Direktlänk till inlägg 5 april 2007

Bloggtankar...

Av Persilja - 5 april 2007 23:18

Elainas kommentar i mitt förra inlägg fick mig att fundera över detta med beständigheten i denna dagboksform. Här har man äntligen kommit sig för att börja pränta ner sina dagar och så kanske allt försvinner vid en datorkrasch...
Är det någon av er som gör backuper på era bloggar. Eller printar ut dem och gör papperskopior av dem?

Tänk, hade det här varit mätdata till nån truck som går nere i gruvan eller andra tekniska data hade det varit rutin att ta en backup varje kväll.
Men vem bryr sig om ett år om de tekniska värdena finns kvar på nån provkörning...
Däremot kommer jag ju att kunna gå tillbaka och läsa om hur och när mitt liv förändrades, hur jag tänkte och vad barnen sa och gjorde. Betydelsefulla saker!!! Om det finns kvar!?
Allvarligt, är det någon av er andra bloggare som gör något åt detta? För inte är jag så säker på att detta finns kvar i burken om några år. Hur sparas det? På nätet? IT-mamman-du som vet lite tekniska detaljer efter utbildningen i Gävle eller vad det var...kommer detta att lagras i cyberrymden oavsett vilken dator jag har??? Oavsett om just denna burk brinner upp???
Tell me please!
Men det känns ju totally omodernt att skriva dagbok i en bok med penna. Bisarrt! Vem ska då komma med roliga kommentarer och betraktelser? Nej, detta med bloggande är ju helt suveränt! Genialt!
Det för iallafall mig framåt på ett helt annat sätt än innan. Jag kan inte fatta hur jag benade upp mina tankar förut.

Godnatt alla nyfunna vänner! Jag är så glad att ni hälsar på mig!!!!!

 
 
Liten

Liten

6 april 2007 08:13

Jag har oxå tänkt på det faktiskt...

Glad påsk föresten till dig!

http://liten.bloggagratis.se

 
Hundbiten

Hundbiten

6 april 2007 08:19

I början skrev jag alla mina inlägg i word och sparade dem på back-up. Men jag orkar inte det längre, det säger sig självt, det blir lite omständigt och inte särskilt spontant alla gånger.

Men jag har funderingar på att kopiera in, kanske månadsvis, inläggen i wordfiler och spara på CD-rom så småningom. Det kan ju faktiskt vara kul att ha kvar det!

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

6 april 2007 08:24

Hundbiten: Ja, särskilt du som har ett bestämt syfte med din blogg!
Och alla de som har "gravidbloggar och bebisbloggar" - för sånt glömmer man och blandar ihop lite. Fast ibland tänker jag att det kanske inte är meningen att man ska ha full koll på varje dag i sitt liv. Det ska kanske flyta ihop lite och man ska bara minnas känslan av det...

 
Ingen bild

Lantliv

6 april 2007 09:03

Mina blogginlägg har inte så mycket med min dator att göra. Vi skriver det ju ute i cyberrymden som sparas på bloggagratis server och där kan man ju nå det från vilken dator som helst. Det är bara att logga in som vanligt. Sen vet jag inte hur länge den sidan fungerar eller håller sig levande, och det är kanske det du menar? Om bloggagratis i vårt fall, skulle lägga av - då försvinner det nog.

 
Ingen bild

Persilja

6 april 2007 09:56

Misstänkte det...då är man utlämnad till några andras godtycke. När de "ledsnar" försvinner allt. Hur kan denna sida finnas egentligen?
Det enda man betalar för är ju mera bilder...Det kan de väl knappast leva på? Vad är det för intressen som driver denna bloggsida? Nån måste väl tjäna på´t? Eller?

 
Ingen bild

Fredrik

6 april 2007 12:40

Jag har fått frågan tidigare från personer som varit oroliga att sidan ska "försvinna".
Det är riktigt att den här bloggtjänsten drivs ideellt, men givetvis kommer den inte bara "försvinna".

Vi är väldigt noga med att ta backup av alla bloggar varje dag.
Det finns planer på att skapa en "export-funktion" där ni själva kan spara ner alla inlägg, kommentarer och bilder till er dator.
Problemet ligger i hur man ska spara allt. I vilket format.
Det troliga är att man får spara ner alla inlägg och kommentarer i en enda stor textfil, där inläggen är sorterad efter datum.

Problemet då är att man inte får några bilder till inläggen. Bilderna får man i en separat fil.

Obs! Vi kan omöjligt läsa alla bloggar.
Att jag såg det här inlägget var mer en slump.
Ni får mer än gärna skicka ett mail till info@bloggagratis.se om det är saker ni undrar över.

 
Ingen bild

Persilja

6 april 2007 12:56

Hoppsan! Förväntade mig inte alls att någon "ansvarig" skulle se min undran. Tackar för svaret! (Om du nu går tillbaka och kollar...)
Jag fattar att ni inte kan läsa alla bloggar. Jag anade inte ens att ni iddes läsa en enda!
Men det lät ju betryggande med att ni tar backuper. Kanske blir det en del som läser ditt svar och får infot via min sida, så det var ju bra att du råkade se min fråga!

 
Rullgardina

Rullgardina

6 april 2007 16:00

Jaha, då behöver ju inte jag visa mig å styva linan. Självaste Bloggagratis har varit här. Kan bara säga att Wordpress har finfin backup. Två servrar med samma data lagrat. Så om en kraschar finns en kvar. Det kan annars vara ett problem även om företaget säger att de tar backup. Ibland blir den inte fullständig och allt går inte att återställa. Wordpress har en plugin som gör att man kan ta egen backup, men jag vet inte om jag har den. Har inte funderat på det så mycket.

http://itmamman.wordpress.com

 
Kaffeflickan

Kaffeflickan

7 april 2007 10:40

Hmmmmm. Inga defekter annat än att jag får blåmärken enbart genom att titta på mitt ben (nästan). Har funderat på att be en läkare skriva det JÄTTETYDLIGT i mina läkerjournaler. Att om jag typ skulle vara med i en bilolycka är sannorlikheten enromt stor att jag får stora inre blödningar. jag kan nästan aldrig gå barbent för att jag har så många blåmärken och nästa inget av dem vet jag hur jag har fått. Jag har bara tatchat någonting (bord, stol).

Fast jag vet att det finns två typer av nervtrådar, inre och yttre. De yttre får alltid förtur till hjärnan som registrerar ONT. Och det är som med bredband, bandbredden är begränsad. Det är därför man ska nypa sig i skinnet eller sparka med foten eller något om man har riktigt ont någon annan stanns (magen, ryggen, mm). För den smärtan slår då ut den inre smärtan. Smart. Fast inte bra för mina blåmärken...

http://timelessrooms.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards