Direktlänk till inlägg 25 mars 2007

Snöfestival!

Av Persilja - 25 mars 2007 10:31

När jag ändå var inne på förra våren måste jag berätta om vad jag och en grannmamma gjorde då. Vi ordnade en vårfest utomhus för bostadrättsföreningens alla stora och små barn. Vi ordnade vår egen snöfestival!
Vi jobbade som sjutton hon och jag, i flera dagar innan. Trampade snökuber (många blev det), byggde snögrottor, skottade gångar, fixade roliga pulkabanor, skottade bänkar i snön och sen när festivalen gick av stapeln hade vi dekorerat med flaggor, banderoll och ihoplånade renskinn och en stor öppen eld. Vi hade våffelgräddning utomhus (våffeldag i dag kom jag just på), varm lingondricka och varm choklad. Och varm korv och godispåsar i en fiskedamm som såg ut som en igloo. Vi hade spikat upp stora pappersplakat på en husvägg och alla som kom fick måla vad de ville på dessa. Det blev en jättesucce och en massa fina snöskulpturer. När mörkret kom tände vi marshaller och alla vuxna kunde gå runt på utställingen och kika vad deras barn hade gjort! (Och dagen råkade sammanfalla med finalen i ishockeyVM så att vi dessutom tog hand om områdets alla barn just precis då gjorde ju inte saken mindre populär.)
Ett fint minne!

 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

25 mars 2007 12:32

Vad skoj med Snöfestival!
Fy fasen, vad jag trots våren till ära längtar efter riktig snö, känner jag.....

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

elaina

25 mars 2007 12:51

Fantastiskt initiativ!
Det måste väl ha blivit en succé-tradition?
Eller rasa bostadsrättsföreningen samman när "energiPersiljeknippet" flyttade?
=0)

 
Ingen bild

Dubbelörnen

25 mars 2007 14:30

Avundjuk? Längtar efter snö? Näää... inte alls, sitter i gassande sol, går ute i jeans o tshirt, +17, inte en vindpust... Ljuvligt var ordet!

Avundsjuk du?! LÄngtar du efter min vårdag?!! Kunde väl tro det... *gapskratt* Kom förbi på en fika!

Kramar

 
Ingen bild

Persilja

25 mars 2007 14:36

Du ljuger!!! T-shirt och du sitter i minus 17 grader. Ja, se dessa exilnorrbottningar...vad gör de inte för att skryta!!!

 
erica

erica

25 mars 2007 16:50

Vilken bra ide!! Sparar den och bilderna tills nästa vinter. Skulle nog vara ett bra sätt att få igång lite bra vinterlekar på skolan och få en känsla av respekt för det som andra gjort. Vårt största problem är att sånt som ungarna bygger av snö blir förstört

http://klassiskt.bloggspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

25 mars 2007 17:04

Du har lurat mig! Bor ju inte alls i Norrland. Det är ju Bullerbyn och det ligger i Småland!
Förresten - både du och jag verkar ha haft fel om Sveriges femte största ö. Bara så du vet, men halshugg mig inte - please!

http://itmamman.wordpress.com

 
Ingen bild

Persilja

25 mars 2007 17:31

Alltså IT-mamman! Finns det EN sak som irriterar en norrBOTTNING så är det att kallas NORRLÄNNING. DET HETER NORRBOTTNING!!!!! Norrlänning är en beteckning som man får av alla som bor i Sthlm och längre söderut.(gävlebor=kirunabor lika mycket som en skåning=stockholmare, fast vi hämnas genom att bunta ihop er som sörlänningar. MEN intet ont som inte har något gott med sig-nu kom jag en ledtråd närmare den sjätte största ön!!! Hm, alltså inte norr om Stockholm!
Och du har rätt; vi brukade kalla vårt förra bostadområde för bullerbyn, för det var verkligen idylliskt! Det var när jag upptäckte att jag körde 4,5 mil per dag trots att området bara ligger 5 km från stan och skolan som vi bestämde oss för att flytta plus att vi ramlade över drömlägenheten. Alltid på jakt efter...lyckan?

 
Ingen bild

dubbelörnen

25 mars 2007 22:03

Härligt när någon tar ton för oss NORRBOTTNINGAR!!! Blir också galen på att bli kallad klumpad ihop till Norrland... dääähhh... som om Gävle o Kiruna hade något gemensamt, förutom att kallas städer då...

Parallellen Skåne= Stockholm var kanonbra att ta till!
PS Norbottningar ljuger aaaalidriiig!!!! Har vi vår här så är det vår här!!!

Kramar
Kramar

 
Ingen bild

Persilja

25 mars 2007 22:35

Dubbelörnen: Haha! En gång norrbottning alltid norrbottning verkar det som. När kallar du dig sörmlänning? (Jag tror f-n det är närmare mellan skåne och stockholm än mellan gävle och kiruna!)

 
Ingen bild

Persilja

25 mars 2007 22:38

Elaina: trots att jag lämnade banderoll och allt efter mig blev det ingen tradition tyvärr. Men jag får väl införa det som en ny tradition elelr vana i byn dit vi flyttar. Där finns mycket barn och man behöver ju nåt som för byborna samman.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards