Direktlänk till inlägg 16 april 2007

Mina drömmars hus.

Av Persilja - 16 april 2007 18:27

I detta hus har jag planterat många drömmar! När jag gått här i Kiruna under åren och inte vetat så mycket om framtiden.

Blir vi kvar här?

Flyttar vi till Finland? (Jo, det var på gång ett tag.)

Flyttar vi till Kungsbacka? (Jo, det var väldigt nära-har surfat mången timme på hemnet, Kungsbacka med omnejd...)

Ska vi flytta "hem"?...

För att stå ut med all ovisshet har jag drömt om att detta hus skulle bli ledigt och så skulle vi köpa det.

En mycket gammal liten dam ägde det. Hon verkade närmare 90 år och bodde bara i ett rum såg det ut som.

Inuti verkade det innhålla flera gamla kakelugnar. Det verkade vara högt i tak och enormt stora rum.

Vi skulle ha ett musikrum med piano, trumset och gitarrer på väggarna.

Ett rum skulle vi ha till kuddrum-ett rum där allt är mjukt att busa i.

I källaren skulle vi ha snickarverkstad och målarrum och på vinden skulle det hänga gungor att använda på somrarna. Massor med planer smidde jag.

Det var härliga drömmar.

Sen en dag blev det plötsligt till salu.

Tanten var borta.

Huset tomt.

Det visades bilder på hemnet och ingen blev mer avskräckt än jag.

Orustat var bara förnamnet.

Fallfärdigt låg närmare sanningen.

Tanten hade mycket riktigt levt i ett rum och i ett litet kök. Resten hade stått kallt och det såg ut därefter. Fuktfläckar och eländigt.

Naturligtvis hade det gått att få hur fint som helst. De som köpte det håller nog på att förvandla det i sakta mak. Men jag tappade all lust till huset och drömmarna försvann.

Men oj vad mycket glädje de gav mig.

Hade vi köpt huset är det inte alls säkert att vi hade fått det så fint och mysigt som jag hade drömt.

Kanske just för att jag hade drömt så länge och intensivt om detta. Verkligheten skulle aldrig ha kunnat matcha drömmarna.

Det var drömmarna som var viktiga, inte att förverkliga dem.

Nu när jag går förbi "mitt" hus ler jag hemlighetsfullt.

Huset och jag, vi hör ihop i en härlig dröm...

 
 
Hannele

Hannele

16 april 2007 20:12

Oj, snopet, men ingen skada skedd..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
elaina

elaina

16 april 2007 22:28

Ett så´nt hus hade jag i Hudik - mina Drömmars Stad (?)
OCH har just hittat ett så´nt hus här, på andra sidan byn... (se länken)
=0)

http://elaina.bloggagratis.se/2007/04/15/123671-sk

 
IT-mamman

IT-mamman

16 april 2007 22:35

Tack gode gud att ni inte köpte det huset! Inte för att det inte ser fint ut eller så, men din man och du hade fått ett elände. Bara renovera och bråka!
Och tur att ni inte flyttade till Kungsbacka. Asdyra hus och inget vidare mysigt alls. Hoppas ingen Kungsbackabo läser din blogg! Min mamma tex. Fast då hade jag ju kunnat få träffa på dig irl. Undrar hur det skulle vara? Du skulle komma på att jag är en supertrist person. Man kanske gör sig annorlunda på bloggen? Nej, inte du - du verkar vara en ärlig typ.
Men en bloggträff hade varit kul! Maken kanske ska på en i Göteborg på fredag. Ni norrlänningar kan ju träffas nånstans så alla bara har typ 50 mil att åka. Men jag vill också vara med!! En Ullaredsresa för alla er från norr? Kläm ihop er i en bil, så blir det billigare. Vi kan ta en korv ihop utanför affären. Datum någon?

http://itmamman.wordpress.com

 
marie

marie

17 april 2007 00:16

Jag blir rent lyrisk av det du säger! Det är ju just så jag tänker om sambons och mitt nästa boende! Att få fantisera och önska är ju härligt. Hur det sen blir är en annan sak men drömmar kan ingen ta ifrån en!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

17 april 2007 07:09

IT:mamman: Bloggträff; skitkul!!! Jättegärna. Om jag törs. ÄR så blyyyyyg!!!!
Ullared: kräääääk. Vad är det med Ullared? Jag har varit anti sen jag hörde talas om det. Långa köer utanför...masshysteri i butiken. Är det verkligen något? Själva körde vi fort förbi skylten senast vi var i de trakterna.
Är det inte kanske så att när vi inte styrs av yttre bedömningar så blir vi verkligen oss själva??? Ja, det finns väl en och annan som hittar på sig själva, men är de så många??? Nej jag tror att alla är precis så intressanta som de verkar!!!!!!! Vad tror du IntressanTmaman?

 
Ingen bild

Persilja

17 april 2007 07:24

Marie: Ja, drömmarna är våra egna och så gooooda! Mums!

 
Lisa

Lisa

17 april 2007 09:26

Visst är det tur att man kan drömma! Tänk så tråkigt om inte hade haft den funktionen. Jag har också ett drömhus som jag fortfarande drömmer om. Kolla in det om du har lust. http://mittlillahus.blogspot.com/2007/02/framigrden.html

http://mittlillahus.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

17 april 2007 09:29

Är det det IT står för? Aha! 11-åringen hade förkortningar i läxa till idag, men det var inte med.
Nej, Ullared är inget vidare, men rätt bra om man ska köpa kalsonger till alla killar i familjen. Och köerna är oftast inte så långa nu. De har massor med nya kassor och ett fik inne i affären så man inte ska dö av hunger när man handlar i fyra timmar.
Men du kan kolla på deras sajt. En webkamera visar köerna just nu. Så om kön är kort, kan du skynda dig dit. Bra va?

http://itmamman.wordpress.com

 
Hundbiten

Hundbiten

17 april 2007 09:44

Vet du, jag bor faktiskt i mina drömmars hus nu, efter att ha flyttat sju gånger sedan -97. Så jag hoppas att jag ska komma till ro här en längre stund, och det tror jag faktiskt. Även om det finns otroligt mycket att fixa med innan det blir som jag vill ha det... både ut- och invändigt.

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

17 april 2007 09:50

IT: nae, köer eller inte, ullared är nog inget för mig, trots kalsingar som ju går åt i rykande fart här, men man ska ju inte döma osett...
Lisa: Jag har minsann sett ditt drömhus!!! Det är så fint!!! Dröm vidare, det ser ut att vara byggt av drömmar!

 
Elisabet

Elisabet

17 april 2007 10:18

Men hjälp, så gräslig färg på husgrunden!
Men det är klart .., den går ju att måla om ....

http://www.cikoria.blogspot.com

 
Esters mamma

Esters mamma

17 april 2007 11:43

Drömmar måste man ha för att kunna leva ett bra liv...

Jag är med på en bloggträff. Kommer som ett skott med Ester i famnen. Om det skulle vara i metropolen Luleå så är vi uppe ganska ofta.

http://estersmamma.blogg.se

 
Barbro

Barbro

18 april 2007 22:36

Det här med husen är så häftigt, i min lilla idébok... (Ja, ja, men jag måste ha någonstans att stoppa alla tankar som kommer närsomhelst....)skrev jag för en vecka sedan ungefär att jag ville göra en "serie" foton på "Hus som berör mig och varför". Just för att det finns så många, sinsemellan olika hus, som ger mig minnen, härliga fantasier eller bara är så vackra. Och så gör du det i samma veva... otroligt...

http://www.barbros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards