Direktlänk till inlägg 19 april 2007

Vägra köpa skittidningar!!!

Av Persilja - 19 april 2007 17:10

Som av en händelse visar media, i form av Aftonbladet och Expressen, sitt fula tryne så fort jag skrivit mitt förra inlägg.

Jag vägrar att länka till dessa tidningar som inte har ett uns moral eller värdighet. Men på båda tidningarna visar man den man som sköt ihjäl en hoper människor på en skola i USA. Han har tydligen filmat sig själv när han gjort det. Och MEDIA nappar direkt. Som svultna vargar kastar de sig över godbiten. Sliter och biter och stänker blod omkring sig. OJ, vad många lösnummer de ska sälja idag!!!


Jag mår illa.


Är det någon som tänker på offren och dess familjer när de sitter och frossar i den tragiska händelsen?


Har inte vi som köper tidningarna ett ansvar?

Så länge vi köper skiten kommer den ju att fortsätta i samma stil.


Endast om VI slutar köpa kan vi ju visa vad vi tycker.

Fast sorgligt nog tycker inte alla att detta är osmakligt. Även läsaren blir avtrubbad precis som den som skriver.


Ikväll sitter nog många bänkade framför TV:n för att få se om det bjuds på en filmsnutt på det hemska. Jag förmodar att den där filmsnutten finns på nätet också. Undrar vilka nyhetsprogram som visar skiten. Som ställer upp på en sjuk människas påhitt. Hur många får en idé att göra samma sak???

Fyfan!!!


ÄR det jag som är en morlatant eller finns det fler som reagerar?







 
 
maria

maria

19 april 2007 17:31

Persilja min vän!

Inte är det bara du som reagerar...
Jag har inte köpt eller läst dessa kvällstidningar på över 20 år.

Faktum är att i butiker som saluför tidningar med företrädesvist lättklädda (läs nakna) kvinnor alldeles vid allt godis där barn går och plockar sitt gott så brukar både jag o min man plocka undan dessa och gömma dem under tidningsställen. Jag undrar vad tidningsplockarna tänker, vi kommenterar ganska högt vårt ogillande i kassorna oxå. Vi har genom detta fått ett flertal butiker i stan att sluta sälja dessa...

Under en lång period bojkottade jag även H&M, mest på grund av att de saluförde string, B-H:ar i en vuxetbetonad utformning för allt ifrån ett par år gamla barn och uppåt, jag gillade inte heller deras typ av reklam... I uppsala var det alltid ett gäng som sprayade över dessa reklamaffischer när de kom upp... Det är fortfarande högst sällan jag handlar på H&M...

Det är väl så att det kostar på att leva som man lär och att det många gånger är motigt men det är nog enda vägen för att få resultat. Man kan ju faktiskt välja men många lever som om det inte finns ett val...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

19 april 2007 17:43

Jag tror tyvärr att din sort är ovanlig. Jag köper inte heller dessa hyenetidningar. Men i inlägget använder jag "vi" för att inte stöta bort ev. läsare. (Det är lättare att ta till sig kritik om man känner att man inte blir attackerad av en "motståndare".)
Varför MÅSTE kiosker och videobutiker ha porrtidningar och porrfilm???
Varför finns det inga kioskägare eller vidobutiksägare som tar ett eget ansvar och avstår från att sälja sånt. Skulle jag ha en kiosk skulle jag avstå. Vad bra att ni gömmer dem!!!
Skönt att någon vågar!!!
Själv är jag alldeles för "snäll" i negativ mening för att göra sånt.
Mer civilkurage åt mig och andra!!!

 
Hundbiten

Hundbiten

19 april 2007 17:53

Håller med dig fullständigt!! Vägra köpa dessa skvallerblaskor, enbart fullproppade med sensationsjournalistik! Blä!

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
maria

maria

19 april 2007 18:14

Persilja!

Jag tror att man ibland måste våga fråga. Det slog mig nu när du talade om porr i videobutikerna att en videobutik i stan (den har tyvärr slagit igen) hade ett särskilt rum för porrfilmerna så de som skulle ha det var tvungna att gå in i ett separat rum i butiken. Det var bra tycker jag för då slapp de som inte vill ha med det att göra ha det...

Jag vet, jag använder oxå i regel "vi" när jag "agiterar"... Jag använder mig oxå ofta av motsägelser såsom: du har en kille/tjej som tycker att det är helt ok med alla dessa tidningar och porr är ju livsnödvändigt då vänder jag på det och bara konstaterar att: F-n vad flott av dig då spelar din tjej/kille med i nästa p-rulle som kommer då eller tänker hon/han vika ut sig, nej, det var väl dotter/son din som skulle ställa upp och dela med sig av sig själv lite eller? haha De blir i regel skitförbannade och tycker att det är väl ändå inte samma sak och jag brukar mena att: Vaddå du får väl lov att dela med dig av ditt eget när du vill bruka andras. Det brukar gå några dagar och sen brukar de flesta fatta poängen och börja fundera på allvar. Jag gillar deras reaktioner, hur de tittar på mig med avsmak och hur jag inom mig kan tänka att den avsmaken kan jag se på dig med om jag vill men jag försöker ge dig en chans att tänka till. Snacka om att man är lite morbid som gillar att förfära folk sådär...

Något som kan vara jobbigt när man säger sig ogilla tex porr är att alla tror att man har problem med nakenhet eller sex och det är ju så sjukt, det finns egentligen inget sexuellt med porr i alla fall inte om man värderar sex som något som två vill för att de hyser en viss form av känslor för varandra...

Nä, herre, vad jag gick igång, detta blev ju närapå ett helt inlägg... Säg åt mig att hålla truten Persilja!!!

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

19 april 2007 18:19

Nej, sluta inte för all del! Det är väl härligt när det pågår lite "debatt" på kommentatorsidan. Kan ju vara skoj att testa hur mycket man kan skriva i kommentaren! Haha!
Jag blir så glad när någon kommenterar mina allvarligare inlägg också! Ibland kan de bli helt okommenterade och då blir man lite ledsen-tänker att det bara ska vara skoj och glam för att gå hem. Precis som i mediesnurret. Bloggar är ju lite av en egen medievärld...

 
Hundbiten

Hundbiten

19 april 2007 19:42

Sluta ALDRIG med dina mer allvarsamma inlägg. Jag läser dem, lusläser dem, tycker du har så mycket positiv energi i dem, även om det är ämnen som inte är positiva i sig!

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

19 april 2007 20:03

Tack Hundbiten! Hade det funnits en hjärtesymbol hade jag satt dit en NU! Men här får du två halva hjärten istället som du kan klippa och klistra ihop! ?? Puss!

 
Annis

Annis

19 april 2007 22:01

jag tycker kvällstidningarna är värre än hänt i veckan....riktigt vidriga ibland, vad driver oss att läsa dem???

http://www.annis.blogspot.com

 
Pippi

Pippi

19 april 2007 22:24

Jadu... Ibland gillar jag deras korsordsbilagor ;-)

Allvarligt talat så finns det hur mycket som helst att vara kritisk emot, det var ju som vid tiden för Estoniakatastrofen... Det var då jag slutade köpa den ena av kvällstidningarna. Den andra orkar jag liksom inte bry mig dess mer i. Det är så få saker som har ett nyhetsvärde i den.

Kommer också att tänka på den rosa sportbilagan... Kantad av diverse 071-nummer (typ) med sexanknytning. Varför, liksom? Jag blir ledsen av att tänka tanken att det bara handlar om pengar, men samtidigt tror jag att det är så.

När det sedan kommer till vilken typ av nyheter som säljer så är människor rätt vidriga. Vi är rätt ointresserade av goda nyheter, dem är det lätt att bara bläddra förbi (jaja, men vad kul att h*n var så lyckligt lottad då) medans vi mer än gärna frossar i andras olycka. Kanske får det oss att för en stund känna tacksamhet och lycka inför den egna tillvaron för att det inte var vi som drabbades?

http://pippi.blogg.se

 
Ingen bild

Dubbelörnen

19 april 2007 22:40

Du får absolut inte sluta med dina allvarligare inlägg!!! Det är bara det att det även kräver lite mer av oss som läsare, lite längre utlägg o ibland så har man inte den tiden...

Jag avskyr också dess kvällblasker... Skandaler, skvaller o icke-nyheter... Jag kommer ihåg en tid då de faktiskt var morgontidningarnas förlängda arm, skrev NYHETER...fast självklart med löp som sålde... Men så för ett antal år sedan så hände något o kvällstidningarna blev Se o Hör o Sv Damtidnings förlängda arm...

Jag hatar dessa dokusåpor, Big Brother var väl värsta exemplet. Kommer ihåg när sonen var runt 11-13 dessa dokusåpor härjade, Big Brother, Baren ...ALLA snorungar tittade på dem, fattade inte hur föräldrarna kunde tillåta detta. Hemma hos oss var det totalförbud!!

Totalförbud var det även på alla slags våldsspel på Playstation. Jag läste på nätet alla recensioner om alla spel (!). Följde alltid med sonen till spelbutiken, talade med innehavaren o kollade om blodiga, våldsamma spel. Ibland gick sonen fram o frågade om något spel o killen svarade att du kanske skulle gilla det men jag vet att din mamma inte skulle tillåta det...;) Försökte samtidigt förklara varför jag ville han skulle välja andra spel... Det slutade tack o lov med att han ratade dessa skitspel o sedan när han fick spela vad han ville... Ja då var det inte ens kul längre...*skrattar*

Tycker vi som föräldrar borde ta ett större ansvar över vad våra barn gör, ser, spelar osv... Allt kan inte skyllas på samhället...

OK tillräckligt långt utlägg... Godkänt min favvis persilja??!!!
PS Uppskattar även dina kommentarer inne hos mig ;)
Kramar

 
Barbro

Barbro

19 april 2007 23:07

Håller fullständigt med dig Persilja, har slutat köpa tidningarna men min man har Aftonbladet som ingångssida på Internet och därför ser jag många gånger rubrikerna. Jag skulle skämmas som en hund (!, alltid undrat om hundar skäms...?) om jag jobbade som journalist på dessa tidningar. Undrar vad de säger till sig själva för att försvara sina attacker och personförföljelser? Hur kan de leva med sig själva? Vad säger de till sina barn? Det måste vara helt samvetslösa människor... hittar ingen annan förklaring? Men nu ska väl inte jag vara lika fördömande som dem.... De kanske har pms på permanent basis???? Gillar dina funderingar coh känner igen mina åsikter!

http://www.barbros.blogg.se

 
Ingen bild

Hundbiten

20 april 2007 06:30

Klipp, klipp, limma, peta... Åh! Tack! Det blev jättefint!

 
Ingen bild

Persilja

20 april 2007 07:41

TACK! för alla härligt långa kommentarer! Tack för de korta också! haha!
Ni har alla så rätt!
Och om vi föräldrar själva inte köper eller ser på all skit så är vi ju bra förebilder. Jag vägrade robinson när det kom men "straffet" blev att man inte hade nåt att prata om på kafferasterna-alla pratade om det. Och ibland undrar jag om jag är den enda i Sverige som intte vet vem "naken-janne" är. Har lyckats hålla mig undan. Men när t o m svt:S kanaler pratade om honom som ett "begrepp" då började jag undra om jag missade nån viktig samhällsutveckling???
Och nej!!! Fyll inte i min kunskapslucka. Jag vill verkligen inte veta nåt. Jag klarar mig så bra med att ha hans namn i minnesbanken.

 
Esters mamma

Esters mamma

20 april 2007 08:59

Jag håller med Dubbelörnen om kommentarer på *allvarliga inlägg*. Det kan vara svårt för vissa att överhuvudtaget sätta känslor på pränt och då är det lättare med små roliga saker som man använda alla smileysar på... men det finns ledsna såna också :-(
Jag tycker du är så bra att läsa och det är ju blandningen på din blogg som är perfekt, lite tokigt, lite roligt, lite vardag, lite fest och sen som grädde på moset dom allvarliga bitarna. Som livet självt!
Fortsätt och skriv och ändra aldrig på dig, du är bäst ----;--@

http://estersmamma.blogg.se

 
IT-mamman

IT-mamman

20 april 2007 11:17

I hate those papers! Min syster jobbade ett tag på en av dessa skruttidningar. De kollade med chefen vilka händelser de skulle skriva om. Ett överfall som skett i stan, valde chefen att inte låta komma ut, eftersom "det bara handlade om en invandrare som råkat illa ut och ingen affärsman", vilket han först hade trott. Hon jobbar inte där nu. Om jag säger så.
Och det här med dödsskjutningar är tragiskt, men det är också tragiskt med alla som dör i Darfur. Fast det säljer inte lösnummer.

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards