Direktlänk till inlägg 19 mars 2007

Städning-nu igen!

Av Persilja - 19 mars 2007 10:26

Städning! Man kommer till en gräns där man inte står ut längre och tar tag i eländet. Och så fint det blir! Har för länge sen genomskådat min passion för inredningsbilder; det är att det är så städat som jag njuter av. Alla bilder tas ju när allt är i perfekt ordning.
Jag har lärt mig att jag inte behöver lägga ner dyra pengar på nya prylar eller möbler för att få ett sånt hem som jag hänger med näsan över och dreglar på. Det räcker långt med att städa!
En del städar enligt vissa scheman. Varje fredag, eller varannan dag, eller som Linda Skugge skrev att hon tyckte att det var snuskigt om folk inte skurade toan/tvättstället/kranen i köket osv varje dag. Hjälp-hon skulle inte kunna kissa hos oss. Hon skulle behöva rymddräkt för att skydda sig mot alla baciller. Tre pojkar (och en man) varav en av dem har inbyggd sprinkler (spridare) i snoppen. Samtliga verkar ha svårt med styrförmågan ibland... Det blir en del kiss att orka torka!
Har inte kommit så långt i uppfostran att barnen ansvarar för toastädningen ännu, de städar bara sina rum. Men det vore nog väldigt effektivt att de själva fick skura pink som inte bara finns längst bak, vid lockfästet, utan även på väggen bredvid toan och andra intressanta ställen. Han som har sprinklern har faktiskt upptäckt det och börjat sitta ner ibland...
I en del hem har man ståförbud. Vid toan. Det känns lite väl gestapoaktigt, men säkert väldigt effektivt.
Jag önskar att jag var mer städeffektiv. Hade scheman att följa så att det alltid var städat. För jag trivs (nog?) bäst i städat. (HAR inte provat så ofta, ärligt talat.)
Hos oss är det ständig, evig röra. Och ganska smutsigt mellan varven.
Panikstädning vid plötsliga föranmälda besök förekommer titt som tätt. När någon kommer oanmäld (vilket jag gillar bäst) får man försöka överleva skammen. Som tur är verkar det funka så att de man skäms inför, det är de som föranmäler sina besök. Medan de man känner sig avspända med och faktiskt överlever att de ser kaoset, är de som bara droppar in. Oftast är det ju så att de människorna också lever rörigt. Det hänger säkert ihop på något sätt. (Att de som föranmäler sina besök säkert känner av vår ängslan att blotta oss inför dem-eller nåt ditåt.

 
 
IT-mamman

IT-mamman

19 mars 2007 12:35

Skönt att höra!
Jag har en kompis som uttryckte det såhär: "Det är så skönt att komma hem till er, för ni har inte lagt någon fin inredningstidning perfekt på något litet soffbord. Så där lite perfekt på snedden, du vet. Hos er kan man sjunka ner i en fåtölj och slappna av."
Fast ibland skulle jag vilja ha det lite inredningsfint. Ibland bara.

http://itmamman.wordpress.com

 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

19 mars 2007 15:13

Jag kan också bläddra i inredningstidningar o vill gärna försöka återskapa något av det jag drömmer om. Men vårt hem ska spegla att det är just vi som bor här. Det får inte vara för perfekt, man ska kunna krypa upp i soffan o känna sig hemma. tädningen den kommer o går hos oss...;)
Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

19 mars 2007 16:12

Skönt att höra att det finns fler slarvmajor därute!

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

19 mars 2007 17:44

... och här är en slarvmaja till....!
Det kan vara städat och fint här hemma..... och så helt plötsligt är allt raserat.... och man vet inte VAR man ska börja...!?
Vi är såna som städar frenetiskt under tidspress, så om någon ringer och säger att de kommer om 2 timmar, så har vi lyckats röja upp vårt hem till "heminredningstidningsstuket".....Men det blir ju bara tillrättalagt på ytan och det är nog det som är felet!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

19 mars 2007 17:58

Bättre lite skit i hörnen än ett rent HELVETE!
Jag vet för jag har levat med en dominant pedant å det va ångestskapande!
Numera med Kärbon, tar vi städningen lite som det kommer. Oftast försöker vi hinna innan fredan, så att helgen blir ledig...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
erica

erica

19 mars 2007 19:06

Nån har sagt att:
"Dammtussar är ett bevis på att någon gjort nåt roligare"
...men visst är det roligt NÄR det är fint...nu när det blir billigare kanske man kan köpa sig en städerska :)

http://www.klassiskt.blogspot.com

 
Sayo

Sayo

20 mars 2007 22:12

Du är inte ensam... visst önskar jag att jag hade inredningsfint men samtidigt prioriterar jag det inte. Har säkerligen alldeles för roligt med tanken på dammet enligt ericas inlägg ;)

http://sayo.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards