Direktlänk till inlägg 9 augusti 2007

Stormöte och tältning.

Av Persilja - 9 augusti 2007 08:55

Det var spännande att sova i tält! Mörkt var det när vi pallrade oss ut. "Ska vi verkligen? Törs vi? Det är ju så mörkt!" sade dottern.

Ja, visst var det mörkt!

Men i tältet hade vi såna moderniteter som lampa på borrmaskinsbatteri som lyser så starkt att det går att läsa hur bra som helst.

Vilket vi låg och gjorde. Och 11-åringen ville sova med oss också.

När dottern lade bort Gustaftidningen för att sova kom rädslan. "Mamma, kan nån ta sig in här? Mamma, kan tjuvar komma? Mamma, jag vill inte sova här! Det är läskigt! Jag är RÄÄDDD!!!"

Inte gjorde det saken bättre att storebror bestämt sig för att smyga på oss. Men jag hörde och insåg och hann parera hans skrämselattack så att dottern hann vara beredd.  

Rädslan fortsatte men jag svarade bara att det var mysigt och det var ingen fara och hennes rädsla minskade och till slut sov hon där bredvid mig. Jag läste en bok om "att leva med hund" och släckte efter midnatt nån gång.

Har sovit gott till omkring fyratiden då ett gäng skator kom, varav en var flockledare och höll tal och domderade rakt ovanför oss i tallen. De andra skatorna kraxade medhåll ibland. Det var ett herrans tjatter. 

De tystnade eller flög väl iväg efter en halvtimmes  stormöte. (Undrar vad de avhandlade? ("Kraxkrax ja, har ni sett huset därborta har överfull soptunna, sopbilen kommer vid niotiden, vi har fem timmar på oss att försöka riva fram något matnyttigt. Vi får hoppas att de inte sopsorterat så duktigt! krax krax".)

Hm.

Klockan halv sju började någon granne såga något. Uuuuiiiiiiiiuuuuiiiiiiiuuuuiiiiuuuuuiiiiiiiiiuuuui
iiiiiii...

Resten av morgonen blev sömnen väldigt lätt.

Steg upp strax efter sju och hämtade tidningen.

Barnen sov till åtta och stormade in.

"Det var jättekul att sova i tält mamma!" sa dottern.

"Ska vi sova i natt också?" frågade jag nyss för jag var faktiskt sugen på det.  Ville höra mera skatprat.

Då sade dottern; "Nej, inte det! Snälla inte det! Det VAR för läskigt!"





 
 
ugglan

ugglan

9 augusti 2007 09:36

ÅH, vad mysigt att tälta. Jag lovar att barnen kommer att minnas det med glädje...
Tänk vad viktigt det är att man GÖR saker TILLSAMMANS med sina barn.. Visst är det härligt!
HA en jättebra dag. Kram Ugglan

http://https://ugglan.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

9 augusti 2007 09:40

Bra, nu är dotera di ett steg närmare att inte tycka det är läskigt. Massor av andra föräldrar hade sagt "Är det läskigt? Ja men då går vi in." Klok mor! Vill också sova i tält, men vi har inget. Pratar bara om att skaffa det varje år, men sen...är det plötsligt höst. (Inte så kloka föräldrar)
Vad är det för härlig hängmattestol på bilden? Har du visat den förut? Sån vill jag också ha! Vill ha! Vill ha!

http://itmamman.wordpress.com

 
maria

maria

9 augusti 2007 09:51

Ja, tänk så många gånger man har gjort iordning, plockat fram och letat efter allt... Så har timmarna gått, det lyser fortfarande därute i tälten och man går och lägger sig, somnar och sen när man vaknar så ligger hälften av tältgästerna i sina sängar och en del i tälten och en del besökande har gått hem till sig... Man vet liksom aldrig hur många man har kvar...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

9 augusti 2007 10:04

Ugglan: Tack detsamma! Fin dag alltså! Jag kommer oxå att minnas tältnatten med glädje.

Peppmamma: Vi köpte det i fjol. 300 kr på Järnia...Man behöver inte köpa ett värstingtält till trädgårdstältningar! Det är regntätt och myggtätt och lagom stort...
Förut hade vi min familjs tält från 60-talet. Ursnyggt, rött och blått som ett hus och fullt av nostalgi, men det blev trasigare och trasigare så nu har det gått i pension.

Maria: Jo, det blir mycket spring när barn och kompisar sover där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards