Direktlänk till inlägg 8 juli 2007

Dopet avlöpte lugnt och fint!

Av Persilja - 8 juli 2007 00:31

Så har vi haft dop av systerns barn. Vad härligt att ha dop och inte vara huvudpersonen! Så skönt och avslappnat! Var helt avspänd hela tiden och uppskattade verkligen känslan att bara vara "anhörig". Även om jag hjälpte till och var med på en del grejer så var jag ändå gäst. Skööönt. Senaste fyra dopen har vi själva varit värdar och haft allt bestyr och alla förberedelser så dop har varit väldigt mycket förknippat med ett "töcken", en trötthet och en slags dimma. Nu var det närvaro, pigghet och klarhet som var ledorden...

Prästen frågade om någon kunde tänka sig att bära korset fram till altaret och ingen av de tre döpandes anhöriga anmälde sig så vem hör jag räcka upp handen och säga "Jag kan göra det!"? Japp. Rätt. Jag förstås. Alltid gör jag så. Det är som om att om ingen annan anmäler sig till vad det vara månde, så känner jag alltid ett slags ansvar. Då måste jag ta det. Det är som att alla förväntar sig det. Ingen gör ju det, men det är en känsla jag får bara. Att det är jag som är manad.

Nu blev jag alltså manad att bli korsbärare. Det var rätt skoj. Kände mig tagen av stundens allvar. Högtidlig liksom. Hur många gånger i sitt liv skrider man upp för altargången?

Haha!

Efter mig kom syrran med man och barn så det blev ju roligt att få gå först och leda dem!

Kyrkan dopet hölls i är anrik, från medeltiden. En stenkyrka. Supervacker inuti. Gammelstads kyrka, mitt i världsarvet. 

Kalaset efter avlöpte med god mat och goda tårtor och trevliga samtal.

Imorgon ska vi efter besök här hos oss åka i bilkaravan upp till Storforsen. Det är 10 mil bort, men en attraktion som är värd att åka till.

Så nu måste jag kasta mig i säng!

 
 
Lisa

Lisa

8 juli 2007 10:12

Min mamma var på bröllop i G-stad kyrka igår kl. 14.00 Visst är den fin! Fast om jag gifter mig nån gång så lär jag inte få göra det där då jag varken är döpt eller konfirmerad. Eller med i svenska kyrkan. Paus... Bosse hoppade precis in genom fönstret med en halv fågel i munnen. Uuääh, jädras mördarkatt! Nu måste jag begrava den. See you!

http://mittlillahus.blogspot.com

 
maria

maria

8 juli 2007 10:34

Hahaha, min yngsta lillasyster och jag är rätt lika i ett avseende... Vi tycker att det ska vara lite fester och sånt då och då... Men det är ju alltid vi som lyckas hamna i sitsen att anordna oxå... Ibland skulle man behöva sy igen munnen om det nu hjälpte...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Anette

Anette

8 juli 2007 12:23

Jag läste "bära korsett fram till altaret". Himla läskig präst tänkte jag.
Anette

http://anette.bloggagratis.se

 
/B

/B

8 juli 2007 13:22

Å, vad mysigt med barndop, och i kyrkbyns kyrka dessutom! Där gifte vi oss en gång i forntiden (för 13 år sedan) och blev fotade av tyska turister när vi skulle skrida in i kyrkan. *haha*
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

http://www.lyckligagatans.blogg.se

 
Ingen bild

MAria-Jag blommar

8 juli 2007 16:36

JAg är också en sådan som lätt känner mig manad...
G-stads kyrka är fin, jag har varit där på bröllop

 
Ingen bild

Persilja

8 juli 2007 20:19

Lisa: Mördarkatter och mördarhundar, hunden vi vaktat har haft ihjäl fyra småfåglar...mindre gulligt! Jag är både döpt, konfirmerad och gift i den kyrkan, samt döpt mina fyra barn och begravt bästa vännens barn och all min släkt. Så den kyrkan har mycket känslor i sig. Jag är på vippen till gråt HELA tiden där. Rörd. Tagen. Av både glädje och sorg. Blir alltid smått religiös där...

Anette: Jag hade nog ställt upp på det oxå-fniss. Om ingen annan ställt upp. Alltid redo!

B: Vi gifte oss också där för snart 15 år sen...

Maria-jag blommar: Det kanske är bra att det finns såna också, som manas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards