Direktlänk till inlägg 21 januari 2007

Flyttfeber...

Av Persilja - 21 januari 2007 11:04

Nu är det ju inte bara JAG som ska bo på landet. Min man och våra fyra barn hör ju också till. Mannen är nöjd. Han får sitt stora garage och kontor. Och fria vidder. (Åtminstone åt ett håll.) Yngsta dottern är glad för att jag är glad och hon får eget rum och hon vill skaffa kaniner. Yngste sonen är glad för han får ett rum med DÖRR. Det har han inte haft förr. Mellansonen är alltid glad för förändringar (så lik sin mor) så han gillar att det är ett helt "nytt" liv. Äldste sonen är rasande. Han är så arg för att vi ska flytta.Han är så arg för att han måste byta skola.Men mest arg är han för att vi köpt ett gammalt hus.Kunde vi inte köpt ett modernt hus åtminstone?Jag förstår att han är arg. Jag skulle inte heller velat byta skola och stad när jag skulle börja sjuan. Det känns verkligen inte alls kul. Jag har jättedåligt samvete. Men flytta skulle vi ha gjort hursomhelst eftersom jobben är slut här. Och boendet är verkligen valt med omsorg för att få bra skola till barnen. Så vi har tänkt på barnen i första hand. Och byn ligger bara 8 km från staden så det är ju inte värsta vischan.Men trots det känner jag mig som värsta mamman på jorden när sonen är så ledsen. Jag tror dock att han kommer att få det bra. Annars skulle vi inte genomfört detta. Men han har alltid hatat allt gammalt. Han gillar nya saker. Så ett hus från 1800 är nog det värsta boendet han kan tänka sig. Inte bara därför, men delvis av hänsyn till det, vill jag inte snöa in på gammal stil och inreda huset enbart i gammal lantstil. Det måste finnas utrymme för lite modernt också. Han får naturligtvis inreda sitt rum så modernt det går-hur modernt det nu går att göra ett rum med pärlspont i taket med synliga stockar, och gamla fönster med djupa nischer, och spegeldörr med blocklås osv. Kanske kommer han att älska miljön så småningom. Om han får fina kompisar och blir nöjd med sitt liv. Det är alltid tufft att bryta upp med barn. Det är en hård värld de ska hantera. Skolmiljön idag är många gånger förfärlig. Så jag fattar verkligen att han känner sig väldigt överkörd. Och inte kan jag göra något för att lindra hans start på skolan. Jag kan ju inte vara med honom som jag kommer att vara med de som går lågstadiet. Nej, han måste fixa detta alldeles själv. Och när det inte är något han valt är ju inte motivationen den bästa.Häromdagen när han var som argast sa han:-Jag ska börja knarka och skita i allt. Om vi flyttar.Jag sa: -Det skadar ju bara dig själv. om du ska straffa mig ska du ju tänka ut nåt som inte skadar dig själv!Då sa han: Det skadar visst dig. Vem vill ha ett barn som knarkar?Jag fattar ju att hans drastiska besked är skrämskott. Men tänk om, tänk om han hamnar i "dåligt sällskap" och blir en missbrukare. Då kommer jag för evigt att banna mig själv.Det är ju ett oskrivet kort allt som kommer. Alla barnen går nu i bra klasser och har FINA kompisar som de känner sig jämställda med och har kul med. Vad som komma skall vet man ju inte. Säkerligen blir allt bara bra. Men det är ju inget jag kan garantera. Och inget jag kan göra för att påverka. Det känns lite oroligt. Mycket oroligt!

 
 
Enchanted

Enchanted

21 januari 2007 12:02

Åh, jag kommer ihåg hur jag var i trettonårsåldern ;)

Men det låter jättemysigt att bo på landet! Det skulle jag absolut kunna tänka mig, förutsatt att det inte var allt för långt till närmsta stad. Och jag trivs bäst i öppna landksap, så jag får väl se till att träffa en skånsk bonde haha :P

http://enchanted.bloggagratis.se

 
liten

liten

21 januari 2007 12:23

Krama om din son från mig så mycket. Jag hoppas verkligen att han kommer att fixa kompisar och skolan. Förhoppningsvis så är det en sjua som dom har blandat med andra sjuor och då går det säkert lättare att få nya vänner. Och du, det blir säkert jättebra för er alla tror jag. Så ge en storkram till dig själv oxå från mig!

http://liten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lotta

21 januari 2007 16:16

Jag är 45 nu, men minns fortfarande med stor ångest när min mor tvingade familjen att flytta när jag var lika gammal som din son är nu. Jag kan helt ärligt säga att så sviken och så utsatt och så oälskad som jag kände mig då har jag aldrig känt mig efter det. Min mors beslut har präglat hela vår relation, jag upplevde starkt att mitt välbefinnande kom långt ner på listan av saker hon prioriterade. Så är det alltjämt. Hon hade kunnat välja att vänta 5-6 år och sedan bosätta sig där hon ville när vi barn var på väg ut, istället tvingades vi ut ur vår våra liv, skola och våra kompisrelationer vid en tid i livet när absolut inget är viktigare än just det. En vuxen kan välja, men som barn tvingas man bara acceptera. Jag upplever det fortfarande som oerhört själviskt av henne. Jag avskydde det, speciellt eftersom miljön vi hamnade i var så fin så fin, precis som för er, och jag förmodades vara så tacksam över hur fint och bra allting var. Jag tvingades att bo där i 6 år tills jag kunde flytta till eget, och det blev aldrig hemma för mig. jag längtade tillbaka till mitt hem, det jag tvingades lämna varje dag i många år.
Jag hoppas verkligen att du vet vad du gör. Du får nog räkna med en son som vantrivs och känner sig precis som jag gjorde, med allt vad det innebär. Han hotar att bli knarkare, det kommer han säkert inte att bli, men han kommer säkert hålla sig hemifrån så mycket han kan. räkna inte med hans förtroende på ett bra tag. Jag hoppas för er bådas skull att det går över, för så dåligt som jag mådde hoppas jag att han slipper må. Men om han nu inte kommer över er flytt, skyll då inte på någon annan än dig själv. Jag har tre barn själv och vi har valt att inte flytta med dem, trots att vi bor trångt och har långt till jobbet. När diskussinen kommit upp har vi sagt att vi flyttar ingenstans om inte alla är överens. Tills dess lever vi hellre med barn som delar rum men känner att de har ett hem som ingen tar ifrån dem mot deras vilja. Jag pendlar hellre 1 timme i varje riktning till jobbet än har olyckliga ungar.
Lotta

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

22 januari 2007 15:14

Man kan aldrig skydda sina barn mot livet. Det kommer framgångar och motgångar hela tiden. De måste lära sig att hantera livet ... Man kan bara göra det man tror på. Och nu tror du på att flytten är det bästa. Du har ju ett stort ansvar att ta hand om dig själv. Du ska vara LYCKLIG och stark för att kunna ge dina barn trygghet och stöd.
Och vem har sagt att din son skulle må bättre om ni bodde kvar, utan jobb ... med en mamma som längtade efter landet och skönheten och ron och glädjen.
Det går inte att få alla att tycka exakt lika. Men du kommer säkert att klara av att vara juste mot din son. Han är rädd nu och använder lite fula trick mot dig. Vill få dig att känna skuld. Men den ska du inte plocka upp. Prata istället vid tillfälle om hans rädsla.
Det är vad jag tror.
(Jag har fattat svåra beslut jag med ...)

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

6 augusti 2008 22:19

Ja när det inte finns nya inlägg så får jag väl gotta mig i den gamla, även om jag redan gått igenom det mesta tidigare. Ja det var hårda ord och inga visor på kommentarerna här. Jag har ju inte så stora barn som går i skolan ännu, men jag minns ju hur det var att vara barn och flytta och byta skola. Vi ar ju alla olika, jag tycker det är kul och spännande med nya saker och nya platser. Jag får lite aningens ångest om jag tänker på att jag ska bo på samma plats i samma hus för resten av livet. Men men, det här var ju några år sedan nu och det verkar ju ha gått jätte bra med flytten och all den omställning som kommer med det.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards