Alla inlägg under december 2007

Av Persilja - 28 december 2007 18:30

Vad tror ni jag gjort sen sist?

Jo, jag har diskat.

Och diskat.

Och diskat. Och diskat.

Occh så har jag diskat.

JAG HAR DIIIIIIIISKAT så att mina händer ser ut som en 87 årig tants!

Jag tror "makterna" är mot oss, eller så är det spöken i vårt hus som roar sig så här i mellandagarna.

Först pajade diskmaskinen sådär lagomt innan julafton. Den pumpar inte ut vatten och trots att jag rensat alla filter jag kan hitta händer inget. Eftersom den tillhörde huset vet jag inte hur gammal den är och således inte om den är värd att reparera. Någon bruksanvisning på eventuellt dolt filter finnes ej. Men just NU kom jag på att jag kanske kan googla på trasig diskmaskin. Vad vet man, vårt problem med beskrivning hur det fixas kanske ligger ute på nätet nånstans och bara väntar på att jag ska läsa det. 

Som om det inte räcker med att dsikmaskinen är trasig krånglar även dammsugaren. 9-åringen sög in nåt stort som fastnat precis där man inte kommer åt. Så den suger inte all så bra.

Kylskåpen har krånglat länge. Vatten samlas på botten dagligen och torkar man inte upp det flera gånger om dagen börjar det lukta ruttna ägg eller nåt. Såååå äckligt. Den ska bytas ut så snart vi ger oss i kast med budgetrenoveringen av köksdelen. Än har vi ju bara kommit till matplatsdelen.  Nu idag när jag skulle hänga tvätten hade den inte centrifugerat...

VAD är det som händer? Ska ALLT paja samtidigt?

Och allra allra värst av allt är att något verkar trasigt i min älskade kamera. Minneskortet går inte att sätta in och när man kikar ner där i utrymmet ser det ut som om de superkänsliga taggarna där med all fin fin fin fin elektronik  har fått sig en skada. Buhuhuhuhuhuhuhuhuuuuuuuuuuu!

Griiiiiiiiin! Yyyyyyyyyl! Snyyyyyyyyyyft!

Utan kamera vill jag knappt leva...yyyyyl!!!!

Det kostar säkert hur många tusen som helst att skicka iväg den på lagning och vi behöver som sagt, som det verkar, en hel del andra tekniska prylar före kameran...

Skit! Skit! Skit!!!!

Jag vill inte ha en blogg utan bilder!!!!

Jag vill inte gå på skatetävling i morgon utan kamera! 

Nu är det väl bara datorn som ska krascha.

Eller ännu värre. Symaskinen!

Hjälp!

Någon som har en sådär 50 000 över som vill uppdatera min maksinpark???



Av Persilja - 27 december 2007 14:43

Åkte in till stan och skulle sälla mig till alla andra shoppare men ångrade mig efter att ha kört förbi tre p-hus och flera parkeringsplatser och det stått "FULLT" på alla skyltar. Slutade snurra, tänkte "orka" och for till Storheden i stället. På H&M hade de skittaskig rea. Inget snyggt, bara fult. 11-åringen provade flera tröjor men ratade dem. Handlade lite kyckling och purjo och ska laga indiskt efter all julmat. Det blir gott. Dagens bästa blev när jag tömde brevlådan. Nya Lantliv och B har utan att säga nåt gjort bästa reportaget från underbara pitehemmet. Jag fick frossa i goda bilder av duktiga duktiga Linda, hurra! Bästa Lantliv på länge! Heja Norrbotten!

Alla ni som kan komma åt en Lantliv; kika på sid 90 och framåt! Där finns hemmet som borde vara mitt...

Eller där jag lätt kunde bo. Iallafall.

NU ska 9-åringen ha datorn. Det är nackdelen med jullov.

Datorn är AAAAALDRIG ledig när vi är hemma.
Vi har ett jullöfte. Hållt hittills. Vi ska åka skridskor varje dag på jullovet.


Av Persilja - 27 december 2007 08:35

Tänk, nu har jag bloggat ett helt år!

Vad fort det gått och  vad roligt jag haft!

Och mest fantastiskt av allt är att flera av er som fortfarande hänger här har nästan hängt med ett år!

Så skoj!

Julfesterna är nästan över nu. Skönt. Det är trevligt och roligt men likväl skönt när det är över.

Dagen innan julafton gick diskmaskinen sönder. Mycket lämpligt! Oj, vad vi handdiskat. Det har nästan blivit en social samlingslats, diskningen. Där har vi samlats och diskat, torkat, burit undan och pratat. 

NU ska jag knalla och hämta tidningen. På annandagen kom det snö. Mycket snö. Så man får plumsa fram. Härligt. Fast den ska tina bort igen.

Jag borde väl ha ställt till med ettårskalas! Men jag är lite trött på kalas, så det blir inte så mycket jubel och bång.  Kanske efter frukosten orkar jag göra ett festligare inlägg!

Av Persilja - 25 december 2007 14:35

Gästerna har precis åkt. Nästa "gäng" kommer i morgon klockan 15. Nu ska jag se senaste Harry Potter som jag köpte i julklapp till barnen. De har alla svalnat inför HP medan jag fortfarande är nyfiken på senaste filmen. Så jag vet inte om jag får se den ensam, men det gör inget. De leker och pysslar nu med sina julklappar. 9-åringen har invigt sin hockeyklubba på förmiddagen och 13-åringen sitter klistrad vid sitt nya spel. Dottern gick över till grannkompis för att leka med sina nya Pollysar. Julefriden råder verkligen. Vi åt julbordsrester innan gästerna åkte och det blir alltid lite godare andra dagen när all feststämnig är borta-det är som att smaken kommer fram mer när spänningen försvunnit.

Pommacs  första julafton var lugn. Han angrep inte tomten.  Men när tomten delat ut klappar till  många och Pommac fortfarande inte fått nån trots att han stod mitt framför den store röde hela tiden  sa han  VOFF! och då förstod tomten och grävde fram en klapp.

Pommac tog den lyckligt och gick iväg och lade sig att öppna den och var nöjd och glad restan av utdelningen.

En av gästerna var min mamma:

Min söta 70-åriga mamma. 

Av Persilja - 24 december 2007 11:31

Jag tycker det är kul att faktsikt tänka på varför vi firar jul. Och att visa barnen det. Så en julkrubba hör ju till. Sen tänder jag alltid dopljusen en stund på julafon. Stämningsfullt och vackert. 9-åringen sjöng i morse:


Vad är det för en dag?

Är det en vanlig dag?

Nej det är ingen vanlig dag!

För det är jesus fördelsedag! 

Hurra hurra hurra!


Det gjorde mig glad. Julen är inte BARA klappar för dem, då har man kanske "lyckats" få fram ett budskap iallafall.

Så grattis Jesus på födelsedagen!

 



Av Persilja - 24 december 2007 11:08

Så kom den då. Julafton.

Här är den och friden infinner sig på något sätt.

Vädret kunde ju ha varit bättre!!! Det blåser storm. Känns som en orkan ibland. Julgranen som varit fastfryst i snett läge har nu blåst loss. Frågan är vilket som såg bäst ut, en sned fastfrusen gran eller en liggande fastfrusen gran? (Ljusslingan är fastfrusen i marken...)

Även tomten är nedslagen.Pepparkakshuset lovade jag ju visa i all sin "glans". Skratta inte! Eller jo! Skratta! Min gåva till er idag. Ett eller flera skratt. Florsockret tog slut, minnet har inte funkat så jag har inte kommit ihåg att köpa mer så nu ser det ut som det gör. Nu får det vara.

Det skulle vara vårt hus. Men det blev mer nåt ryskt fångläger i förfall...

Bomullen som skulle vara snö försvann också från minneslistan...

Jaja, jul är det iallafall.

Alla tomtenissar har åkt fram. Hos oss blir det inte en liten smakfullt placerad tomte som framhäver tomheten i fönstret. Inget stilrent precis. Hos oss blir det mer tomteinvasion. Alla måste vara med. Ingen får vara i kartongen. Så det blir tomteträngsel i fönstret...

Tomtekonferens. De ser ut att ha rätt trevligt va?

Tomtarna är ärvda av gammelfarmor och gjorda av fyrabarnsskaran genom åren.

De MÅSTE fram.

NU ska jag gå och göra lite julmatsförberedelser och duka. Sen får gästerna komma. Klockan 14, har vi sagt. Måste tända marshaller men det stormar ju, så jag vet inte om det funkar...

GOD JUL alla som läser här!!!!!!

KRAM!!!


Av Persilja - 24 december 2007 01:24

Ja! Listan är klar. Nu. Äntligen.

Gääääääsp! Orkar inte skriva många rader.

Dan började med strul och har fortsatt så. Det började med att tekoppen sprack när jag hällde i vattnet, så att allt rann ut på golvet. Sånt händer ju bara inte! Sen fortsatte det så när jag smälte lite smör i mikron senare sprack plastbunken och smör rann över köksbänken och skåpluckan. Sånt händer inte heller. Jag fick mens, och hade inga bindor. (Händer faktiskt aldrig!) När jag gjorde Janssons hade jag ingen gul lök. Fast jag hittade den sen . Efter jag var klar.

Osv osv. What a day! 

11-åringen har hööööög feber. Jag tror inte han varit frisk en enda jul. Han prickar nästan alltid in julafton. Men i år kanske han slipper. Han har varit rejält sjuk idag. Så imorgon kanske han är piggare. Hoppas.

Har gjort grönsakspatén, (supergod), skinkan, rullat laxen till vackra rosor, förberett två janssons ja, ( en till kvällsvickningen...) kokat ägg, ja det mesta som går att förbereda är förberett. Nu är det bara finputsning av huset och dukning och saffranscouscous och rödkålssallad kvar.

Det gör jag i morgon.  Har slagit in de sista paketen, plockat fram morgongåvorna och morgonsnasket och placerat vid foten av öppna spisen. Nu kan denna tomtenissa gå och sova. 

GOOOOD JUUUL! 


Av Persilja - 23 december 2007 01:04

Ett nattligt inlägg. Jag och 13-åringen nattugglar. Jullov!!!

Migränen stack sin kos vid 16 redan, tack vare 2 alvedon med 1 Eeze. Ni som brukar ha migrän och inte provat apotekets receptfria medicin Eeze, gör det. Den lindrar och tar man den i rätt tid kan den helt enkelt avvärja en migränattack också.  

Vi har gjort marsipangodis och mozartkulor (nougat med marsipan runt  och doppad i makens felköp (som blev ett lyckokast) vit blockchoklad med lime och citron smak. Det blev supergott. Jag har gjort en lång lista inför morgondagen på allt jag vill ha gjort. Mycket städning men en hel del matlagning också, så jag hoppas morgondagen inte bjuder på några överraskningar typ vinterkräkbaciller eller annat objudet.

Har hunnit vara på skridskobanan med dottern och hennes kompis, låtit barnen plocka fram alla småtomtar och små tomtehus som vi plockar fram varje jul. Dessutom har jag bakat ett pepparkakshus. Min vana trogen utan ritning, bara fri hands bakning. Som vanligt blev det ett hus med sin alldeles egna stil. Verkligen inget som skulle kunna stoltsera  i någon tävling, men personligt kan man väl iallafall ge det äran att kallas. (Totalt misslyckat för att vara ärlig, men det håller ihop och barnen gillar det.) Det skulle bli vårt hus men nånstans tänkte jag fel så likheterna finns bara om man är välvillig. Jag ska fota och visa...om ni lovar att inte skratta...alltför länge...

Men just nu hittar jag inte kameran.

Tur det. Så att ni inte får ett skrattanfall mitt i natten och väcker era familjer. Om jag nu inte är ensam om att nattuggla så här dan före dan före dopparedan. Eller vänta nu! Det är ju redan söndag. Alltså dan före dopparedan. Kanske dags att koja nu så att jag orkar igenom den långa listan i morrn.

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards