Direktlänk till inlägg 17 februari 2007

Klick, klick!

Av Persilja - 17 februari 2007 23:13

Har just sett en film med tre av barnen, (8-åringen sover över hos kompis). Vi såg "Click" med Adam Sandler i huvudrollen. En film om en man i karriären som kommer över en fjärrkontroll med "life menu". Han kan pausa och snabbspola och skippa kapitel och spola tillbaka osv. Det får dock hemska konsekvenser och budskapet med filmen är "lev nu och lär dig vad som är viktigt att leva för" (familjen, vänner osv). Den var helt okej och jag tog åt mig av vissa delar och fällde till och med en tår här och där. (När han råkade snabbspola förbi barnens småbarnstid och sin pappas död.)Livet är för kort för att skjuta upp roliga saker som man mår bra av, medan man istället gör tråkiga saker som man mår sämre av. Haha! Så enkelt det låter. Men det finns faktiskt inte alltid valmöjligheter! (Bara i amerikanska filmer.) Man kan dock leva efter budskapet i det lilla. Istället för att säga nej till att gå på badhuset en eftermiddag när man egentligen måste veckohandla eller vara i tvättstugan eller nåt likande som faktiskt GÅR att skjuta upp kan man alltså säga ja och vara på badhuset en hel eftermiddag och göra barnen glada. Sen får man tvätta senare eller handla nästa dag. För en vuxen är det så många måsten som egentligen är helt onödiga. Ibland klarar man av de där avvägningarna men så kan man komma in i en fas där man inte tycks hinna med något skoj utan bara det trista eviga vardagliga slitet...Man glömmer helt enkelt bort att ha roligt! Barn är ju bra på att ta tillvara tiden och ha roligt. Tänk, det försöker man uppfostra bort!!! Man försöker få dem att städa efter sig, göra läxorna först, göra alla måsten först och sen leka. Medan de gör som vi vuxna innerst inne vill, men vi har blivit för vuxna för att komma ihåg det. Faktiskt är jag rätt duktig på att skippa det trista ibland, som att diska bort efter middagen eller städa innan jag sätter mig vid datorn eller med en bok osv. Jag är bra på det, men jag känner mig dålig! Dålig på att hålla ordning. Misslyckad på att sköta mina vuxensysslor. Men jag ska alltså vara stolt över att jag går direkt på det roliga! Haha! Där vände jag det allt bra till min fördel!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards