Direktlänk till inlägg 6 augusti 2007

Hota dina växter så växer de fortare!

Av Persilja - 6 augusti 2007 23:03

Har nu dragit upp 2789 brännässlor (eller fler) och lika många vildhallon. Jag har fritagit vinbärsbuskarna. De är befirade. Mina armar och ben bränner som eld. Det stramar i huden. Men borta är nässlorna.

En del av dem satte jag i ett vattenbad. Där får del ligga i en vecka och dra. Sen slänger jag nässlorna och tar en del nässelvatten och 10 delar vatten och vattnar med. Perfekt gödning! Sen kan man spä ut det dvs fylla på vattenbadet flera gånger. Bra att nässlorna går att använda till något. (Soppa kan man bara göra på späda nässlor.)

Solen har gassat idag-. Blommorna har öppnat sig mot solen. 

Det är nu man får lön för mödan. Att gå runt i trädgården och inspektera planteringar är så härligt. Allt arbete man lagt ner betalar sig plötsligt.  Att ha trädgård är det roligaste som finns!

Min yngste son har idag gått och myst och upptäckt tjusningen med trädgård. "Vad coolt! Vi har körsbär, jordgubbar, vinbär, tomater. Man kan ju äta det vi har i trädgården!!!" utbrast han. Jag visade då gräslöken, persiljan,  och hallonen också. Han visade äkta intresse. Jag passade på att ge honom ett uppdrag. Han får sköta om tomaterna i växthuset från och med nu. Vattnas varje dag har jag sagt. Och så kan du gulla lite med dem och prata med dem. Han log lite pillimariskt och stegade bestämt in i växthuset. Ställde sig framför en kruka med tomater och sa högt:

"Nu växer du annars får du göra lumpen i sex år!"Och sen sa han: Om du inte växer lite fortare blir du ketchup!"

Hurra, vad skoj  med en trädgårdsintresserad till i familjen. Ja, 11-åringen har ju grävt en rabatt, så det finns ju flera.

Jag tror det är viktigt att barnen får njuta av trädgården. Äta av det som går att äta av, vattna, plocka blommor. Rensa ogräs och annat tråkigt trädgårdsarbete tycker jag man kan låta dem slippa, iallafall om man vill att de ska upptäcka glädjen med trädgård.

Här kommer en bild särskilt för dig IT-mamma

Visst är det väl en knopp? Jag tror att plantan trodde det var vinter första veckan när den kom hit från dina sydliga nejder och sen trodde den kanske att det gått en  hel vinter och bestämde sig då för att blomma. Eller?

Eller så är det mina extremt gröna fingrar som lockat fram den...hehe!

Eller så kanske du skickat en "gamling"?

Fin är den iallafall och söt. Den där knoppen är inte mer än två cm ungerfär. Yttepyttig!


 
 
Steffe

Steffe

7 augusti 2007 00:22

Haha, känns som ni kan skörda tomater stora som vattenmeloner strax.

http://lyckligpappa.blogspot.com

 
MAria-JAg blommar

MAria-JAg blommar

7 augusti 2007 08:11

Jag ska prova med det knepet...hot alltså!
Måste nog blogga om det lilla som har hänt i min trädgård snart på blomfronten, kanske senare idag...
Sedan har vi ett stort grävprojekt som snart är klart så det ska jag blogga om då...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

7 augusti 2007 09:23

Steffe: Jo, det kan nog bli finfin skörd!

Maria-jab blommar: Låter spännande.

 
kicki

kicki

7 augusti 2007 18:19

Vilken fin bild du tagit på blommorna och stolen, som ett vykort...och dotter med dockan är ju bara för söta, alldeles rosa över ögonen...huj vad jag längtar efter den tiden mina ungar var små...då vilade inga lessamheter...
kramis kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
IT-mamman

IT-mamman

7 augusti 2007 20:06

En bild till mig!!
Jag är hedrad. Och sicken söt knopp. Den kan bara ha frammanats av extremt gröna fingrar. Eller chockats av att ha hamnat i nordliga Sverige. Vad kul att din 11-åring har upptäckt trädgårdens roligheter! Vem säger att man måste vara tråkig tant för att tycka det är kul? Tänker på vad vår mellankille sa till grannen när vi hade flyttat hit för fyra år sen: "Vet du vad vi har i vår trädgård?" Grannen blev verkligen nyfiken och frågade: "Nej, vaddå?" Och fick svaret: "Mat!"
Det är fascinerande att kunna gå runt och äta här och där: Oj, några smultron under en buske!, lite körsbär, några salladsblad att mumsa på. Skönt med trädgårdar där barnen får njuta! Det kallar jag miljötänk!

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards