Direktlänk till inlägg 20 januari 2007

Stockholmsjävlar...

Av Persilja - 20 januari 2007 09:59

Det har tydligen varit någon undersökning om vad stockholmarna retar sig på. Resultatet var bl a "folk som stannar precis när de kommit upp från rulltrappan" och "folk som pratar privatliv i sina mobiler" och så den för mig obegripliga "folk som låtsas att Stockholm är en storstad". Den fattar jag inte. Varför retar man sig på sånt?Nu ska jag lista saker som en norrbottning kan reta sig på:1. Att mer än 50% av Sveriges yta buntas ihop i det gemensamma namnet "Norrland". "Och i norrland blir det -2 till -20 minusgrader..." Jag har lika lite gemensamt med en sundsvallsbo som med en stockholmsbo. Ändå buntas jag ihop med sundsvallsbon. "Norrlänningar" är vi. Kunskapen om "Norrland" är skrämmande dålig. De flesta vet inte någonting. Det finns barn idag (i södra sverige) som tror att folk bor i kåtor eller igloos här. Vi ser på samma tv, ser samma biofilmer, dricker latte för 25 spänn, laddar ner musik till våra mp3spelare och bloggar och ser på webtv precis lika mycket och lite som alla andra. Det är ganska iriterande när nyhetsläsaren i aktuellt säger "nå ska vi få se någon sol i sommar" när norrbottenskusten haft sol i fyra veckor i streck. Det vore ju annat om det var ett lokalt nyhetsprogram men det riktar sig ju faktiskt till hela Sverige. Men det glömmer de hela tiden. Det är så jäkla stockholmsfixerat! Sånt irriterar!2. Att så fort ett företag blir framgångsrikt måste det baseras i Stockholm eller ha huvudkontor där. som en naturlag. Varför då egentligen? 3. Att våra tågvagnar är från 60-70-talet.Vi åker längre tågsträckor än några andra men ändå har vi de mest slitna överblivna ärvda vagnar som inte längre dög i södra sverige. Grr! Ja, det var några av många irritationsmoment för en "norrlänning". Det retar mig nog mest att bli kallad norrlänning. Det är som att kalla en gävlebo för skåning-ungefär lika geografiskt okunnigt...Stockholm är Sveriges huvudstad. Även för mig. Jag gillar Stockholm. Iallfall vissa saker. Det är en stad med massor av historia vilket är spännande. En vacker stad. Men jag vet lika lite om människorna där som de vet om människorna här. Jag känner många i Stockholm men ingen är den andra lik och det skulle inte falla mig in i att bunta ihop dem och generalisera deras egenskaper till "stockholmska". Men vi norrlänningar generaliseras det om jämt. Som om vi var en egen art med bestämda egenskaper. Fast detta kanske drabbar skåningar och smålänningar och östgötar och västgötar och gotlänningar också. Men jag hör inget i MEDIA om "sörlänningar" i betydelsen att en hel landsända buntas ihop.

 
 
Jimmy

Jimmy

16 november 2010 13:50

Tack för detta underbara utlägg, å du kunde inte ha mer rätt, känner många runt & i stockholm som hela tiden klagar på att man "fortfarande bor kvar i norrland", "flytta från A-Jaur å sluta med inavlet", så säger dom, å dom tror sig veta att alla vi här uppe i norr är inavlade Varghatande, arbetsskygga tystlåtna tjuvjagande miffon som inte förstår att läsa dagstidningen....
Jag är så trött på stockholmare å sånt jävla pack......

men tack du som pekade på problemet...

http://www.jimpo.se

Persilja

16 november 2010 16:01

:) Jo nog finns det irritationer alltid! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards