Direktlänk till inlägg 23 april 2008

Hurra, nu blir det snart klart!

Av Persilja - 23 april 2008 18:41

Jag har kikat bakåt i min blogg för att se när det var jag började med dotterns rum...det var i början av mars! Det har gått en hel del veckor!!! Haha! Vilken optimist jag var då...dillade om fyra dagar. Ha! Men tappar man orken och gnistan som jag gjorde så är det ju snällt mot sig själv att inte pusha på så mycket. Det är nog hemligheten bakom att må bra, att vara lyhörd. Att lyssna på kroppen och själen. När livet redan är maxfyllt behöver man ju inte fylla på i alla ändar hela tiden. Man kan strypa ingångarna och bara cocoona ett tag. Samla kraft och inspiration. Då får man såna här trevliga energiryck istället. Visst finns det människor som orkar köra maxfart hela tiden, men långt ifrån alla. Mitt liv är fyllt av uppgifter och tankar och oro och glädje och stress och vila och jag försöker verkligen lyssna när jag känner att det bara snurrar omkring mig. Istället för att drabbas av stress och hysteri försöker jag samla mig och bida min tid. Så kommer jag rätt fort ur svackan.

Vilket jag gjort nu.

Idag har min pappa och jag börjat tapetsera! Jippi!

Det blir vitt och fint!

Alla väggar får kritvita tapeter med ett litet upphöjt mönster av en snöflinga som anas i vissa vinklar och med ljus från sidan. Annars ser den bara krispvit ut. En av de fyra väggarna ska målas röd. Ja, vi har en plan dottern och jag. Hon är mycket bestämd hur det ska se ut och jag ska göra allt för att uppfylla de önskningar hon har. (OCh vilken himla tur att hennes önskningar överenssttämmer med min smak!!!) Ni kommer väl ihåg planen?


Min pappa är effektiv när han tapetserar. Han räknar ut hur många hela våder det går, i detta fall gick det 27 stycken, så skär han till alla 27 med mönsterpassning och allt. Sen lägger han dem på detta sätt, omlott så att de fyller hela bordet. När man sen sätter upp våderna smetar han lim på dem en och en och behöver alltså inte torka av tapetbordet en endaste gång eftersom det lim som hamnar utanför hamnar på nästkommande våd som ändå står på tur att åka upp på väggen.

Jag tycker det är skitsmart!

My daddy rules!!!

 
 
maloppa

maloppa

23 april 2008 19:59

Lyllos dig som har en så händig pappa på nära håll, min är oxå en superfixare men bor ju 50 mil bort så han brukar planera in "arbetsläger" hos mig o syrran på sommaren *ler*, ja semestern som andra kallar det....
Låter jättefint och fräscht med rött o vitt, väntar med spänning.

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
Killfröken

Killfröken

23 april 2008 20:22

Kom just hem från amtaffären. Ett plötsligt infall fick mig att köpa tidnignen med ert reportage. Jag brukar inte ha problem med traditionellt kvinnliga grejer men att köpa MAMA var verkligen en utmaning. Blickarna som både kassörskan och tanten bakom gav mig var verkligen inte nådiga. För min skull, kan du inte lova att nästa gång du ska vara med i tidningen så blir det i någon bilsportstidning?

//Killfröken

http://www.killfroken.se

 
Ingen bild

Persilja

23 april 2008 21:17

Maloppa: Tänk, min var ju lika långt bort tills nyss! Det är verkligen härligt!!!

Killfröken: Mäh!!! Vilka nördar. Säger ju mer om dem än om dig! Nästa gång ska jag vara med i typ Feminist javisst om det bara fanns! Haha!
kul att jag fick DIG till att köpa Mama!

 
helen

helen

23 april 2008 21:37

Smart tänkt av din pappa....det där med tapeterna....för det är ju skittråkigt när man får hålla på att torka emellan uppsättningarna.

http://gussilago

 
Gry

Gry

23 april 2008 23:02

Så duktigt av dig att lyssna till kroppen! Jag tycker det är coolt att våga vägra maxfart! Tihi....jag har alltid varit maxfart personifierat förut, och har vänt om 180 grader....

Så härlig din pappa verkar vara! Sånn en som är noggrann och inte gör nånting av ren slump? Eller? Ser underbart ut med hans färdig upplagda våder.... exemplariskt!

Gillar förressten det söta bordet med prickig vaxduk. Suck.

Må så gott! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
A

A

24 april 2008 07:28

Vilket jättebra tapetseringstips från din pappa!
Här hemma brukar annars jag limma, kladda och tapetsera och mannen torkar av tapetbordet när jag sätter upp våden. :D
Början av mars till nu är ju inte så lång tid.
Jag rev ner tapeterna i köket veckan mellan jul och nyår. Trodde jag skulle hinna spackla, slipa och måla före nyårsafton. Optimist? Javisst! :D
Men jag fick i alla fall upp sån där papp som ska jämna ut underlaget så det är vitt på en vägg.

http://minsoffa.bloggagratis.se

 
Mynta

Mynta

24 april 2008 07:45

Heja alla pappor!
Vilken gåva att ha en pappa som kan komma och hjälpa & fixa! Har själv en pappa som hjälpt oss JÄTTEMYCKET med alla praktiska göromål med huset. Hans "avtryck" finns liksom lite överallt här...mysigt.
Älskar min pappa. Snällheten personifierad.

Ska bli jättespännande att få se det färdiga resultatet! För det får vi väl se...?
Förhoppningsfulla hälsningar från Mynta.

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

24 april 2008 07:48

Helen: Visst är det smart! Han drar den som ska limmas lite mer från de andra så att bara den under får lim på sig.

Gry: Skönt att se att du är på språng trots allt! Det söta bordet är en pall, men visst är den söt och den går ju fint att använda som bord också.

A: Härligt, med nån som tar längre tdi på sig! Livet kommer ju emellan hela tiden! Men jag borde ha satt sån där papp under för varje skavank syns under den vita tapeten...

 
therre

therre

24 april 2008 07:58

Åh, vad kul det kommer bli att se när det är klart! Eller iaf lite smygtittar kanske snart? :D

http://www.therre.se

 
Susanne

Susanne

24 april 2008 08:44

hmm väntar med spänning! smart är han din far( men du vet det där med fiffiga ideér fick du inte från främmande håll då!)

http://supermamman.bloggagratis.se

 
/B

/B

24 april 2008 08:51

Min pappa var också en hejare på tapetsering, dte var han som lärde mig det. Önskar jag hade kvar honom i livet för då hade mina turkosa tapeter kommit upp helgen efter inköpet ...
Ska bli kul att se resultatet hos er!
/B

http://lyckligagatans.blogg.se

 
Ingen bild

Eva

24 april 2008 10:44

När min dotter föddes för 5år sedan köpte jag alla Mama men nu blir det family living. Nu var jag ju bara tvungen att köpa Mama för att du var med! Det är nog många som gör som jag. Du borde få en slant för alla vi som höjer försäljningen den här månaden!
Reportaget var super bra!! Kul att få veta lite mer om dig än vad du har skrivit om i bloggen.
Ha en jätte bra torsdag!!
/Eva

 
Charlotte

Charlotte

24 april 2008 14:05

Vad smart din pappa är, det får jag komma ihåg tills nästa gång jag ska tapetsera något. Jag föreslog maken att vi skulle sätta upp en tapetbård mitt på väggen vid bordets kortsida! Han tittade på mig som om jag nyss hade landat från yttre världsrymden. Den idéen köper han inte.
Ditt prickiga bord är sött!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Katarina

Katarina

24 april 2008 17:51

Mycket fint reportage i MAMA om dig och ditt. Jag blir inspirerad.

Kramar
Katarina

http://katarinasdag.blogspot.com

 
Maria / Frøken Fryd

Maria / Frøken Fryd

24 april 2008 17:57

Hej :-)

Her er der godtnok sket meget, siden jeg sidst kiggede forbi.

Jeg glæder mig til at se datterens værelse - det blir sikkert rigtig godt, lyder flot med rød væg. Og så sød din far er, som kommer og hjælper med det. Sådan er fædre, jeg har selv en af samme type :-)

Jeg vil nærlæse dine indlæg og studere billederne senere i aften. Ville bare stikke indenom, for at sige jeg sendte noget med posten til dig i tirsdags - så er spændt på hvor lang tid det tager om at komme frem.

Klem Maria.

http://marias-sted.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards