Alla inlägg den 8 mars 2007

Av Persilja - 8 mars 2007 23:40

Har skrivit om det förr, hur olika ens barn kan vara. Äldste och näst äldste har alltid varit väldigt tajta. Fast de är totalt olika. Äldste har ETT intresse; datorspel. Näst äldste har vitt skilda intressen; snowboard, skateboard, rita manga, läsa fantasy, Sagan om Ringen, Warhammermålning, dator och tv-spel, innebandy, cykla, mode, tjejer, basket.
Allt på en gång helst också.
Kom att tänka på att det är nog lite därför också som min äldste inte är intresserad av att skriva om sig och sina intressen. (Inför skolbytet, till nya klassen.) Han blir obstinat för att alla jämt förväntar sig att ett barn eller ungdom ska ha en massa intressen. Vi vuxna "fördömer" ju hans spelande också därför att det blir för mycket stillasittande vid datorn. Så hans enda intresse är dessutom inte "godkänt". Jag har märkt hur andra föräldrar stolt berättar om sina barns "framgångar" inom sport, eller andra hobbies. Sånt som anses som "fina hobbies" för ett barn. Det är lite karriärjakt för barn. På nåt vis.
Även jag tycker innerst inne att min son med många intressen har ett mer rikt liv än han med ett intresse.

Det är klart äldstingen känner av det även om jag inget säger.
Vuxna frågar alltid barn vad de har för intressen eller "hobbies". Och ju fler de kan rabbla upp desto "bättre". Vilket underförstått dömer ut de med inga eller "sämre ansedda" intressen.
Kom precis att tänka på det. Och att jag måste sluta klanka på min sons datorspelande. Okej att försöka få honom att göra annat, men utan att klanka på hans passion för spelet.
Det stärker ju inte honom precis.
Bild från killarnas gemensamma rum.

Av Persilja - 8 mars 2007 23:13

Kanske borde jag ha tagit med som egendomlighet att jag har sån svaghet för lapptäcken. Särskilt virkade såna, om de nu kan kallas lapptäcken... Kanske för att jag inte kan virka själv. Men jag syr gärna såna! Lusten har vaknat återigen. Det var några år sen sist. Eller jag sydde ju ett babytäcke till systersonen vid jul.

Blir så knäckt av att läsa en del trädgårdsbloggar nu. Här är full vinter och någon vårvärme kan vi inte vänta på flera månader. Men de (trädgårdsbloggarna) skriver om vårkänslor och sol som värmer och...
Våren är alltid värst!
Visst är det härligt med vit fin snö, men ärligt talat, vill man ha den i över ett halvår???
Lokalpatrioter häruppe säger styvnackat att de minsann älskar snön och vintern, men är de riktigt sanningsenliga? Blir inte ALLA less på snön? Om man tar motsatsen, grönt spirande gräs och växter? Sol och värme, eller snö och kyla?
Men fortsätt blogga ni om eran vårvärme! Tänk inte på mig! Strunta ni i en lidande medmänniska! Hrmpff!!!
(Jag ska ändå inte läsa, så det så!) Fast jag kanske tjuvkikar lite när ni inget märker.

Min dotter har spillt lingondricka i tangentbordet. (!!!) Det klibbar! "Tab":en (mellanslaget - den långa) vill inte åka upp när man trycker ner den.

Bild: Senaste loppisfyndet på lapptäcksfronten, ett stickat lapptäcke. Ligger i sonens säng. Jag KAN inte låta bli att köpa ett sånt hantverk. Det ligger där och ropar på mig. Jag måste nog ha lapptäcksstopp. Jag får bara tillverka. Inte köpa!

Av Persilja - 8 mars 2007 17:19

Skulle ju utmana 6 andra också;
ni sex blir det; (f´låt!)
Åsa, Lotta, Gerda-Thyra, Liten, Elaina, Dubbelörnen-varsågoda.

Av Persilja - 8 mars 2007 16:28

Undrar alltid vem som startar dessa "kedjor"...
Lantliv har "tagit" mig och jag ska nu "ta" 6 andra. Här är reglerna:

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir "tagna" ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit "tagna" och att de ska läsa ens egen blogg för mer information. Nu kör vi:

Egendomliga saker...
Hmm...hmmm...

1. Jag tillhör en massa minoriteter; rödhårig, fräknig, vänsterhänt, närsynt, fyrabarnsmor, blodgrupp AB+, gift sen 25 år, egenföretagare, långtidsammare osv, osv
2. Jag ser det som det största privilegiet NÅGONSIN att ha kunnat vara hemma länge med mina barn. Känner mig enbart som en vinnare och alla pappor som inte är hemma med sina barn ser jag som de största förlorarna. (Medan många feminister ser kvinnorna som är hemma med sina barn som förlorare. De har inte fattat nåt känns det som...) Dumt uttalande idag, internationella kvinnodagen, men handlar jämställdheten om att lämna bort barnen och ARBETA så fort som möjligt, eller handlar det om SYNEN på kvinnan och de typiskt "kvinnliga" sysslorna. Att höja synen och statusen på att vara med sina barn vore den största vinsten för ALLA, särskilt barnen och i förlängningen hela samhället. Ibland känns det som om bara jag i hela världen fått denna insikt!
3. Jag har bannlyst pizza, hamburgare, chips och pommes frites i detta hus. Max ett antal ggr per år tillåts det. (Härdade fetter!!!)
4. Jag är "laglydig" i alla lägen. Tror att jag ska bli "straffad" från ovan om jag inte håller mig till den rätta vägen. Har liksom en helig ledstjärna som gör att jag aldrig avviker från det rätta. (Är inte religiös även om det låter så.) Tror bara att det för mig är det rätta att alltid göra rätt för mig, då mår jag bäst. Inget jag pratar om- eller skryter om- det skulle vara odrägligt- men här i "anonymiteten" kan jag framhålla det. Det är nog lite egendomligt. (Nej, jag laddar inte ner film eller musik olagligt heller.)
5. Har ammat alla mina barn till de var fyra och (sisten fem) år. Det har inte känts det minsta konstigt. När jag hade fjärde barnet i magen ammade jag nr 2 (som var dryga året) och nr 3 som var dryga tre. Så ni som tror att amning är skydd mot graviditet tror helt fel...
6. Jag har haft en undulat som flög bort en försommar, och som levde vild bland gråsparvarna för att komma tillbaka två månader senare med gråsparvskvitter i strupen. Han blev
helt förvildad från att tidigare varit helt tam.

Fy, detta var svårt. Att hitta på saker som är egendomliga med en själv...

Av Persilja - 8 mars 2007 15:53

Grönt är så sköööönt!
Skåp från RAJA!

(Nej, jag har inte provision!)

Av Persilja - 8 mars 2007 15:51

Det här skulle jag inte heller ha några problem med att placera...

Från Raja!

Av Persilja - 8 mars 2007 15:47

Detta skulle jag vilja ha! 6000 kronor och så 1500 i frakt upp till norra svedala...
He blir no int nå!

Av Persilja - 8 mars 2007 15:39

Om jag bodde i Stockholm skulle jag nog gå till RAJA minst en gång i månaden. Jättetrevliga ägare och underbara varor. Hela källaren utbreder sig i flera rum med enbart gamla antika möbler från Indien (och närliggande länder?) Det flesta i turkos och grönt. Hittade ett alldeles underbart skåp som jag hade velat ha i mitt blivande kök!
Grönt, avskavt, bedagat och SÅÅÅÅ vackert!!!
Fick svåra HAbegär där!!!
Undrar om det är en känd butik eller om det bara är inredningsnördar som jag som upptäckt den?

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards