Direktlänk till inlägg 13 augusti 2007

Många slösa bor hos oss

Av Persilja - 13 augusti 2007 11:12

Jag vet inte vilken 10p-kurs jag missade att ha för mina barn men nånstans i utbildningen har de skriande brister. Det var nog "hushållsekonomi-kursen".

För någon vecka sen åkte vi till Biltema som nyöppnat i vår stad. Ett för mig totalt obegripligt dragplåser. Utanför stod hur mycket bilar som helst. Hundratals. Lika mycket som utanför Ikea i Haparanda. Folk vällde in till affären.

Jag och mina barn plus en kompis vällde med.

Därinne var megahögt i tak och varor från golv till tak och ett högblankt marmorgolv. Överallt vimlade både män och kvinnor runt bland hyllor med skruvar och muttrar och konstiga bildelar och hyllor med allt du behöver som du inte hade en aning om att du behövde.

Vi gick runt där med gapande munnar. (Ja, iallafall jag och några barn. De äldre barnen anlade väl en mer världsvan look.)

Tappade bort varann gjorde vi också. I över tjugo minuter stod jag och dottern vid utgången och spanade efter den försvunna pojkflocken. Men detta var ett enormt sidospår. Vad jag ville komma fram till var att jag kom ut med ett sticksågsblad (orsaken till att vi över huvud taget åkte dit) och en 12-pack tandborstar.

Tandborstarna tänkte jag skulle finnas som buffert i detta hushåll under lång tid.

Idag när jag städade badrummet upptäckte jag till min förvåning att endast tre av tolv tandborstar fanns kvar. I tandborsthinken (en liten zinkhink) där vi förvarar våra tandborstar fanns många påbörjade tandborstar.

Många fler än sex. Närmare bestämt 18 stycken! Måste en familj på sex ha arton stycken tandborstar? Okej, en eltandborste var och en handjagare var. Det är 12. De övriga sex då???

Som vanligt när man frågar en barnskock på fyra "vem har...?" så ser alla lika oskyldiga ut och alla tittar på varann. Syndabocken går nästan alltid fri i skydd av flocken.

(Där har jag tydligen också missat en kurs "ta på dig skulden för dina synder".)

Jag undrar om någon har koll på vilken tandborste som är deras...

Samma problem har vi med tvål, som jag skrivit om förr. Den formligen rinner ut i avloppet.

Måste nog sätta elstängsel till vissa skåpar snart.


 
 
Kicki

Kicki

13 augusti 2007 11:49

Ja,elefanttyget är fint.Jag lyckades komma över en stor stuvbit billigt,annars är tyg i 1000-kronors-klassen lite väl..
Flodhästtyget från IKEA har jag inte sett förräns den började synas på några bloggar,är det ett mönster som finns på IKEA nu eller..?Har en lista på saker-att-köpa-på-IKEA och tyget är med där,men vi får väl se om det finns.Då hamnar det på lilla W:s rum(hade redan lovat att elefanterna skulle få bli en tavla på hans vägg,men så mkt var det löftet värt:-( Det får bli hippos istället:-)

Måste säga att ditt hem är så otroligt mysigt och inbjudande.Det finns sådant man inte kan köpa och det är bl a känsla för inredning och det har du(eller ni??)Det är sådär avslappnat,mixat och bara,ja,hemtrevligt.Ett hem man slår sig ned i soffan med fötterna uppdragna och bara myser & fikar!

Ha en skön dag(idag är det inte bastuvarning ute här alla fall)

http://iverashus.blogspot.com

 
kicki

kicki

13 augusti 2007 11:59

Detta fenomen fortsätter även när de blir stora, sonen tar ny tandborste varannan helg han åker till tjejen, hos henne har de nog ett helt skåp med hans tandborstar nu...Är det den stora dagen idag hos er, babydagen...valpdagen kanske man skall säga...kommer han under dagen eller...
kramen kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Maria-Jag blommar

Maria-Jag blommar

13 augusti 2007 13:02

Inga tandborst- eller tvålproblem hos ännu, men min äldsta är ju strax 9 år så det kanske kommer...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

13 augusti 2007 14:35

Jag har börjat med att sätta små klisterlappar på tandborstarna så att pojkarna vet vilken som är deras och sen får dom inte ta nån ny själv utan jag lämnar ut dom vid behov. Allt detta pga att jag visste vilka deras borstar var men dom själva glömde det och vägrade i sten att använda *den som inte var deras*

http://estersmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

13 augusti 2007 15:17

Kicki: Tack! De orden värmde ända in i själen ska du veta! Flodhästtyget finns inte på tygavdelningen utan i färdiga bitar på barnavdelningen. Skickade min svärmor att köpa och hon höll på att leta sig tossig. Det heter "barnslig".
JAg har det som lampa hos sonen och i grönt som gardinkappor.
Det är fint!

Kicki: Ja då blir det nog billigare at tinte ha ett extralager hemma. Då kanske de håller rätt på sin tandborste lite bättre...

Maria-jag blomamr: du kanske har gett dem kursen i hur man inte slösar upp hushållskassan...

Esters mamma_ DEt var en god idé!!!

 
Ingen bild

Maria

13 augusti 2007 18:24

Hej
Jag har läst din blogg under kanske en månad och jag tycker så mycket om den. Jag har inte läst bloggar förut och så hittade av en slump din och blev så glad. Jag har aldrig skickat någon kommentar, men har tänkt göra det många gånger. Jag har också fyra barn och lever i ett litet ständigt kaos. Och inte har jag något sinne för ordning och reda. Och tandborstproblem har vi verkligen gott om. Våra tandborstar hamnar överallt i huset både på morgonen och på kvällen. Folk går runt och borstar tänderna och tandborstarna försvinner hela tiden. Och folk tar nya och sen hittar man sin gamla någonstans. Det är kanske dags att styra upp det men det är svårt...

 
Ingen bild

Persilja

13 augusti 2007 19:06

Hej Maria! Vad glad jag blev för dina ord!!! Och det du beskriver är så exakt som vi har det. Vardagskaos. Tandborstning överallt utom i v-rummet osv. Jag antar att du inte har någon blogg jag kan hälsa på...ännu?
Roligt att du kommenterade! Det är jätteroligt när folk gör det för man undrar ju verkligen vem alla läsare är! Ha det så bra i vardagskaoset!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards