Direktlänk till inlägg 9 januari 2007

Hus-snack! Kvack kvack!

Av Persilja - 9 januari 2007 21:21

Om nån vill se: gå in på www.hemnet.se välj norrbotten, luleå, klicka på huset i bensbyn.Det är huset vi funderar på. Min man har varit dit ikväll på visning. Han var positiv! Hjälp! Det betyder att jag måste åka ner till Luleå och kika på det också. Och det betyder att jag kommer att engagera mig känslomässigt. Vilket gör hela budgivningsproceduren helt outhärdlig! För det blir alltid budgivning på husen i Luleå. Och det är ett lågt utropspris, även om det är ofräscht invändigt. Huset är stort och ligger bara 8 km från centrum och kommer säkerligen att gå för mer än 1 490000. Hur högt törs man gå? Vi har ju en smärtgräns. Har eventuella andra spekulanter det??? Det var tolv bilar där... Hoppas minst 50 procent bara var nyfikna och resten tyckte huset var fult! Haha! Så tur har vi inte.Nåja, det är bara ett hus, mister man ett står det tusen åter och väntar. Nästan. Imorgon kommer maken hem med bilder. Spännande!Jag vill ha det huset! Förvandla det i sakta mak till hur det såg ut i sin glans dagar. Med en grön dubbeldörr omgiven av en snygg förstukvist med snickarglädje och syrener bredvid knuten och ett vackert stort gammeldags kök och framtagna golvtiljor och...Hold your horses!!!Nu får det räcka med drömmar!Till en dylik förvandling krävs pengar! Vi har inga sådana undanlagda, som räcker till såna utsvävningar. Men jag är intresserad som tusan av heminredning och händiga är vi båda så huset kan bli vackert med åren. Kul att få ett projekt! Hoppsan glömde; OM vi nu köper det. Det är LÅNGT dit. Så här gör jag alltid! Planterar träd och blommor, bygger väggar och tar upp fönster och gör om planlösningar utan att ens ha kommit så långt som till budgivning. Förra gången vi verkligen KÖPTE ett (rad)hus var 1990. Då blev det ingen budgivning. Sånt fanns inte då. Nej fasta fina priser. (Fast det var dyrt på den tiden.) Däremot skulle min man prompt pruta ner huset med 35 000 och jag var så nervös att jag höll på att gå under. Och visst fick han pruta. Det hörde till spelets regler då. NU känns det som om det hör till spelets regler att ha ett utropspris och så bjuder folk så att det stiger med flera hundra tusen. Och hur många tror ni inte grips med i den stressande budgivningen och bjuder av bara farten. Vilket resulterar i alldeles för höga huspriser.Gillar inte budgivning!!!Har själv bjudit på ett hus för två år sen och fick det att stiga till 1,6 miljoner istället för 1,3 som utgångspriset var. Hade vi inte stoppat vid 1,6 hade det kanske blivit ännu dyrare.Eller vårt. Det får jag aldrig veta. Men tänk de som fick huset! Att behöva betala 300 000 mer...Marknadkrafter kallas det. Jag undrar ibland. Jag tycker många hus säljs efter bara några år. Kanske pga att någon bjudit mer än de klarade...Tänk då i Stockholm, eller Göteborg, vem kan bo fint där utan att jobba ihjäl sig? Hoppas att fasta priser kommer tillbaka. Så får den som bestämmer sig först köpa. Och huset värderas noggrant innan priset sätts så att det blir i rätt nivå. Nog vore det bra för köparen...

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 januari 2007 23:15

Tittade på ditt tänkta hus ser dyra uppvärmningskostnader direkt el var det ju,,,sen gillade jag inte trappan ser barnen störta rakt ner och du med en tidig morgon mycket städning och högt taxeringsvärde med kosttar i fastighetsskatt då. Annars så såg det väl rart ut men undrar vad för takbeklädnad det var är det plåt så smäller och knakar den ju hela tiden mycket underhåll på utsidan av huset blir det ju falu rödfärg häng och stuprännor tx måste bytas med mellanrum sophämtningen kostar och vattnet med och har du bredband där? lite att bita i samt kolla mögel och rötlukt i huset sam våtrumsgolv och avlopp brukar ofta vara skadat pustt,,,bor i ett sånt hus själv fast ett litet litet i Småland så jag vet

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards