Direktlänk till inlägg 16 april 2007

Saxofonbjörk.

Av Persilja - 16 april 2007 09:12

Det ni ser på bilden hör inte till guldkornen och det jag kommer att sakna. Varken trädet, snön eller hotellet i bakgrunden.

Men jag tänkte för alla er som inte varit norr om Östersund (nån som känner sig träffad?) kan jag visa hur en björk ser ut strax innan växtzonen "ovan trädgränsen". (Det finns alltså en zon där inga träd växer, bara tåliga tundraväxter...och det är inte särskilt långt härifrån.)

Detta är en s.k saxofonbjörk! Så ser i princip alla björkar ut här. De klarar inte av att bli raka. De krummar i snålblåsten...och iskylan...

Om björkarna som är så livskraftiga ser ut så här, hur tror ni då att vi människor som lever här skulle se ut om vi inte hade centralvärme och väggar och tak...

Skulle man inte funnit järnmalm här för drygt hundra år sedan hade inget samhälle legat här. Det klimat som bjuds här är inte människovänligt. Men bara en mil neråt, närmare bestämt Jukkasjärvi, där det berömda ishotellet ligger, där är det genast lummigare och björkarna förmår stå raka. Där blir det betydligt varmare på somrarna. (Och kallare på vintrarna...) Kiruna stad ligger uppe på ett berg.

Och det är väldigt öppet runtomkring. Runt om i vilken riktning man än tittar ser man höga fjäll i fjärran. När jag nyss flyttat hit kände jag mig instängd av bergen. Det gör jag vissa stunder fortfarande. Men de som är födda här tror jag känner sig trygga vid åsynen av bergen.

Jag är uppvuxen vid havet. Havet leder någon vart. Det stänger inte in. Sån är min känsla...

Jag är så glad att jag snart ska bo vid havet igen. Dock inte så nära som Elisabet, lyckliga kvinna, men jag kommer ändå att kunna gå ner till vattnet och doppa tårna i havet. Om jag har lust.

När det inte ligger is på förstås. Men då kan jag ju gå på havet!!!

 
 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

16 april 2007 09:42

Så kargt o så tufft men samtidigt en urkraft som trots allt vägrar ge upp, växer, blir grön varje år o som ändå består...

Den vackraste midsommar jag någonsin firat var en midsommar uppe i Björkliden. Den (enda?) midsommaren då det var 22+ o strålande sol, vandringar på fjället på dagarna o så denna underbara midnattssol... Jag glömmer aldrig den helgen...

Kan nog se tjusningen i detta... men då bara i små bitar... inte heltid, 365dagar per år...

Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

16 april 2007 10:13

Jag har faktiskt bara varit i Kiruna en gång, kanske två. En av dom gångerna så åt jag frukost på hotellet. Tror inte att det var så speciellt för jag har inga minnen av det alls, förutom att jag vet att jag gjorde det.

Jag tycker om berg med skog på, fjället är fint men det är för stort precis som havet.

http://estersmamma.blogg.se

 
IT-mamman

IT-mamman

16 april 2007 10:35

Jag känner mig träffad! Men jag kanske ska haka på svärmors förre sambo, som ska till Kiruna i sommar. Två dagars bussresa.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

16 april 2007 10:50

Dubbelörn: Det var faktiskt ganska normal väderlek då,den midsommaren. Enda riktigt kalla midsommaren jag varit med om var då min dotter kom till världen. Midsommarafton 2000. Tio grader varmt, inga löv på träden. Snön hängde i luften.

Esters mamma: Woaw! Två ggr!

IT:mor: Kära vän! Åk inte hit för allt i världen. Inte på sommaren iallafall. Det finns inget att se utom en midnattsol...
Nej, åk till Luleå istället. Där är det midnattssol några dygn och väldigt vackert och varmt på sommaren. Där kan du se en annnan slags skärgård. Men myggen...
Kan det vara att han aldrig blivit biten förut? Såna där bulor brukar många barn få första gången de blir stungna. Sen vänjer sig kroppen. Eller finns det rent medicinskt nåt som heter myggallergi???
Men du-förvarna exet till svärmor att han nog inte får se särskilt mycket, två dagars bussresa ger kanske en timme i stan...(om det är totala resans längd?)
Fast en timme räcker gott för att se en saxofonbjörk, ett skabbigt konsum och persiljas exboning...

 
Esters mamma

Esters mamma

16 april 2007 11:05

ok, jag erkänner. jag har varit i kiruna 4 gånger. dom två gångerna jag skrev + 2. Vi åkte till fjällen för att fiska så jag var där innan flygturen och efter x2. Har däremot aldrig varit där på vintern, till Jukkasjärvi en vinter på kurs. Då var inte ishotellet byggt än så det måste har varit tidigt på säsongen. Räknas Gällivare? Där har jag varit några fler gånger...

http://estersmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Kaffeflickan

16 april 2007 12:42

Vart flyttar ni?

 
IT-mamman

IT-mamman

16 april 2007 17:53

Två dagar dit och två dagar hem tar det allt. Och ex-sambon är nog glad att bara komma ut. Han är en infödd Orustbo som talar sån dialekt som jag knappt förstår. Lämnar sällan ön om jag säger så. Hur ska det bli i Kiruna då? Han får köra teckenspråk. Han ska ner i gruvan tror jag. Och fint behöver det inte vara. Han kommer att njuta av alla minnen i resten av sitt liv.

http://itmamman.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards