Direktlänk till inlägg 19 augusti 2007

Sista helgen på sommarlovet!

Av Persilja - 19 augusti 2007 06:26

De sista skälvande timmarna av sommarlovet!

Så fort det gått!

Äldste sonen skulle absolut vara uppe så länge han ville i natt. (Jag vet inte vilken tid han lade sig.) Han var väldigt bestämd i frågan och bara tanken att han skulle lägga sig tidigt för att träna inför idag- då han måste komma i säng i vettig tid- kändes löjlig att ens föreslå.

Imorgon börjar sonen åka buss till en skola längre bort.


På fredagkväll åt vi räkor. Det var länge sen och det är bra för barnen att träna att skala dem. Köpte oskalade också för säkerhets skull. (Som ju bara smakar salt.)

Igår åkte vi till Piteå.

Som alltid vid våra senaste utflykter utspelade sig hemska scener i bilen. En nybliven tonåring och en förpubertal elvaåring som inte hade ett dugg lust att åka bort just då och just dit och absolut inte med oss. Elvaåringen kom i gnällsjälvsvängning.Jag kan inte hålla truten heller. När han ökar nivån på hemskheterna han säger för att jag inte reagerar så reagerar jag till slut. 

Och så är grälet igång. 

Ungefär tre mil bort från Luleå infann sig lugnet och hätskheten lade sig.

Jag visste av erfarenhet att han skulle till och med vara glad innan Piteå. 

Tänk om man lyssnade på dem! Lät dem få sin vilja igenom. Då skulle familjen ALDRIG göra något tillsammans. De vill aldrig göra några utflykter längre. Men än så länge kan jag tvinga med dem och jag vet ju att de finner sig och har skoj. Det är bara att det hör till att klaga. Det är en naturlag.


I Piteå blev vi bjudna på lasagne och sallad och efterätt. Allt var himmelskt gott.

11-åringen som klagade så bittert innan vi åkte var helt salig. I Luleå finns en skatepark med ramper och grindar och boxar, men i Piteå finns en stor pool att droppa från och svinga runt i åttor i. Med skateboard då. Jag förstår att han njöt.  

Jag, som fick köra hem med ett släp ved som vi fick, och dessutom stigit upp halv sex med Pommac slocknade i soffan vid halv tio tiden.

Obegripligt för min äldste son som vill använda så mycket av natten till annat än sova. 

 
 
IT-mamman

IT-mamman

19 augusti 2007 08:52

Mmm, så gott!
Så du tycker lovet har varit kort? Jag tycker det har varit låååångt. Om jag skulle bli utbildningsminister skulle jag nog driva igenom ett kortare sommarlov. Sluta terminen senare på sommaren och börja skolan senare i augusti. Sen lite lättare skolvecka under terminerna istället. Men då blir jag väl hudflängd, så det är bäst att jag är en gräsrot och ingen minister.

http://itmamman.wordpress.com

 
helga

helga

19 augusti 2007 10:15

Ja, det där känner man ju igen. Ungdomar...Vad kul att ni fick trevligt till slut!! Hi hi!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

19 augusti 2007 10:43

IT:ministern(med skolfrågor på agendan):Jo, det har varit låååångt och härligt och jag har många gånger tyckt det varit fööör långt och längtat tills det ska ta slut så man får arbetsro, men alltid sista dagarna känns det likväl som att det varit kort. Hur fixar ministern det?

Helga: Tur att det inte bara är mina surpuppor!

 
Bloggblad

Bloggblad

19 augusti 2007 11:36

Roligt ord: gnällsjälvsvängning. Jag förstod precis....:)
Jaså it-mamma tycker att lovet är långt... men vänta tills barnen är utflugna och man får rå sig själv... då blir det en helt annan njutning.

http://www.bloggblad.blogspot.com

 
kicki

kicki

19 augusti 2007 12:15

Räkor, mums..i detta huset kan ungarna rensa räkor, istället är det gubben...träligt, kan vi inte köpa skalade...jag tycker att det är mysigt med att sitta och skala...tror han är lat...
Hoppas du får upp ungarna nu imorgon...kan tro att det är spännande för dem...
Ha de gott.Kram från kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

19 augusti 2007 14:44

Bloggblad: Kul att du fattade mitt hemsnickrade ord! Rå si gsjälv, hette det så? Aldrig provat, eller jag har ett svaaaagt minne...

Kicki: Men du som är så snäll skalar väl dem åt din late man? haha!

 
kicki

kicki

19 augusti 2007 14:59

Nej riktigt så snäll är jag inte, han får då vara utan om han inte orkar själv..han kanske har skalat med sin hastighet 3 st när jag rensat 23 ...sånt är livet...
kramen kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Maria-JAg blommar

Maria-JAg blommar

19 augusti 2007 21:28

Gräl och gnäll hör väl helt enkelt till familjelivet...men det vore ju roligare och enklare om det inte var så...

http://jagblommar.blogspot.com

 
IT-ministern

IT-ministern

19 augusti 2007 23:07

Å jag tackar. Utsedd till IT-minister.
Det var en mycket bra fråga. Jag ska genast tillsätta en utredning och besvara frågan om ett år när alla papper är klara.

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards