Direktlänk till inlägg 10 juli 2007

Tisdagstema: Nostalgi!

Av Persilja - 10 juli 2007 11:30

Nostalgi, det är många saker!

Nu när jag tömt radhuset har jag formligen varit dränkt i nostalgi. Kanske en orsak till min låghet?

Det är tungt att gå igenom allt om man inte är i form. Men också underbart.

En av de största nostalgiögonblicken får jag nog av bilderböcker från när jag var liten. Många bilder som jag haft i mitt huvud utan att veta var de kom ifrån. T ex har jag alltid älskat rutigt och prickigt. Särskilt prickiga gardiner. Sen hittade jag mina gamla pixiböcker från när jag var liten och där fanns förklaringen till min svaghet för detta med prickigt och rutigt. En bok, som var min favorit, handlade om en kattmamma som bodde i en liten stuga och där hade hon fluffiga rödvita prickiga gardiner. Svosh! Jag hamnade tillbaka i barndomens lyckliga sorglösa tillstånd på en gång av alla bilder.


Men allra allra mest nostalgisk kan jag bli av dofter. Ett doftminne kan verkligen föra mig tillbaka till en viss händelse eller en viss period och jag återupplever allt.

En doft har jag sparat. Konserverat.

Min parfym som jag köpte i London när jag var 18 år. Jag hade precis upptäckt att jag var förälskad i min nuvarande man, som jag varit kompis med ett år. Han hade också upptäckt samma sak men vi hade inte gått över den tröskeln från vän till käresta ännu. Londonresan var planerad sen länge och jag och min tjejkompis var där i några veckor, inneboende hos en familj. Där, i en by utanför London spirade kärleken med avståndet.

Parfymen som jag köpte började jag använda när jag kom tillbaka hem och vi blev ett par och den doften kommer jag alltid att förknippa med den där nyfunna, starka förälskelsen och de första stapplande stegen som par. Så kära vi var och så lyckliga.

Jag har sparat några droppar i den lilla flaskan, i en plastpåse, i kylen och tar fram och sniffar på den ibland och kastas direkt tillbaka till den där lyckliga perioden i mitt liv. Jag minns exakt hur allt kändes.

Doftminnet är starkare än andra minnen för mig.

Och detta är STOR nostalgi för mig:

 
 
maria

maria

10 juli 2007 11:42

Jag har oxå sparat en favvodoft, inte så speciell som din men en doft jag älskar, den finns inte mer tyvärr...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Victoria

Victoria

10 juli 2007 11:49

Det sägs att doftminnet är det starkaste minne vi har, och jag tycker att det stämmer.

http://vickansvardagsrum.bloggagratis.se

 
Maria- Jag blommar

Maria- Jag blommar

10 juli 2007 12:38

Ja, dofter framkallar egentligen de starkaste minnena...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Annis

Annis

10 juli 2007 13:35

Åhhh vad romantiskt. Jag har också en sån parfym. Vill inte kasta den...den är dock bara 4 år...;)

http://www.annis.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

10 juli 2007 14:50

Jag blir berörd av din text, tack för att du delar med dig!

http://blogspot.nilsoskar.se

 
Nilla

Nilla

10 juli 2007 14:51

Det lät så fint och romantiskt! Doftnostalgi!

http://tankebubblor.blogg.se

 
Jigsaw

Jigsaw

10 juli 2007 14:58

Ja, jisses... vilka minnen dofter kan väcka...

http://jigsaw.webblogg.se

 
theresa

theresa

10 juli 2007 15:03

musik och dofter är det jag kopplar allra flest minnen till!!! superbra tolkning!

http://hemlin.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilaj

10 juli 2007 15:09

Maria, Victoria och Maria kjag blommar. Jo, dofter är starkt kopplade till minnen.
Jag har oxå läst nånstans om doftminnet. Det ger så kvicka ascosiationer.

Annis: Lyllo! Du har en färskare variant! Min börjar bli lite unken, doften alltså.

Johanna, Nilla, Jigsaw: Roligt att ni kommenterade!

 
Lisa

Lisa

10 juli 2007 18:49

Jag håller med dig om doftminnet. Jag blir helt nostalgisk då jag känner doften av Wella hårspray nångång ibland i en parfymaffär. Då i slutet av 80-talet då alla hade upptuperade luggar hårda av spray. Nostalgi!

http://mittlillahus.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards