa. Istället syr jag, frostar av frysen, lagar mat, går promenader och mycket mer. Dessutom ska jag passa på att måla vitrinskåpet när ändå avfuktaren står där, det måste ju torka supersnabbt då och dessutom har jag redan tömt det *ler*. Förena nytta med nöje!
Låter som ni hade samma problem med tvättmaskinen som vi fast vi var inte lika smarta utan fick ta hit en reparatör som konstaterade det...

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Annelie

Annelie

6 november 2008 12:05

Vad jag känner igen mig! Jag hade min tvättmaskin UTE hela sommaren och när jag väl fick in den, på FEL ställe var jag så lycklig att det spelade ingen roll...//Annelie

http://annelieh

 
Synne

Synne

7 november 2008 02:50

En fungerande tvättmaskin är guld värd.
Vad gjorde man utan alla dessa faciliteter? Handtvätt är inte så skoj. Man uppskattar det man har först när det varit ur funktion en stund.
Smart du är ialla fall. Att kolla på nätet hade jag aldrig kommit på.
Ha det gott nu.
kramen Synne.

http://nabolandet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards