Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Det håller i sig!

Av Persilja - 22 april 2008 19:03

Så har jag haft ännu en energirik dag. Det är bara att tacka och ta emot! Oj, om jag jämt var så här vad effektivt liv jag skulle ha då.

Dottern har haft kompis här och de har lekt och haft kul.

De blev väldigt gapiga och högljudda och skrattade mycket. Så hörde jag kompisen säga hemma hos oss får vi inte skrika.

Då flög "fan" i mig. Jag sa till de (eftersom jag märkte hur kul de hade när de var högljudda och stojiga) Vet ni tjejer att det är bra för er att skrika. Ni kan gå in på toa och så skriker ni ALLT vad ni kan. Men håll för öronen så ni inte får hörselskador.

Jaaaaaa!!!! sa de båda. Fnittrande gick de in på toa och så skrek de för allt vad de var värda.

När de kom ut var de alldeles röda i ansiktet och ögonen lyste.

Vet ni vad som också är bra för tjejer? fortsatte jag.

Att slå allt vad man kan i soffan. Tjejerna boxade i soffan tills de utmattade lade sig på golvet och skrattade.

Jag vet inte om jag uppnådde något med detta (förutom att soffan blev dammad) men det var kul att se hur uppspelta de blev. Jag ville att de skulle känna att de kan bullra och busa och skrika och gapa hur mycket ville. Inte alltid förstås, men ibland. Tjejer ska definitivt inte behöva vara snälla och rara bara för att de är tjejer!!!

Annars, förutom att ingjuta lite "feminism" i tjejerna, har jag bakat matbrödoch lagat linssallad. Den är väääärldens godaste. Den ser inte särskilt god ut. Men efter att jag kokat linserna blandar jag den snabbt med fetaosten, löken och oljan och vinägern och så äter man den varm. Det är det som blir så gott!


Har investerat i en ny krok från Indiska. Har länge velat ha den, men inte vetat vart jag ska ha den. Nu satte jag den i köket och där ska jag hänga silar och durkslag. Det blir bra med en massa rostfritt mot den furufula väggen. Balans. Yin och yang och allt det där...

 
 
Annica

Annica

22 april 2008 20:25

Ja! Varför ska tjejer alltid vara tysta, inte synas, inte ta plats?! Skrik på bara! Jag kan å andra sidan ibland önska att mina små gossar kunde vara liiiiite tystare...

http://www.annicapannicka.bloggagratis.se

 
Lisa

Lisa

22 april 2008 20:48

Ja, det är bra för flickor att skrika och slå allt vad man kan i soffan. Du är för klok!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
winnerhorse

winnerhorse

22 april 2008 21:38

Hej persilja,

bra idé. Jag vill slå i soffan när jag läser om allt du hunnit/hinner med. Nä, mer slå i soffan, mer ta plats och mindre dåligt samvete!

http://www.winnerhorse.bloggagratis.se

 
Killfröken

Killfröken

22 april 2008 22:08

Exemplariskt!
Imorgon ska jag ha ett seminarium om genus och förväntningar som vuxna ställer på barn kopplade till mer eller mindre dolda könsmönster. Jag tror bannemig att du är det bästa exmplet jag kan ta med mig (om du inte misstycker).

Sen att du ser kompisens behov av att få skrika av sig och gör något åt saken gör saken bättre och bättre. Om ändå alla föräldrar hade den insikten och beslutsamheten...

//Killfröken

http://www.killfroken.se

 
Ingen bild

Persilja

22 april 2008 22:14

Killfröken: Jag ser det som en ÄRA!!!

 
Helen

Helen

22 april 2008 22:18

Vad skönt det låter.....att bara få skrika rätt ut.
Det klarar inte jag.....har aldrig fått skrika....skulle nog inte kunna det även om jag var ensam i en hel storskog......för det skulle kännas dumt o fel på nåt sätt.
Men jag skulle vilja KUNNA skrika högt.
För ibland har man mycket som skulle behöva "dammas" och "vädras" inte bara soffor :-)
kramar

http://gussilago

 
Ingen bild

Persilja

22 april 2008 22:27

Helen: Då kanske jag gör en välgärning då som låter de gasta lite. Lite primalskrik då och då mår nog alla gott av...Trä en låda över huvudet och skrik...träna! Inte för att jag gör det, men jag kan ju låta andra se dumma ut, mouhaha!

 
maloppa

maloppa

22 april 2008 23:26

Härligt att uppmuntra tjejerna till att ta plats. Jag försöker så gott det går med makens snart 16 åriga dotter och hon har till o med börjat engagera sig politiskt för att kunna påverka. Beundransvärt i hennes ålder.
Penseer, det har jag inte hunnit med ännu men de är underbara. Har däremot ett par vildsådda från förra året som kommit upp i mina odlingslådor.
Härligt med så mycket inspiration. Själv har jag ju varit borta hela helgen och jobbat i ett sedan jag kom hem. Dagpass i måndags, sedan natt direkt efter och nu natt igen. Pust!
I morron när jag vaknar ska jag blogga om helgen. Ha det gott och härligt att du fått tillbaks din inspiration.

http://maloppas.tradgardsblogg.se

 
m a r i a k o d e n

m a r i a k o d e n

22 april 2008 23:52

Alltså, du är så klok!!!
Varför ska alltid tjejer vara tysta å ordentliga....
Du är så vettig!!

Å så fint reportage om er i MAMA!!!
Var tvungen att köpa den å det var superkul läsning å tittning.....

Ha det bra!!

http://www.mariakoden.blogg.se

 
elaina

elaina

23 april 2008 08:55

AAAAaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiaaaaAAAAAAAA!!!
Åh så skönt, det gör gott även för vuxna flickor att få skrika ur sig emellanåt.
Bilen är oxå ett bra ställe att utöva primalskriksterapi, men kanske inte på storköpsparkeringen...
=0)
ps: måst komma ihåg att unna mig en tidning idag när det kommit pengar, vet Du nån speciellt bra intressant? *fnissar*

http://www.elaina.bloggagratis.se

 
Emma Var Dag

Emma Var Dag

23 april 2008 13:45

Kloka du!
Klart ungarna skall skrika och boxa i soffan.
Jag har för övrigt en hektisk barnledig vecka, oj vad man kan fylla dem....
Kram kram E

http://www.emmet.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

23 april 2008 15:18

Va mysigt för tjejerna och bara få härja löst...skrika och brottas allt de bara orkade..Hoppas det finns fler mammor som dej...jag själv brukar gå ut i skogen och skrika för fulla muggar sk, primalskrik...när jag är riktigt förbannad och ur gängorna, sen går jag hem med lätt hjärta och har rensat bort all skit,,,men man måste långt in i skogen för annars kommer grannarna och undrar och jag är allvarligt sjuk...ha det gott min vän

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Maria

Maria

23 april 2008 16:58

Hej
Nu har jag köpt Mama för att du var med i den. Den kan visst vara bra ibland, men det är lite väl många glamourmammor ibland. Men att du var med var ju helt fantastiskt, fint repotage med fina bilder. Den ska jag spara!

http://mariasrum.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

23 april 2008 17:30

Maloppa: Ska bli roligt att se vad du hittade på och den där butiken är jag nyfiken på vad du tyckte...
Jag var politiskt aktiv redan vid fjorton. Sen avtog det vid 18-årsåldern men det berodde mest på att maken som jag mötte då var av annan politisk åsikt och kär som jag var tonade jag ner mitt engagemang....

Mariakoden: Kul att du gillade det...fast du är väl så väluppfostrad att du inte vågar säga annat. Fniss!

Elaina: Bilen är bra att sjunga i! Höj radion och vråla!

Kicki: Du och Ronja Rövardotter!!!

Maria: Vad skoj att du gillade det. Jag håller med om att det är för många glamourmammor. Så då var det ju bra med mig. Jag är verkligen motsatsen till glamorös. Hinner inte ens raka benen! Haha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards