Direktlänk till inlägg 11 juni 2007

Hur svär ni människa?

Av Persilja - 11 juni 2007 09:07

 Obs! Innehåller massor av svärord och annat! Varning!

Måste skriva ett inlägg om fula ord. Det är så intressant vad vi måste ta till när vi blir riktigt arga.

För en del räcker det med någon stillsam ed medan andra måste ta i från fotknölarna. Och även om en del använder färre ord kan de få in mer ilska i de få orden.

Min äldste son säger med mycket sammanbitna tänder och massor av ilska som pyser ut så att det nästan ryker ur den lilla öppningen i munnen:


KÅ-U-KÅ!!!


Min mellanson säger eder och förbannelser i flera minutrar så att jag alltid till slut säger åt honom för att jag inte står ut en sekund till. Han går dessutom omkring när han svär så att spridningen ska bli så effektiv som möjligt. Hans favorit svordom är att sätta "anus" framför det han är arg på.

Anuströskel sa han igår när han stötte tån i tröskeln. Fast nu var jag då rakt för censurerande. Så här sa han mera:

Helvetesjävlaskitknullande AAAAANNNUUUUSSStröskel!!! (Och sa var för milt; han skrek!)

Hrm, 11 år.

Jag skäms!


8-åringen skriker mera och använder mycket fan och jävlar men inte värre än så. Däremot måste han alltid ha en syndabock och jagar den skyldige tills han fått ge utskällningen till rätt vederbörande. Oavsett om det är en vägg han slagit handen i eller lillasyster som slarvat bort något. Väggen måste obönhörligen straffas med ett slag som antagligen gör LIKA ont som det som orsakade vreden. Och om lillasyster eller annan person gjort något måste de under alla omständigheter stå till svars för sin handling och få en rättmätig utskällning. Förarbetet kan ta lång tid i anspråk. Han skulle kunna bli brottsutredare som vuxen.


Dottern, sex år, är (som alla syrror?) en skvallerbytta. Måste alltid rapportera till mor eller far eller bror om oförätter hon utsatts för och så ska underrättad myndighet komma med erforderlig tillrättavisning...


Själv är jag nog skyldig till äldste sonens svordom-även om jag svor tyst tills de var ganska gamla tills jag en dag inte kunde hålla tyst längre utan vrålade:


QUUUUUUUQ! rakt ut och efter det blev det förstås direkt en efterapning. Men den har inte funkat för alla, den svordomen. Bara för äldsten. (Stavningen bara för att inte locka hit googlare.)

För mig är det märkligt effektivt att säga QUQ. Det räcker liksom ofta. Men jag tar bara till det vid "högtidliga" riktigt jävliga tillfällen. Annars funkar helvetesjävlaskit rätt bra till vardags.


Min man är den som är mest belevad i denna sjörövarsamling. Han är mer högdragen och överlägsen vid sina utbrott vilket är mer irriterande än någon kan tro. Han kan locka fram den mest svartmuskiga svavelosande sjörövarbuse ur mig bara för att han är så "aristokratisk". Grrrr, vad det kan reta upp mig när han behåller lugnet eller ännu värre ger mig tillrättavisningar när jag svär. Men han kan han också. Han involverar svordomarna i sitt vardagsspråk istället och säger ofta fyfan vad gott eller jag är så jävla mätt eller så vilket jag tycker är lite fattigt. Det finns så vackrare ord att sätta framför gott och mätt...

Men vi äro alla olika under solen.


Nu vill jag hemskt gärna höra vad ni tar till när ni känner att det behöver osa ut lite ilska eller frustration.


 
 
Pippi

Pippi

11 juni 2007 09:42

*fniss* Jag tillhör nog en blandkategori av mellansonens och den yngste sonens agerande. Hu. Inget jag är överdrivet stolt över, men när sinnet rinner går det liksom inte att hejda. Fast jag testar med lite profylaxandning nu ;) Djuuuupt andetag, andas iiiiiin *sniiiiif* - andas uuuuuuut *pfeeeeew*... SEN - om jag fortfarande är lika heligt upprörd så får jag mitt utbrott. Fast profylaxandningen gör dem lite mildare, skillnaden är att jag får huvudvärk istället ;)

http://pippi.blogg.se

 
kicki

kicki

11 juni 2007 09:50

Oj va jag har skrattat åt detta inlägg, fått en massa dechavo (vet inte hur man stavar) Detta med anus det kommer jag ihåg, det användes flitigt till allt, och sen det kvinnliga könsorganet på slang som börjar på f.... det var också ett ord som användes ofta...själv använder jag mest jäkla skit tror jag...konstigt varför man skall blanda in så många dumma ord...men det hör liksom till, undras om det har varit så för ex 70 år sedan också...
Nej ut i solen nu..imorgon skall den försvinna har jag hört...iallafall här i Värmland...
Ha det så gott och krama om den lilla prickiga tjejen...
kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
maria

maria

11 juni 2007 10:00

Jag håller med såå... Svordomar ska hållas till de där mer "högtidligt" tradiga situationerna när allt går åt skogen.

Jag har mycket svårare för det din make gör, svär i vardagen...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Åsas kammare

Åsas kammare

11 juni 2007 10:41

-Pickolaflöjt!! Kan det bli när jag är lite halv-irriterad annars är det mest de vanliga svordomarna...

http://asaskammare.blogspot.com

 
Ozzy

Ozzy

11 juni 2007 11:30

Min favvosvordom är rätt och slätt KUKEN. Bara sådär. Man kan säga det lite skojigt också om man är lite småsur bara. Kykkeeeeen. Jag är nyfiken på vad min kära svägo it-mamman kommenterar på det här. Hur svär troende människor? För de måste ju också ha ett starkt behov av att uttrycka vrede och irritation. Förrrr...varingsutrymme? Jääää...rfälla? Faaaa...st nu är jag arg?

http://clownozzy.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

11 juni 2007 14:04

Jag har aldrig lärt mig att svära ordentligt. Det blir mest "SKIIIT!" vilket också fungerar. Barnen är heller inte ärvt något naturligt svordomsspråk, så 11-åringen säger sånt som "Bakdel!" och tycker han är väldigt cool då. Men om livet är riktigt, riktigt pissigt, kan även jag häva ur mig en svordom av sällan skådat slag.

http://itmamman.wordpress.com

 
skogsfrun

skogsfrun

11 juni 2007 15:47

skogsfrun osar bränt som en gammal skogshuggare det är djävlar anamma inga fisiga könsord här inte! ;)

http://barasaras

 
Ewa

Ewa

11 juni 2007 16:45

Järnvägars! Skit ner sig!
Det är de två vanligaste uttrycken. Är det riktigt illa så lyckas jag nog åstadkomma ett "jävla fan också".

http://ewas.blogsome.com

 
anneli

anneli

11 juni 2007 16:59

Min favorit är min makes. Han blir sällan arg. Men när han blir det så kan han drista sig till att skrika HOPPA OCH SKIT!

http://www.getholmsgatan.bloggagratis

 
jessica /TPB

jessica /TPB

11 juni 2007 17:35

Jag svär ganska milt jag...

Jag säger fitta ofta, det har blivit så det sista.
Annars gillar jag "bajs", "attans rabarber" och "Nejje!"

http://blogg.aftonbladet.se/8618

 
Gittan

Gittan

11 juni 2007 19:55

Halkade in här och måste tala om att jag håller med Ozzy. Kuken är ett superbra svärord!

http://kastrullerna.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

11 juni 2007 22:35

Oj Ozzy, jag såg inte att du riktade en fråga till mig! Men jag har ju svarat på hur jag svär eller inte svär. Och ja, jag tror och förväntas inte svära. Men jag bryr mig inte om förväntningar. Det värsta jag vet är när nån svär och sedan ber om ursäkt, bara för att jag skulle ta illa upp. Hallå, vem tror de att jag är?! Klart jag inte tar illa upp. Tycker bara att svordomar är otroligt fult och varför ska man då behöva svära. Men Svägo, du kan ju fråga mig nästa gång vi träffas om du går och undrar över nåt mer! :-)

http://itmamman.wordpress.com

 
Lisa

Lisa

11 juni 2007 23:34

Jag svär bara här i din blog. Den är som ett andhål för mitt annars så prudentliga jag. Mitt verkliga jag säger på sin höjd jädras eller hellgona.

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

12 juni 2007 08:57

Tack för alla svar på min undran. Inser att vår familj nog måste tvätta munnen med tvål! Hu! Fast det visste jag innan.
Men vi är snällare än vi låter. Bakom all smuts finns skinande rena hjärtan! Haha!

 
Kaffeflickan

Kaffeflickan

12 juni 2007 11:58

fanihelvetesjävlaskit
lite fuck blir det också
allt jag kommer på, i en följd, alltså.
fast jag undviker f*tta, k*k.

http://timelessrooms.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards