Direktlänk till inlägg 16 februari 2007

Gammalt och vackert!!!

Av Persilja - 16 februari 2007 09:25

Gamla miljöer. Det är nog min största inspirationskälla. Jag älskar det slitna gamla som andas förr i tiden. Om jag var själv skulle jag bara ha gamla saker omkring mig och inga moderna apparater framme (utom datorn då). Men nu är jag inte ensam och mina barn får klåda och utslag av alltför gamla skruttiga saker. Och min man är tekniknörd. Han vill alltid ha en MASKIN eller APPARAT! Han har redan börjat titta på snöslungor inför flytten. Snöslunga! Måste man ha det? Vad är det för fel på att skotta???Dessutom behöver han ju röra på sig! Men det säger jag inte. Blir han lycklig över en snöslunga, eller åtminstine över att drömma om snöslungor så får han sitta där och bläddra och dregla över olika modeller...Jag fattar inget men å andra sidan går han inte igång på gamla hyllremsor eller gamla kommoder eller en gammal allmogestol som knappt håller ihop, men som är originalmålad och bara såååå vacker...Jag hittade en sådan i mina föräldrars stuga i somras. I vedbon! En sån där riktigt gammal torpstol, det finns ett namn för den som jag inte kommer ihåg nu, (tolvlåsstol kan det heta så???) Under sitsen stod det 1870. Jag svimmade nästan av lycka och släpade hem mitt fynd. Men ingen annan i familjen såg det vackra i den. Den är inte skön att sitta i, alldeles för rak i ryggen, men den är bara SÅÅÅ vacker. Och när jag dessutom fått veta att det är min mammas farfar som gjort den, ja då älskar jag den ju bara ännu mera.Snöslunga-Allmogestol.Jag vet att alla inte är lika nördiga som jag, men jag är verkligen en superfantast när det kommer till GAMLA saker. Jag skulle vilja riva ner varenda tak i vårt "nya" hus. Se vilka skatter som gömmer sig där. Min man är glad för de nya gipsplattetaken som sattes in på 70-talet. Jag måste antingen starta operation övertalning eller så ooperation överlistning för att få honom att inse lyckan i att plocka fram de gamla taken...Och under alla plastmattor på övervåningen kanske det döljer sig ett vackert gammalt trägolv? Måste bryta upp lite golv där också...Men först ska vi väl flytta in och lära känna huset. Skynda långsamt. Det ska verkligen bli fantastiskt KUL att få äga och BO i ett GAMMALT hus. Det är byggt år 1800. Huset var redan nästan hundra år när min morfar föddes 1894. Tanken svindlar. Hur såg det ut där då? Åååå, vad jag hoppas att det finns bevarat lite minnen och historia kring detta hus. Att någon i byn har något släktband eller att det finns sparat dokument i något arkiv. Jag vill veta mera!Bilden kommer från något gammlat hus jag sett på nätet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Persilja - 2 september 2009 15:42

HÄR finns jag nu!   Om ni vill komma i kontakt med mig under min SkönaHem period går det bra att mejla på persiljekvist@gmail.com   Jag vet att det känns konstigt med den nya bloggen, men ni måste orka vänja om er! Tänk på mig som måste skriva och v...

Av Persilja - 1 september 2009 21:13

Vet ni, mina kära läsare, att nu är det mitt sista inlägg här på denna blogg. Jag ska nämligen flytta!!!   I våras fick jag frågan om jag ville prova blogga hos Sköna Hem och frågan kom precis när jag hade en inspirationssvacka så jag tackade ja på ...

Av Persilja - 31 augusti 2009 10:09

Idag blir det en bildkavalkad. Mitt bildsinne är starkare vissa dagar. Jag går med en bildblick och tittar på mitt liv. Ser vackra vyer överallt. Totalt pmsfri så att säga. Allt är vackert, till och med stök... En underbar sjuka!    Tvätt som inte s...

Av Persilja - 30 augusti 2009 20:37

Jag har syhörna i vardagsrummet, nu igen. Jag har valsat runt i hela huset för att åter landa ungefär där jag började som nyinflyttad. Nu ska jag försöka bli kvar där. Åtminstone tills vi renoverar vardagsrummet. Det är verkligen konstigt hur man ka...

Av Persilja - 29 augusti 2009 21:57

Nu kan man se min Man på bild. Hämta förstoringsglaset Tant Grön. Och Grattis på FÖDELSEDAGEN! (Kanske var det igår, men i efterskott i så fall.)   ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards