Direktlänk till inlägg 22 april 2008

Vår i luften.

Av Persilja - 22 april 2008 10:19

Solen fortsätter att skina och vårkänslorna vaknar sakta till liv. Det märks på orken också. Målat tak, planterat om blommor, klippt Pommac, klippt 9-åringen. Saker bara far ur händerna på mig. Lätt som en plätt. Jag sitter inte fast längre! Hurra! Jag har haft en lista med grejer som jag velat få gjort huuuur länge som helst och det är såå skönt att få bocka av dem. Eller rättare sagt har dottern bockat av. Hon såg listan på kylskåpen och utbrast, men mamma det här har du ju gjort och det här och det här. Hurra!

Nu kan jag också stoltsera med penséer på trappen, eller bron som vi lulebor säger.

Men som ni ser är det en hel del snö kvar. Bilden är från igår och inatt var det ruggans kallt och jag glömde lyfta in dem så det kan hända att det blev lite fööör många minusgrader till och med för dem. De såg lite konsitiga ut i morse...

Plötsligt dras det in ruggigt mycket skit. Vår grusväg är en lervälling och trots att Pommac hatar vattenpölar och lera så måste han ibland gå igenom dem. Nog är det härligt med ren snö!!! 

Nu har jag infört tasskölning på bron innan han får komma in. Han gillar det INTE. Men jag tänkte vara konsekvent och skölja dem varje gång vi varit på promenad så kanske han inte reagerar längre. Han kanske stannar och doppar tassen själv i baljan...hahaha!


I en månad har 9-åringen bett om att bli klippt. Han har bett vid de sämsta tillfällena då jag absolut inte kunnat klämma in en klippning och sen har dagarna gått. ÄNTLIGEN fanns det både tid och lust. När jag klipper måste jag vara sugen. Annars blir det inte snyggt. Det är ju en konst som kräver inspiration, iallafall för en amatör.

Han blev jättenöjd när det äntligen var gjort.

På bilderna i mama syns 11-åringen två gånger och han hatar bilderna. Det ser inte alls ut som han tycker han. Det har hänt mycket på ett halvår med de två äldsta. De har förändrats mycket. Det är den åldern när utvecklingen går i rasande fart. 


 
 
therre

therre

22 april 2008 10:53

Det är nog allmänt norrländskt uttryck med bron ;)

Klarar blommor redan av att vara ute? Jag har noll koll, men vill så gärna sätta ut blommor, redan igår helst! ;)

http://www.therre.se

 
Ingen bild

Annika

22 april 2008 11:09

Hej fina du!
Visst är det helt underbart att allt känns så lätt bara solen skiner och temperaturen stiger.
Dina penséer klarar sig nog ska du se, det är tåliga små rackare! :-)
Här har allt äntligen vänt och sonen kan känna lust till livet igen. Lite försiktigt, men dock. Och efter 8 veckor är han äntligen utskriven. En otrolig lättnad! Så: livet känns åter ljust och hoppfullt, även för mig.
Kraaaaam på dig!

 
Ingen bild

Persilja

22 april 2008 11:40

Therre: Det har varit på tapeten förr, det där med bron, och det visade sig att man sa så även i dalarna och andra platser så det är väl ett lokalt begrepp lite varstans...men rätt så typiskt norrbottninskt.

Annika: Åååå, vad jag längtat efter den kommentaren!!! Det gläder mig enormt!!!! Kram!

 
Charlotte

Charlotte

22 april 2008 12:41

Klippa själv, du är modig! Det har jag gjort en gång med ena sonen han vågade inte visa sig efteråt... nä så saxen får någon annan hålla i numera, när han klipper sig. Han har just nu längre hår än vad jag har. Jag säger också bron och tyckte inte alls det var konstigt tills min make tittade konstigt på mig och sa med stort frågetecken "bron". Som den halvnorrlänning man nu är så har jag fått en del uttryck på köpet från min mor, inte konstigt de trodde jag inte var född här där jag bor. Här där jag bor säger man det inte.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
synne

synne

22 april 2008 12:58

Visst är det skönt när insipirationen vaknar på nytt.Tänk att få bli klippt....
Vill klippa av mitt långa hår, börjar bli lite less på det.
Han blev ju fin.
Hoppas att Pommac förstår vitsen med tasstvätt snart nu, så kanske han gör det själv sen. Han är ju så smart med klockan när han vill ut....
Helt fantastiskt att du lyckades få honom att förstå det....
Kram vännen.
Synne :D

http://nabolandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Annika

22 april 2008 13:21

Tack!! :-))

 
Ingen bild

rosalucia

22 april 2008 14:13

Här tjatar sonen också om att bli klippt...tyvärr sitter jag fortfarande "fast" i smeten. Väntar på
att det ska släppa..å allt bli lätt som en plätt! VET ju att det kommer..men när?? kanske borde göra en lista jag oxå. Jo, jag bor också i Norrbotten (utanför Boden!).

 
Mynta

Mynta

22 april 2008 17:53

Tjhooo!! Du har också kärringblommor!
Tack - nu känner jag mig plötsligt inte så tråkig längre. Har DU Penséer, kan jag med.
;)
Och: Tjohooo igen!
Idag fick jag äntligen tag på nya numret av Mama! Vilket fint reportage! Jaså; avhoppad maskiningenjör?? Intressant.
Min egen entré på det tekniska planet, innebar att jag valde fyraårig teknisk linje på gymnasiet. Valde det ENBART p g a alla snygga grabbar som fanns där...
Bröt ihop runt jul när teknologiläraren lade fram en mutter på katedern och bad oss rita av den i genomskärning. Tillbringade följande jullov med att läsa in konst- och litteraturhistoria, spanska & naturkunskap - allt för att kunna byta till samhällsvetenskaplig linje på vårterminen...
Idiot.

http://livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

22 april 2008 18:12

Nu har jag oxå sett er i MAMA! Vad fint! Vad
bra! Vad inspirerande! Förstår om du är stolt! =)

Härligt att läsa att våren börjat nalkas i dina trakter oxå. Det är konstigt vad energi man får, ellerhur?!

Ha det gott!! Kram!

http://pantarholmskajen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

22 april 2008 18:31

Charlotte: Nja, inte modig, snarare snååål! ;D

Synne:Ja, det där med klockan funkar så himla bra!!! Är så glad att jag kläckte den idén! Och att han anammade det!!!

Rosalucia: Vad "roligt" att fler änjag fastnar i geggamojja ibland. Det hjälper faktiskt att höra fler!!! Njae ,listorna förmår mest bara stressa mig. Vänta bara ut smeten den blir lösare med tiden. ;D

Mynta: Penséer, pelargoner, pioner och dahlior hade min mormor och jag kommer ALLTID att ha det i mina krukor och rabatter! Jag vill bli (hrmhrm ÄR) en riktig TANT!!!!
Jo, det var tvära kast...men ack så rätt! Tur att jag upptäckte det så att jag inte gick fyra år och sen förtvinade på ett maskinkonstruktionskontor någonstans i Västerås eller Linköping...ritandes nån flygplansmotor eller annat trååååååkigt!

Johanna: Tack snälla du!!! Jo, våren kommer nog, men ni där söderöver skulle nog frysa och oja er!!! ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards