Direktlänk till inlägg 5 april 2007

Skidor på Matojärvi.

Av Persilja - 5 april 2007 17:28

Idag var jag så där klok som jag önskar att jag vore hela tiden! Igår kvittrade dottern om allt kul vi skulle göra på hennes livs första påsklov. Vi skulle åka skidor och gå på badhuset och spela bwoling och...en massa idéer bubblade ur henne när hon skuttade fram bredvid mig. Jag höll med och sa att det ska vi göra!
Så på morgonen hann jag bara dricka upp kaffet innan hon frågade -"när ska vi åka skidor"?
Senare svarade jag och började röja i det som vanligt super stökiga huset. Bråkade med maken, bloggade, tog det lugnt och njöt och hon frågade om och om igen; -"När ska vi åka skidor". "Senare" svarade jag varje gång. "Om en stund". "Jag ska bara..." Huset är verkligen behov av uppröjning och dammsugning, blommorna behöver vattnas, tvätten vikas, disken plockas, sängarna bäddas, mattorna skakas, maten handlas och så vidare. I evighet. Amen. Jag kände stress över allt jag borde göra och dotterns önskemål om skidåkning. Kände en växande irritation över hur hushållsarbetet fångar mig i ett slags mentalt fängelse.

Näe, tänkte jag, nu får det vara nog. Ingen annan än jag bryr mig om det är stökigt eller inte. Det är jag som mår illa över det. Men jag mår mer illa över att inte hinna göra det jag lovat dottern.
Så jag ropade på henne och sa -"vi struntar i städningen idag. Kom så far vi!" Och jag lämnade röran bakom mig och gick ut i solskenet och vad jag njöt!!! Vad roligt vi hade! Vi gick uppför backen och åkte ner i susande fart om och om igen. Solen gassade, fåglarna kvittrade och vi var ensamma på hela Matojärvi skidstadion. ALLA andra stod på COOP och trängdes (eller på systemet) eller så satt de i sina bilar på väg upp till fjälls. Här i Kiruna finns det också fina skidspår och det är betydligt mer folktomt i staden än på fjället dessa dagar.
Imorgon kan man säkerligen höra trafiken tystna. Man kommer att höra fågerlkvittret och takdroppet. Det är perfekt att stanna i stan på påsken. På badhuset kommer det att vara tomt, man får bassängerna och duscharna och bastun för sig själv. Sånt är lyx!
Så imorgon struntar jag också i röran. Dammet kan gott växa till sig innan det ska upp. Vi ska åka mera skidor, vi ska gå på badis, vi ska bowla. Imorgon ska killarna med också. Om jag orkar bråka ut dem. De gillar inte längdskidor men jag kan ju locka med madrassåkning eller liknande. Och jag vet hur det slutar-jag mutar med gott fredagsmys. Prestationer utomhus betalas med läsk och annat gott.
Tänk så lätt det var förr när de var små. Ingen ifrågasatte mina påhitt. Alla hängde med och oftast hade vi skoj. Nu får jag tjata, hota, muta för att få alla att hänga med på mina utomhusaktiviteter. Ibland orkar jag inte tjafsa. Då åker bara dottern och jag för hon är än så länge alltid pigg på att hänga med morsan...

 
 
maria

maria

5 april 2007 18:05

JAAA!!! Jag sa ju det, det är man själv som stör sig på det.... Men tänk så härligt att du vek av och åkte skidor istället för att städa, jag menar att åka skidor med sina barn det är viktiga saker (även om mina barn nu aldrig har velat det, inget utom ett och han har fått avstå då det hade krävt ett mindre världskrig för att få med sig hela familjen på skidsemester). Här har vi ju inte så många backar inte. Förresten, ska ni flytta långt, jag hänger inte riktigt med, bor ni i Kiruna eller i Luleå?
Fortsätt att ha ett skönt och stimulerande PÅSKLOV!!! Tänk på att när dammråttorna har blivit sorkar så börjar de jaga och äta upp varandra.

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 18:24

Kanske var det mitt besök hos dig som fick mig på andra tankar. Det behövs omvärderingar ibland för att bryta gamla tokiga mönster...
Vi bor i Kiruna sen åtta år, är lulebor i grunden och är nu på väg tillbaka till Luleå. flytbilen går den 11 maj och jag har inte packat en pinal!!!

 
Hundbiten

Hundbiten

5 april 2007 18:47

Bra gjort! Nu är jag avundsjuk. Har ingen energi såhär på våren! Har knappt varit utanför dörren idag. Skickade ut ungarna efter dagis och skola. De var inget vidare sugna, men jag insisterade. Så kommer dottern in, sur och trött på blåsvädret: "Varför ska vi vara ute när du bara sitter inne hela dagen?". Ja, vad svarar man på det?

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 19:01

Hundbiten: Vad skönt att det finns fler än jag som drabbats av vårtrötthet eller vad fanken det nu är. Men DU kommer ju att spendera mer tid ute snart!!!

 
elaina

elaina

5 april 2007 20:09

Way to go Persilja!
Du gjorde helt rätt när Du till slut lyssna på Jäntan! Bra jobbat att vända stöket ryggen kasta er ut i backen. Förstår va Hon kommer att minnas allt skoj på sitt första påsklov!
Att det va rörigt hemma kommer hon bara komma ihåg när hon ser på Din gamla blogg...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
IT-mamman

IT-mamman

5 april 2007 20:55

Oj vad många inlägg sen jag var här nyss! Så mycket att läsa så jag inte hör när maken kommer och frågar var dotterns pyjamas är. Han fällde till slut ner locket på min dator, så jag var tvungen att slita mig från läsandet. (Har lust att skicka upp honom på taket igen!)
Så du kan också bli arg? Fast jag trodde nog det var ruter i dig. Ingen sån där mes som jag som biter när folk minst anar det. Förresten, har inte ni värsta stormen? Då kan man väl inte åka skidor? Eller är Kiruna skonat?

http://itmamman.wordpress.com

 
Hannele

Hannele

5 april 2007 21:08

Jag har alltid struntat i städningen, när solen skiner ;)
Glad påsk!

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

5 april 2007 22:04

Ja, men det är ju precis så! att hushållet kväver en ibland..
Jag slogs med en tvätthög idag.. först smutsig och sedan ren... hjälp!!!!!!!!!
Ha nu en glad påsk.. och bra att du åkte skidor istället...!!!!

http://asas.tradgardsblogg.se

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 23:01

Elaina: Ja, herregud vad man är svamlig ibland. Vem f-n minns om det var dammigt i hörnen eller inte. Däremot skulle ju dottern säkert gå och älta att mamma aldrig hade tid med nåt kul. Det gäller att tänka till!

 
Ingen bild

IT-mamman

5 april 2007 23:05

IT-mamman eller Christina, var det så? Haha jag tänkte mer på Eulalia eller Selma eller nåt (hahaha!!!) Och, nej, den där stormen som det tjatas om i nyheterna den verkar ha stannat nedanför polcirkeln...
De säger ju NORRLAND-och det är ett STOOOOOORT område...
Tur du har en handlingskraftig karl!!! (Ja, han hittar inte pyjamasar så bra, men annars...)

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 23:06

Hannele: Du verkar ha funnit receptet!

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 23:07

Åsa: Jo, det har en förmåga att anfalla när man är som mest försvarslös!
Glad Påsk själv!!!

 
IT-mamman

IT-mamman

6 april 2007 15:49

Eulalia, va?!! Nej, Rullgardina heter jag! Och Agda i andranamn. Förresten, Lotten har kommenterat på min blogg. Så det så. Om du undrade. Bara så att du vet. Om du gick och funderade på´t. Alltså.

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persiljabryrsiginteettsvattilotten!!!

6 april 2007 16:13

IT-mamman: Jag har kommit SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ förbi Lotten!!! Verkligen! Sååå! Förbi!!! Över!!!
Frottera du dig med eliten bara, gör det!
Om det gör dig lyckligare...
JAG bryr mig inte!
Inte ett dugg.
Inte någe.
Inte.
Verkligen inte.
Inte ett smack.
Totalt obrydd är jag.
Helt absolut ointresserad av frågan.
Totalt jättekollossalt ointresserad!!!!


(Precis när jag kommit över allt och fått sluta med medicinen och terapin så kommer den där IT-mamman och river upp allt igen...fan,fan,fan,fan,fan!!!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards