Direktlänk till inlägg 18 februari 2007

Vattna-ett slitgöra!

Av Persilja - 18 februari 2007 10:59

Min sommarstugträdgård anländer jag när skolan slutar (mitten på juni) och lämnar strax innan skolan börjar (mitten på augusti). Således har jag endast två månader om året trädgård. Det är ett speciellt sätt att ha trädgård. Under sommaren är det intensivt arbete som börjar med ogräsrensning á la maximegamycket då jag inte kommer till trädgården förrän ogräset (och växterna) växt fritt i en månad. När det är klart brukar jag plantera nytt, massor av sommarblommor och resten av sommaren gräver jag fler och fler rabatter och bär sten och gräver upp sten (gissa hur många ton sten jag grävt upp ur marken). Största jobbet är nog dock att vattna. Vi har nämligen inget färskvatten. Släpar i dunkar från fastlandet. Ibland kan vi gå och låna hos stuggrannen när han inte är där, (då räcker hans brunn till oss) men det är ingen bred stig att gå på, utan en smal snårig stig och som alla vet är vatten TUNGT. Min man brukar ta skottkärran och fylla dunkar och köra till mig. Sen ska det hällas från dunken till vattenkannan och det är ett tungt arbete. (Har fått tennisarmbåge på kuppen.) När vi hämtar vatten från fastlandet måste vi köra båt, traska en bit till allmän vattenkran i hamnen, köra fyllda dunkar på kärra tillbaka och på långa bryggan, lasta i båten, köra båten, lasta på kärran i stugan och baxa uppför backen...Gissa om vi önskar en brunn med färskvatten! Svärfars brunnsborrning på tomten bredvid resulterade i en brunn med bräckt vatten. Det är rent och fint så vi kan diska och tvätta oss i det och koka pasta osv. Men dricka eller vattna saltvatten går inte. Min svärmor vattnar med saltvattnet från havet. Hennes trädfård blir aldrig nåt. Magert och eländigt. Min trädgård är frodig och blommar vilt. Så jag tror att det är vattnets förtjänst. Värt allt slit.

 
 
Hannele

Hannele

18 februari 2007 17:46

Jag är dålig på att vattna, satsar på tåliga växter på vårt berg.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

18 februari 2007 18:59

Vilka fina bilder du visar.. jag förstår du blir bodybuilder på kuppen,,, men det är det värt..? :)/åsa

http://asas.tradgardsblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards